2026-08-02, 19:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZilverZodde
"Sitter 50m från Hakefjorden" ??

Hakerfjorden e inte en punkt utan en fjord som är 15 km lång och kan ha extremt skiftande väder på¨exakt samma tidpunkt.

VAR EXAKT sitter sin station?

50m var en angivelse för att markera att den sitter nära strandkanten. Den sitter 30m upp och 50m från stranden med fri sikt mot S, SV , V, NV och N. Ca 2km norr ljungskileviken
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stursk
De flesta moderna radarer kan på något sätt kompensera för lutning, men metoden varierar:
Mekanisk justering – Själva radarantennen monteras på ett justerbart fäste så att den pekar horisontellt även om fordonet, båten eller masten lutar. Detta är vanligt för marina radarer och fasta installationer.
Elektronisk kompensation – Vissa avancerade radarer har inbyggda lutningssensorer (IMU/inclinometer) och kan elektroniskt kompensera för mindre lutningar i programvaran.
Servo- eller gyrostabilisering – På fartyg och vissa militära eller professionella system hålls antennen automatiskt horisontell med hjälp av gyron och motorer.

Om lutningen inte kompenseras kan det ge problem som:
  • kortare upptäcktsavstånd
  • att markekon eller havsekon ökar
  • att mål på långt håll missas eftersom radarloben pekar för högt eller för lågt.
Radarn lutar fysikt bakåt på bilden, så ett justerbart fäste tycks inte användss i alla fall.
Radarn är väl elekroniskt vinkeljusterad isåfall, som du skriver om
Citera
Medlem
ZilverZoddes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Timeout
Snipans skeppare har inte röntgensyn och kan se genom ett kapell i spöregn att det kommer ett fartyg som kör nästan 3 gånger snabbare än snipan.
Har hastigheten till snipan verifierats?
Tror för egen del fartyget inte ens höll dubbla snipans fart
Citera
2026-08-02, 19:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TorsteniSthlm76
Faktumet att de inte såg båten innebär att lotsen och kaptenen var medvetslösa, sovandes alternativt sysslade med annat, tex var på toaletten en längre tid, kollade på film, satt med huvudet i mobiltelefonen eller något annat olagligt.

Det tror jag knappast, det är ett väldigt litet mål att upptäcka från bryggan 10 m upp i luften och akterut på båten.
Citera
2026-08-02, 19:55
Medlem
Snipan varför köra nära det stor fartyget? Har han som körde snipan drogtestats?
Skulle aldrig köra nära ett stort fartyg med en liten båt...
Var lanterner på?

Berra..
Citera
2026-08-02, 19:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cutthethroat
Nä, det tror jag inte! Därav mitt frågetecken, ditt missfoster till människa.
Men hursom, då flyttas ju den oscannade ytan precis framför fören längre bort.
Döda vinkeln vid fören ökar alltså.
Saknar du sakargument eftersom du hänfaller till personangrepp?

Nåja, den döda vinkelns yta blir inte spec mycket större eftersom fartyget inte kommer att kunna luta spec mycket.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av esprit21
Förstår inte hur det kunde hända. När man är ute till sjöss så har man stor respekt för större båtar och fartyg då man alltid är i en utsatt situation i mindre båt. Oavsett om det är en bilfärja, kryssningsfartyg eller ett fartyg som Misje verde. Man vill vara så långt bort som möjligt, särskilt med barn i båten.

Såg inte pappan fartyget alls? Hur är det möjligt? Och om han gjorde det, vad tänkte han då? Att han fortsätter samma rutt med ett stort lastfartyg som stegvis kommer närmare bakifrån men först när fartyget är 5 meter bakom så väjer han? Jag har mycket svårt att tro att ett så stort fartyg är helt osynligt, även i dåligt väder.

Och såg inte lastfartyget snipan alls? Varken på avstånd eller när man närmade sig? Oavsett vad pappan gjort för dödliga felkalkyleringar så har uppenbarligen lastfartyget bara kört över dem. Ett fartyg måste såklart ha uppsikt och inte bara köra över varenda liten båt som råkar ligga framför.

Pappan har dock redan fått sitt straff, det är ganska märkligt att folk vill straffa honom ytterligare men inte kaptenen på lastfartyget som uppenbarligen framfört sig på ett sätt som medför konsekvenserna att alla som ligger framför förr eller senare kommer bli påkörda. Hade det inte varit denna snipa hade det säkert varit någon annan.

Man kan tycka att pappan gjorde fel i att öht ge sig ut på den rutten med facit i hand, bevisligen var det så. Men det utesluter inte möjligheten att kaptenen och besättningen på fartyget är ansvariga för själva olyckan. Såvida inget annat framkommer under utredningen.

Bra sammanfattning!
Bägge parter gjorde sina missar. Tilläggas kan att det skall vara maximal otur med det här olycksförloppet.
Citera
Medlem
C189s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trues245
Åklagaren säger ju även att det inte är aktuellt att åtala pappan för något brott pga han har drabbats av personlig förlust i o m olyckan. Är han amatör eller? Det där kommer ju försvaret att kasta sig över. Alltså, två båtar krockar. De har varsin förare. Åklagaren har bestämt sig på förhand att den ena föraren är utan skuld, pga att hans familj dog. Då finns det bara en person kvar att skylla på om man vill hitta någon ansvarig.

