Citat:
Ursprungligen postat av
esprit21
Förstår inte hur det kunde hända. När man är ute till sjöss så har man stor respekt för större båtar och fartyg då man alltid är i en utsatt situation i mindre båt. Oavsett om det är en bilfärja, kryssningsfartyg eller ett fartyg som Misje verde. Man vill vara så långt bort som möjligt, särskilt med barn i båten.
Såg inte pappan fartyget alls? Hur är det möjligt? Och om han gjorde det, vad tänkte han då? Att han fortsätter samma rutt med ett stort lastfartyg som stegvis kommer närmare bakifrån men först när fartyget är 5 meter bakom så väjer han? Jag har mycket svårt att tro att ett så stort fartyg är helt osynligt, även i dåligt väder.
Och såg inte lastfartyget snipan alls? Varken på avstånd eller när man närmade sig? Oavsett vad pappan gjort för dödliga felkalkyleringar så har uppenbarligen lastfartyget bara kört över dem. Ett fartyg måste såklart ha uppsikt och inte bara köra över varenda liten båt som råkar ligga framför.
Pappan har dock redan fått sitt straff, det är ganska märkligt att folk vill straffa honom ytterligare men inte kaptenen på lastfartyget som uppenbarligen framfört sig på ett sätt som medför konsekvenserna att alla som ligger framför förr eller senare kommer bli påkörda. Hade det inte varit denna snipa hade det säkert varit någon annan.
Man kan tycka att pappan gjorde fel i att öht ge sig ut på den rutten med facit i hand, bevisligen var det så. Men det utesluter inte möjligheten att kaptenen och besättningen på fartyget är ansvariga för själva olyckan. Såvida inget annat framkommer under utredningen.
Jag tycker du gör ett värdefullt och medmänskligt inlägg i tråden som fler behöver beakta.
Jag citerar mitt eget, tidigare, svar i tråden nedan med en korrigering om att jag pudlar där jag ger framföraren av snipan, pappan, fullständig skuld då senaste utsagan om unga redningen så finns det inga misstankar om att pappan gjort något fel alls. Så det får jag be om ursäkt för då jag, som det ser ut just nu, har dragit slutsatser alldeles för tidigt.
Länk till rapportering enligt ovanstående:
https://www.expressen.se/nyheter/sverige/kaptenen-haktas/
Citat:
Ursprungligen postat av
Facade
Jag tycker det inte är en bra idé att hysa sådant agg emot fadern.
Det är mycket möjligt (högst troligt) att han har agerat omdömeslöst och är den direkta orsaken till sin frus och dotters död, det pekar åt det hållet.
En olycka handlar alltid om att någon, i något stadie, gjort fel och att det just är en olycka menar på brist på uppsåt. Nu vet vi inte hela bilden men jag är skeptisk till att detta är ett självmord eller ett försök till att utplåna familjen för isåfall finns det mer effektiva sätt än en snipa i skärgården.
Det är en olycka med otroligt tragiska följder och just nu pekar det åt att han är orsaken till den men jag tycker det är omdömeslöst att häckla denna person som (antagligen) bragt sin fru och sin dotter om livet samt skadat sin son som vi ej vet status på.
Ibland krävs det bara ett misstag på fel ställe. Vi människor som gör saker gör misstag hela tiden, varje dag. Men dessa misstag är av natur med små följder eller inga alls men med handen på hjärtat har vi alla gjort misstag som hade kunnat gått åt skogen men ej gjorde det pga omständigheterna och den minns vi alla.
Jag försvarar inte fadern eller vem det nu var som tyckte att åka snipa i hemskt oväder och mörker på en farled är en bra idé för det var det bevisligen verkligen inte.