2026-08-03, 01:53
Medlem
ZilverZoddes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anits85
Men alla besitter inte den tron. Därav min kommentar. Sen hur katten hinner du alltid kasta på sig den? När var hur?

Ja vi släpper det. Vet inte om han ai googlat eller vad försäkringen säger men jag hade nog fan sovit med flytväst ändå…. Men alla är vi olika. Natti natt

"Hade sovit med flytväst" ?
Så du e ingen båtmänniska after all...?
Citera
2026-08-03, 01:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZilverZodde
Jag har åkt båt, men inte sovit på båt.
Dock ser jag större överlevnadschans med flytväst än utan
Citera
2026-08-03, 01:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Veridictores
Ha-ha, ja det är några troll som inte klarar av att dom blir överbevisade i alla sina galenskaper hela tiden, då hittar dom på sådana lögner och sprider.

Alltså, en vanlig seglarväst är som vilket klädesplagg som helst. Det hindrar ingen.
En upplåsbar väst är något bökigare runt nacket men inget hinder när du rör dig ombord.

Om du skulle befinna dig under däck och ha en upplåsbar flytväst på dig och du inte lyckas ta dig ut innan det har blivit vattenfyllt där nere så att västen blåser upp sig själv, och utgången är neråt, då kan du få problem. Ställ nu den risken mot alla andra scenarior. Och ja, du har ju redan skrivit svaret Det är bara ett lögnaktigt trakasserande troll som inte förstår.

När det kommer till upplåsbara flytvästar är det snarare så att just den modellen avråds ifrån för att dom inte är lika pålitliga som vanliga seglarvästar. De måste underhållas och skötas och gör de inte det är det inte säkert att de blåser upp sig. Olyckor har inträffat där de inte blåst upp sig. Och på samma vis händer det att de blåser upp säg när de inte ska.

Jag använder sällan upplåsbar väst, även om jag har ett helt gäng. Min seglarväst är mycket enklare, smidigare, bekvämare och dessutom varmare och, coolare

Jag tänker så också. Jag fattar det kan ställa till om den blåser upp under däck. Men risken borde vara större att man dör av andra anledningar än fastnar under däck men flytvästen…
Citera
2026-08-03, 02:03
Medlem
Mycket tjat om flytväst så jag fortsätter kring det. En tanke/teori som slog mig och som jag inte sett diskuteras men kanske missat. Alltså ren killgissningar som jag inte tycker är helt orimligt.
Alla har flytväst till en början. Plötsligt väderomslag med regn kommer och de blir blöta. Det är kväll och temperaturen sjunker och extra kallt när de åker i båten. Mamma och dotter tar ev av flytväst pga ombyte av blöta kläder och/eller sätter på sig någon varmare tröja/jacka. De är yngre barn som ev. är trötta och kanske extra griniga efter en lång dag. Det kanske sker problematik med att barnen inte alltid samarbetar vilket inte är ovanligt med trötta barn. Pappa kör båten och inte har möjlighet att själv ta på sig varmare kläder utan mor och dotter börjar med detta. Sonen kanske sitter med sin far under tiden, kanske sover eller inte har behov av ombyte just för stunden. Eller kanske han redan själv eller med hjälp av förälder redan var klar och fått flytvästen på igen. Som det diskuteras i tråden så närmar sig fartyget bakom väldigt fort och det behövs inte lång tid innan det är försent. Extra svårt för de att se fartyget pga regn, skymning, ev kalabalik med tröttabarn och motorljud.

Vi kan gissa hur mycket som helst, men vi får inte glömma att livet är inte alltid så enkelt särskillt inte för föräldrar med unga barn. Vi vet inte omständigheterna, vad som hände på båten. En enormt tragisk olycka. Förhoppningsvis kommer svaren fram tids nog.
Citera
2026-08-03, 02:03
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jenshall
Kaptenen kommer aldrig dömas för detta såvida det inte framkommer något mellan honom och lotsen alt alkohol eller oaktsamhet. Att man går ut med vållande till annans död misstanke tidigt är för han kommer från tredje land dessutom Ryssland. Man måste hålla honom fast. Men som du säger ansvaret för detta ligger på den personen som framförde den lilla båten. Hur mycket än man tycker synd om honom pga denna tragik.
Du verkar säker på din sak, trots häktningen. Jag skulle säga att redan det faktum att fartyget av allt att döma kört över en fritidsbåt utan att märka det, vare sig före, under eller efter kollisionen, är ett bevis för att man inte hade nödvändig uppsikt i en trång farled. Där har befälhavaren 100% ansvar. Om det sedan stämmer att snipan kördes över bakifrån så är han ju helt körd, för då har han dessutom väjningsplikt.
Citat:
På söndagen häktades kaptenen för det norska handelsfartyg som misstänks ha varit inblandad i den båtolycka som ledde till att två personer dog utanför Tjörn. Åklagaren uppger att den mindre båten blev påkörd av fartyget bakifrån.
https://www.dn.se/sverige/befalhavaren-haktas-efter-fartygsolyckan/

Jag skulle inte bli förvånad om det blir arbetsmässiga konsekvenser för lotsen också. Han är förvisso inte ansvarig för fartygets framförande, eller vilken utkik man höll, men han stod dock på bryggan när en barnfamilj kördes över med två dödsoffer som följd. Knappast något som inger förtroende hos kollegor och chefer.
Citera
2026-08-03, 02:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anits85
Nu anklagas du för vara ai text… oj… men en smart ai då 🥳
Jag är inte sjövan och kan köpa att flytvästen förhindrar utgång om du är i båtens nedre del. Men borde ändå ha mer procent överlevnad vid haveri om du har på den hela tiden ändå?