Om jag var försvarare skulle jag hävda att åklagaren är oprofessionell och partisk till att börja med, vilket missgynnar fartygskaptenen. Utredningen om vad som hände är ju inte ens klar än men åklagaren har redan bestämt att endast en av två inblandade förare kan bära någon skuld.

Det kallas straffmätning och står i 29 kapitlet i Brottsbalken. Det är med andra ord skrivet i lag, inte ett personligt tycke av åklagaren. Skulle snarare säga att det är väldigt professionellt av åklagaren att ta med detta i sin motivering snarare än att inte göra det.
Senast redigerad av C189 2026-08-02 kl. 20:00.
Citera
Medlem
ZilverZoddes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tohatsu
50m var en angivelse för att markera att den sitter nära strandkanten. Den sitter 30m upp och 50m från stranden med fri sikt mot S, SV och N. Ca 2km norr ljungskileviken

Fine, så vi snackar 30km

När det kommer extrema spöregn lokalt är dessa ofta begränsade till under 1km.
Jmf när du kör på motorvägen å må sänka fart pga spöregn å urusel sikt.
Det gör du i 10-60sekunder, inte i 10 minuter...

Folk på Tjörnlandet har pratat om extrem lokal variation där störtregn/dålig sikt och god sikt avlöst varandra på minuter...
Citera
2026-08-02, 19:59
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Fullgod sikt
Här är en bild strax norr om olyckan vid samma tid
https://postimg.cc/zLVRfK9m

Mycket bra bild. Och klockslaget 21.50 stämmer?
Som tidigare nämnts i tråden borde du kontakta polisen med de där bilderna.
Citera
Medlem
Citat:
En bild kanske inte säger allt men Jag var själv på sjön till 21…ute med familjen i Hakefjorden. Det var INTE dålig sikt.
Så kan det nog vara. Jag vet inte.
Citera
Medlem
Facades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av esprit21
Förstår inte hur det kunde hända. När man är ute till sjöss så har man stor respekt för större båtar och fartyg då man alltid är i en utsatt situation i mindre båt. Oavsett om det är en bilfärja, kryssningsfartyg eller ett fartyg som Misje verde. Man vill vara så långt bort som möjligt, särskilt med barn i båten.

Såg inte pappan fartyget alls? Hur är det möjligt? Och om han gjorde det, vad tänkte han då? Att han fortsätter samma rutt med ett stort lastfartyg som stegvis kommer närmare bakifrån men först när fartyget är 5 meter bakom så väjer han? Jag har mycket svårt att tro att ett så stort fartyg är helt osynligt, även i dåligt väder.

Och såg inte lastfartyget snipan alls? Varken på avstånd eller när man närmade sig? Oavsett vad pappan gjort för dödliga felkalkyleringar så har uppenbarligen lastfartyget bara kört över dem. Ett fartyg måste såklart ha uppsikt och inte bara köra över varenda liten båt som råkar ligga framför.

Pappan har dock redan fått sitt straff, det är ganska märkligt att folk vill straffa honom ytterligare men inte kaptenen på lastfartyget som uppenbarligen framfört sig på ett sätt som medför konsekvenserna att alla som ligger framför förr eller senare kommer bli påkörda. Hade det inte varit denna snipa hade det säkert varit någon annan.

Man kan tycka att pappan gjorde fel i att öht ge sig ut på den rutten med facit i hand, bevisligen var det så. Men det utesluter inte möjligheten att kaptenen och besättningen på fartyget är ansvariga för själva olyckan. Såvida inget annat framkommer under utredningen.

Jag tycker du gör ett värdefullt och medmänskligt inlägg i tråden som fler behöver beakta.
Jag citerar mitt eget, tidigare, svar i tråden nedan med en korrigering om att jag pudlar där jag ger framföraren av snipan, pappan, fullständig skuld då senaste utsagan om unga redningen så finns det inga misstankar om att pappan gjort något fel alls. Så det får jag be om ursäkt för då jag, som det ser ut just nu, har dragit slutsatser alldeles för tidigt.

Länk till rapportering enligt ovanstående: https://www.expressen.se/nyheter/sverige/kaptenen-haktas/

Citat:
Ursprungligen postat av Facade
Jag tycker det inte är en bra idé att hysa sådant agg emot fadern.
Det är mycket möjligt (högst troligt) att han har agerat omdömeslöst och är den direkta orsaken till sin frus och dotters död, det pekar åt det hållet.
En olycka handlar alltid om att någon, i något stadie, gjort fel och att det just är en olycka menar på brist på uppsåt. Nu vet vi inte hela bilden men jag är skeptisk till att detta är ett självmord eller ett försök till att utplåna familjen för isåfall finns det mer effektiva sätt än en snipa i skärgården.

Det är en olycka med otroligt tragiska följder och just nu pekar det åt att han är orsaken till den men jag tycker det är omdömeslöst att häckla denna person som (antagligen) bragt sin fru och sin dotter om livet samt skadat sin son som vi ej vet status på.
Ibland krävs det bara ett misstag på fel ställe. Vi människor som gör saker gör misstag hela tiden, varje dag. Men dessa misstag är av natur med små följder eller inga alls men med handen på hjärtat har vi alla gjort misstag som hade kunnat gått åt skogen men ej gjorde det pga omständigheterna och den minns vi alla.
Jag försvarar inte fadern eller vem det nu var som tyckte att åka snipa i hemskt oväder och mörker på en farled är en bra idé för det var det bevisligen verkligen inte.
Senast redigerad av Facade 2026-08-02 kl. 20:01.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in