Citat:
Ursprungligen postat av
folkgemenskap
Momsen dras inte från din vinst, utan betalas av slutkonsumenten. Och påståendet att 3:12-reglerna ger kaffepengar stämmer helt enkelt inte. Med miljonvinster och löneutrymme i bolaget tillåter huvudregeln att hälften av lönesumman tas ut till låga 20 procent i skatt, vilket är en enorm skatteförmån jämfört med vad vanliga löntagare betalar. Reglerna finns till för att gynna riktigt entreprenörskap, men stoppar samtidig ren skatteflykt där vanlig lön omvandlas till kapitalinkomst.
Din vinst på åtta miljoner är ett direkt resultat av den välutbildade arbetskraft, fria sjukvård, stabila rättsstat och välutbyggda infrastruktur som det svenska folkhemmet finansierar gemensamt. Staten står för hela den spelplan som gjorde din framgång möjlig. När du kräver lägre skatt på miljonutdelningar förskjuter du bara skattebördan till de sjuksköterskor, lärare och arbetare vars köpkraft faktiskt utgör grunden för dina intäkter.
Det är inte heller så att du bär all risk ensam. Det svenska trygghetssystemet fångar upp både anställda och företagare genom garantiakassor, statliga permitteringsstöd och kollektiv infrastruktur när krisen slår till. En stark välfärdsstat och låg klyfta mellan fattig och rik skapar den sociala stabilitet och trygga marknad som gör att man överhuvudtaget kan bygga ett miljonbolag här. Att hota med flytt till USA eller Dubai misstar ett kortsiktigt skatteparadis för det hållbara, jämlika samhälle som faktiskt lade grunden till din förmögenhet.
Du blandar ihop två saker:
att Sverige har fungerande institutioner och att skatten därför måste vara så hög just när småföretagaren lyckas.
Jag har aldrig sagt att jag ska betala noll skatt. Jag säger att det är orimligt att först betala bolagsskatt och sedan mötas av kraftig ytterligare skatt när vinsten ska bli privata pengar. 3:12 är bättre 2026, men det är inte någon magisk fribiljett till miljonutdelningar för ett vanligt litet bolag. Grundbeloppet är cirka 322 000 kr. Resten kräver sparat utrymme eller stora löner i bolaget.
Och ja, moms betalas formellt av kunden. Men i en konkurrensutsatt B2C-marknad kan jag inte bara höja slutpriset hur som helst. Om kunden bara accepterar 1 000 kr inklusive moms får bolaget 800 kr före moms — inte 1 000 kr. Momsen påverkar alltså pris, efterfrågan och marginal även om den redovisningstekniskt är en genomgångspost.
Sedan: varför kan Bulgarien ha 10 % bolagsskatt och 5 % utdelningsskatt, alltså runt 14,5 % total skatt på utdelad bolagsvinst, samtidigt som Sverige behöver göra privat uttag så dyrt? Bulgarien har även 20 % moms, inte 25 %. Det visar att det finns andra modeller än att lägga ett extremt tungt uttagsskattetryck på den som byggt ett lönsamt litet bolag. PwC om bulgarisk utdelningsskatt
USA är dessutom ett ännu tydligare exempel på att det går att ha en enorm, innovativ ekonomi med lägre skatter i många delstater, ingen federal moms och betydligt större möjligheter att behålla och återinvestera kapital. Visst får man då själv betala mer för försäkringar och trygghet — men det är just poängen: företagaren ska få behålla mer och kunna välja själv.
Att säga att “staten skapade hela min vinst” är också ganska magstarkt. Staten bygger vägar och rättsstat, absolut. Men staten tog inte kundmötet, byggde erbjudandet, tog risken, jobbade kvällarna eller står med skulderna om affären kraschar. Jag är beredd att betala för samhällsfunktionerna — jag vill bara inte att framgång i ett litet bolag ska behandlas som något som måste bromsas och straffas.