Tänka sig du, hos SSRS, Svenska SjöRäddningsSällSkapet, har alla flytväst, inne i båten.
Och de använder inte upplåsbara.
Tänka sig.
Precis som jag

https://nkpg.news/wp-content/uploads/2016/07/20160726_112525.jpg
Citera
2026-08-03, 02:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Veridictores
Tänka sig du, hos SSRS, Svenska SjöRäddningsSällSkapet, har alla flytväst, inne i båten.
Och de använder inte upplåsbara.
Tänka sig.
Precis som jag

https://nkpg.news/wp-content/uploads/2016/07/20160726_112525.jpg

Fan smart! Men tur alla får göra som de vill med sina liv! Och säkert finns det 200 åsikter om detta…. Men jag har min, och du! Och ser hellre fler chanser till överlevnad än att inte ha flytväst under däck! Sen var min poäng flytväst över lag som en diskution var där folk aldrig har flytväst för att vara macho 😎

Eller det var ingen diskution. (Fan stavning) utan mer vad som gällde och vad folket tyckte
Citera
2026-08-03, 02:11
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av K.Blomkvist
Det pratet om flytväst eller ej spelar nog ingen roll överhuvudtaget alls.

Efter en sådan smäll var de förmodligen under däcket.

Med de g-krafterna så flög de runt i kabinen som direkt sjönk.

Mamman låg kvar inuti vraket och dottern en bit ifrån.
Förmodligen på botten.

Det var chanslösa. Det sa bara Pang!

De på utsidan fick allvarliga skador.

Så.. Flytväst eller ej hjälper inte i det läget.
Vad du skriver motsägs av att dottern skall hittats utanför vraket, och mamman ”i nära anslutning” till detsamma (vilket jag inte läser som ’inuti’).

Om de hade haft flytväst så hade de alltså med all sannolikhet flytit upp till ytan efter kollisionen. De skulle kunnat drunkna eller dö av av andra skador ändå, men de hade haft en chans att plockas upp och få livräddning. Utan flytväst hade de noll chans. Jag låter var och en dra sina slutsatser av detta.
Citera
2026-08-03, 02:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NFLT
Mycket tjat om flytväst så jag fortsätter kring det. En tanke/teori som slog mig och som jag inte sett diskuteras men kanske missat. Alltså ren killgissningar som jag inte tycker är helt orimligt.
Alla har flytväst till en början. Plötsligt väderomslag med regn kommer och de blir blöta. Det är kväll och temperaturen sjunker och extra kallt när de åker i båten. Mamma och dotter tar ev av flytväst pga ombyte av blöta kläder och/eller sätter på sig någon varmare tröja/jacka. De är yngre barn som ev. är trötta och kanske extra griniga efter en lång dag. Det kanske sker problematik med att barnen inte alltid samarbetar vilket inte är ovanligt med trötta barn. Pappa kör båten och inte har möjlighet att själv ta på sig varmare kläder utan mor och dotter börjar med detta. Sonen kanske sitter med sin far under tiden, kanske sover eller inte har behov av ombyte just för stunden. Eller kanske han redan själv eller med hjälp av förälder redan var klar och fått flytvästen på igen. Som det diskuteras i tråden så närmar sig fartyget bakom väldigt fort och det behövs inte lång tid innan det är försent. Extra svårt för de att se fartyget pga regn, skymning, ev kalabalik med tröttabarn och motorljud.

Vi kan gissa hur mycket som helst, men vi får inte glömma att livet är inte alltid så enkelt särskillt inte för föräldrar med unga barn. Vi vet inte omständigheterna, vad som hände på båten. En enormt tragisk olycka. Förhoppningsvis kommer svaren fram tids nog.

Har tänkt den tanken också. Ett scenario var att de skulle sova? Men om jag fattat rätt skulle det inte ta allt för lång tid att komma hem? Så då känns det mer osannolikt
Citera
2026-08-03, 02:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Vet vi verkligen att två inte hade flytväst. Och om två inte hade flytväst, är inte det troliga då att de befann sig i ruffen?

Inne i båten är en sak, men hur kan man hittas liggandes på botten om man har flytväst? Då flyter man upp.
Citera
2026-08-03, 02:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZilverZodde

Vill inte fortsätta tjafsa när vi inte flest åsikt med ai söker säger ej så… den säger att man ska anpassa situationen och ingen regel finns. Du kan ta av den om båten går lungt å stilla (väder?) , du inte riskerar att falla överbord(?!)
Den säker det e klokt att ha ifall det e hårt väder,båten går fort eller rör sig mycket(?)
Du när som helst kan behöva gå upp från däck (??) du är barn eller inte simkunnig (???!!) enligt dem är störst risk att hamna k vatten på däck så ja du ska ha det då.. under däck ska man bedöma riskerna efter förhållanden….

Jag hade satt på mig och mitt lilla barn en flytväst under däck alla dagar oavsett vad ……..
Citera
2026-08-03, 02:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trues245
Inne i båten är en sak, men hur kan man hittas liggandes på botten om man har flytväst? Då flyter man upp.

Det är ju inte helt omöjligt att fastna i någon vrakdel och dras ned med den men i det här fallet var det ju inte många vrakdelar att tala om och det är redan en ganska liten risk för att det skulle ske överhuvudtaget.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in