Citat:
Ursprungligen postat av
Barf
Nästa gång du stöter på en artikel som nämner amortering som en kostnad så borde du dra öronen åt dig och inte re-posta svamlet i den här tråden. Din jävla åsna. Sämst e du.
Du blir alltid så stött av när man postar saker om hur det faktiskt ligger till
Samma som när du fick fakta från SCB och blev skogstokig
Fakta svider, verkar det som
Citat:
Ursprungligen postat av
Aabbcc123
Varför skulle jag vara sur? Du verkar mest ha blivit upprörd över ett påstående du fortfarande inte har lyckats förstå.
Here we go again
Du påstod att CSN lån
är hävstångslån för investeringar, vilket är fel eftersom det är ett studielån.
Du
kan använda studielånet till att köpa aktier, men det är ett studielån.
Man
kan köpa bostad idag som förstagångsköpare, men bostäder är övervärderade
Man
kan hitta bostäder till salu i vissa förorter, men det råder ändå bostadsbrist.
Du förväxlar vad du tycker eller har gjort med vad som faktiskt stämmer och sedan presenterar du fenomenet som bevis på att du har rätt.
Du har inte rätt och min utmaning står fast, om CSN-lån är till för att uppnå finansiell hävstång hör av dig till CSN och låna pengar till en investering. Väldigt enkelt sätt för dig att bevisa att du har rätt men vi vet båda två att du inte kommer göra detta för CSN är ett studielån, inte ett investeringlån.
Citat:
Ursprungligen postat av
Aabbcc123
Och slutligen: "en miljon i månaden" var rolig. Ungefär lika rolig som att du tror att någon skryter för att de nämner att de har barn. Tre fruar, ett barn och en miljon i månaden, ja du wallincus du har en imponerande fantasi när det gäller att hålla reda på vad folk faktiskt har sagt.
Åh jag minns vad du sade
Jag gav dig en länk som visade att man behöver en kontantinsats på över 900 000 kr för en etta i Göteborg om man vill ha en månadskostnad under 35%, vilket är gränsen som allmänt är satt för vad som är hållbar boendekostnad.
Du kunde inte läsa texten och trodde att 10% av en etta i Göteborg var 900 000 kr (vilket du har kvar i din signatur än idag) och följde upp din brist på läskunskap med
detta otroligt underhållande inlägg där du objudet tog upp din lön och familjesituation.
Frågade någon dig vad du tjänade eller hur familjen såg ut? Nepp, du tog upp det ändå för du tror det bevisar någon poäng

Sedan gör jag narr av dig, vilket du förtjänar, eftersom du objudet lyfter fram vad du tjänar i brist på faktiska argument.
Jag tror att du nästan vinner över ekbo i inkompetens, trots att ekbo inte vet vad BNP är för något, eftersom du borde veta bättre. Du påstår att du pluggat i Jönköping så du borde ju absolut veta mer än ekbo som troligtvis "utbildat" sig själv
Citat:
Ursprungligen postat av
ekbo251
Jag köpte villa 1990. Och alla lär väl kunna begripa att under 80-talet kunde inte jag slösa. Utan fick försöka spara så gott det gick, fast staten stal hämningslöst av sparandet.
Och efter köpet, med räntor och amorteringar var det fortsatt sparsamhet som gällde. Det var betydligt tuffare att köpa en villa då än det är nu.
Dags att påminna dig om att du påstod att du köpte nyproducerad bostadsrätt 1984 enligt detta
inlägg så särskilt sparsam kan du inte ha varit om du kastade bort pengar på det.
Så rent skitsnack att du levde sparsamt på 80-talet
Citat:
Ursprungligen postat av
EatTren
Det är nog få singelmän eller kvinnor som köper själva en villa för 7-8 miljoner och jag trodde inte att jag skulle behöva förklara det men here we go:
Som KatlosaBerit säger är det absolut inte svårt att spara 5000 i månaden på en vanlig bruttolön. Skatteåterbäringar, extrajobb/övertid etc har jag inte ens räknat med i ekvationen. Sparar man denna förhållandevis låga summa så har man efter 10 år cirka 2 mille i insats, 15 år runt 35 mille i insats och efter 20 år runt 5-6 miljoner i insats. Menar du att man som 40 åringar (par) med ett modest sparande inte skulle ha råd att köpa en villa för 8 miljoner och ha 25% belåningsgrad? Även OM man skulle tulla lite här och där på semestrar eller annat så har du UTAN TVEKAN råd att köpa en villa
Problemet med detta tankesätt är att det som en ensam person på en inkomst klarade av på 70-90 talet krävs idag två högavlönade personer med många års sparande i 40-års ålder för att klara av.
Vet inte hur gammal du är men fråga folk som idag är 55-60 vad de köpte bostad för på tidigt 90-tal och vad de jobbade med.
Idag behöver man, enligt din egen ekvation, spara i 10 år för att uppnå samma mål. Är det rimlig utveckling?
Idag är det fan inte många 25 åringar som köper hus i storstadsregionerna för att det är på tok för dyrt för dem. Något som inte var ett problem för 30-40 år sedan alls för då kunde du enkelt köpa en bostad utan att behöva spara i tio år först.
Citat:
Ursprungligen postat av
ekbo251
boomertrams = fakta om hur det var.
Det du säger är nog så långt från "fakta om hur det var" som man kan komma
Du påstod för inte så länge sedan att bostäder var som dyrast på 70-talet men köpte en nyproducerad bostadsrätt på 80-talet för 4 månadslöner

Du har sedan inte velat besvara om det går att köpa en bostadsrätt alls för 4 månadslöner idag, antagligen för du vet att det inte går