Citat:
Ursprungligen postat av
Zeddis
Det är tingsrättens bedömning enligt länken i TS. För att kunna diskutera seriöst så måste vi utgå ifrån den informationen vi får i tråden.
Om du önskar ytterligare information än den som ges i TS så får du ju leta upp den själv. Dina påståenden är ju inte ens spekulationer då du inte ens förhåller dig till eller ens läser TS.
Enligt tingsrättens bedömning så har oaktsamheten bestått endast i att lämna köket. Inte att han var berusad. Det är helt lagligt att laga mat trots att man är berusad. Som jag förklarat flera gånger så är det ett oerhört svagt och väldigt tramsigt resonemang att man är oaktsam när man lämnar köket för att exempelvis urinera och tvätta händerna som tar ca 30-60 sekunder. Och med tanke på att ifall han hade svimmat i köket så hade han, enligt nuvarande resonemang, inte dömts. Därmed kan vi bortse ifrån den biten.
Har du redan förträngt att jag förklarat för dig att jag LÄST hela jävla TS ink länkhelvetet.
Du är ta mig fan för dum för att fatta att bedömningen som landade i domslutet mycket väl kan ha omfattat även att idioten berusat sig vilket var hans eget val och en vuxen frisk person SKALL begripa att man kan göra korkade saker när man är berusad.
Bara för att det inte är direkt olagligt att vara berusad vid spisen så kan ÄNDÅ berusning i sådana fall bedömas som en påverkande faktor för händelsen och anses försvårande och leda till att det som hände anses som oaktsamt.
Fatta nu att OM denna stolle inte varit berusad så skulle han sannolikt inte varit så korkad att han valt att lämna köket och gå och lägga sig för en tupplur. Så, orsaken till att han gjorde det korkade valet var mest sannolikt berusningen som var hans eget ansvar. Eller menar du att så fort man själv medvetet berusat sig så är man automatiskt fri från ansvar vad fan som än händer….?
Att som du tro att personens berusning i detta fall inte skulle ha varit det minsta påverkande för hur domen blev är så naivt att klockorna inte bara stannar utan de återgår till sina råvaror….
Att det inte står uttryckligen i den korta summeringen av domen betyder inte att man aldrig värderat berusningen i argumenteringarna fram till slutgiltig dom.
Att det anses oaktsamt att välja att lämna ett öppet kärl med olja under uppkok är självklart, även om det så var bara för att skölja av händerna, man hade ju bevisligen inte uppsikt nog om något då händer som man skulle kunna förutspå. Men om man i nyktert tillstånd skulle lämna köket för att skölja händerna i 1 min eller så, och man skulle t ex få en hjärnblödning och falla ihop. Så skulle man inte dömas för oaktsamhet eller vårdslöshet.
Men om man själv valt att berusa sig, sätta olja på spisen, välja att lämna köket och gå till ett annat rum för att enligt snubbens egen utsago lägga sig att vila, så är man högst uppenbart oaktsam vilket högst sannolikt berodde på den berusning man själv högst medvetet utsatt sig för, och då döms man för oaktsamhet och även om inte själva berusningen nämns i sammandraget av domen så lär det finnas med i argumentationen och påverkat även om han skulle dömts för oaktsamhet även helt nykter efter ett sådant tilltag. Berusningen kan på inga vis anses som mildrande.