2026-08-02, 19:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Deslauriers
Så du menar att kaptenen vid bristfällig sikt inte behövde använda ljudsignaler överhuvudtaget och att den delen av lagen bara finns på pappret och ej tillämpas i praktiken?

Om de såg snipan såklart. Men jag tror inte de gjorde det. Verkar inte sannolikt. Det var en lots ombord? Skulle han vara i maskopi med en kapten som kört in i en småbåt? Till 99% är kapten och lots obekanta med varandra. Och man använder inte ljudsignaler i dåligt väder. Det är ofta dåligt väder. Det skulle bli ett jädrans tutande. Men om det stämmer att kaptenen medvetet kört in i nån. Eller av misstag kört in i nån- och sen stuckit. Då är han helt klart skyldig givetvis. Men låter inte sannolikt utifrån mina erfarenheter. Men man vet aldrig. Kanske fick de panik både lots och kapten? Och bara drog iväg? Ett väldigt udda scenario isåfall.
Citera
2026-08-02, 19:15
Medlem
MrGrants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mamsiboll
Ja, får se vad hela utredningen visar till slut, så tragiskt bara
Helt fruktansvärt är det. Vet man hur skadeläget är för de överlevande?
Citera
Medlem
Snark landkrabbor som aldrig varit till sjöss eller satt sin fot på stora fartyg spekulerar… kaptenen borde inte häktas punkt slut
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Liberty75
För flera dagar sedan läste jag ett uttalande av brodern men kan tyvärr inte hitta det nu. Kanske inte ens var här inne som jag läste det.

Han sa i alla fall att snipan (olycksbåten) låg en bit bakom dem eftersom hans egen båt hade haft motorproblem. Vid tillfället för olyckan hade han tittat bakåt för att kolla om brodern hängde med men såg då ”en vägg” passera, d v s lastfartyget. Därmed miste de sikten av snipan så de saktade ner en aning och väntade på att fartyget skulle glida förbi. Men när det gjort det, fanns ingen snipa att se.

OM detta stämmer låter det som om de korsade fartygets färdväg framför fören.
.”Pappan” hade kanske ögonen på broderns båt och trodde sig även han kunna hinna över - alternativt såg han inte ens fartyget.

Det stämmer ju i så fall inte med att de har ”kört en lång bit i samma riktning” och att snipan hunnits upp av lastfartyget. I så fall låg ju snipan i farleden. Antingen har de korsat, eller så åkte de längs farleden. Det är två olika saker.
Citera
2026-08-02, 19:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Volvoellersaab
Frågan är ju hur god sikt det var. Larmet kom 22.04 och solnedgång var väl ca 21.30.

Oavsett vem som får rätt juridiskt så visar det faran att ligga och åka i en farled. Spec med dåligt väder och vid skymning.

Fullgod sikt
Här är en bild strax norr om olyckan vid samma tid
https://postimg.cc/zLVRfK9m
Citera
2026-08-02, 19:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av exbit
Ja, och om båda gjort samma fel borde ingen bli fälld.
Jag hoppas det var en rad olyckliga omständigheter som ledde fram till detta, typ mänskliga faktorn och där ingen kan lastas för olyckan.

Hm, finns det förresten något på sjön som t. ex motsvarar "döda vinkeln" när det gäller trafik på väg?
Finns väl ingen direkt döda vinkeln på fartyg, det skulle möjligtvis vara under själva bogen då. I det här fallet sitter ju bryggan ca 90 meter ifrån bogen.

Överhuvudtaget kan små fritidsbåtar vara svåra att upptäcka ifrån fartyg, speciellt om det är sjögång med "gäss" på vågorna.
Citera
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av TorsteniSthlm76
En omkörande båt (upphinnande båt) har alltid väjningsplikt och ska väja för den båt som ligger framför.

Anser ni som försvarar de som vållade mammans och dotterns död samt var frånvarande och körde i total blindo att stora bilar har rätt att köra på mindre bilar som ligger framför i samma färdriktning och kör lite långsammare???
Nej, finns inga sådana absolut regler. Läs på.

Tror du att tex styrbordsregeln också gäller alltid?
Citera
Medlem
Citat:
Kom ihåg att sikten vad god och det var fortfarande ljust ute!

Det verkar som om fartyget framfördes helt av sig själv i fullkomlig blindo, att de ansvariga pysslade med annat vilket kostade två människors liv och krossade hela familjen ...

Det är fortfarande inte smart att ta cykelsemester med familjen på motorvägen, även om den är lite mindre trafikerad nattetid. För om du blir påkörd så hjälper det inte att hävda att du hade rätt, det blir ändå du som råkar illa ut.
Citera
2026-08-02, 19:19
Medlem
Det hela blir en intressant rättegång med denne åklagare

2022: "Läkarna orsakade Birgittas död", åklagare Von Reis: "jag nöjer mig med dagsböter

https://www.sverigesradio.se/artikel/birgitta-dog-efter-sjukhusbesoket-det-straffet-yrkar-aklagaren-nu-pa
Citera
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Bosun
Finns väl ingen direkt döda vinkeln på fartyg, det skulle möjligtvis vara under själva bogen då. I det här fallet sitter ju bryggan ca 90 meter ifrån bogen.

Överhuvudtaget kan små fritidsbåtar vara svåra att upptäcka ifrån fartyg, speciellt om det är sjögång med "gäss" på vågorna.
Jag tror att snipan har girat in framför stäven på fartyget och det har fartyget missat helt enkelt, dvs två fel samtidigt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avaratia
Det är inte Albin med familj som är inblandade.
https://www.instagram.com/p/DbgTGt6okl-/
Det är en annan A*bin som är inblandad.
Citera
Medlem
Citat:
Hur kommer det sig att brodern inte körde tillbaka för att undersöka om snipan blivit nermejad och hjälpa till i räddningsarbetet?

Ja vart tog de vägen? Hörde de inte ropen på hjälp? Det var ju två främlingar som plockade upp dem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in