Citat:
Ursprungligen postat av
Lund-NoGo-zone
Nja, känns lite fejk i TS, finns faktafel.
Jag har företag sedan 35 år.
-MOMSen betalar ju kunderna, inte företagaren.
-jag tog ut 7Mkr med 3:12 förra året och skatten blev 1.4Mkr, det är ju inte så farligt
-extrema avdragsmöjligheter i min bransch och i princip går jag aldrig med mer än 100-200k i vinst per år men har ändå upparbetat 10mkr i kassan
-alla sociala avgifter går tillbaka, det är ingen skatt utan bara en omfördelning mellan dina egna åldrar, och man får tillbaka pengarna senare i livet som sjukpeng eller pension.
För alla skatterna får man naturligtvis gratis sjukvård och gratis universitet.
Hur bra som helst. Sverige är underbart att driva min rörelse i! Men kanske svårare om man tillverkar något, har fabrik eller liknande, eller frisörer som känner att MOMSen borde vara deras för när den går bort försvinner ju 50% av vad kunden betalade.
Citat:
Ursprungligen postat av
Lund-NoGo-zone
Ja, du skrev det ju själv. Du får medicin, läkarvård, gratis universitet, pension, sjukpeng, nästan gratis dagis, polis, försvar för dina pengar. Ca 80% av alla skatter är omfördelning mellan olika perioder i ditt liv.
Det är gammalt gnäll från 1970-talet att vi betalar "massor av skatter". Nya moderaterna från 2006 har sänkt skattetrycket rejält och Sverige ligger nu plats 9 i skattelistan och ganska nära EU-mitten. Frankrike och Danmark har världens högsta skattetryck.
Tack!
Sanningen är snarare att Sverige är ett av de länder det är lättast att driva företag i. Hör bara med de som drivit företag i utlandet och har kommit hit, hur de prisar smidigheten, snabba myndighetskontakter och tydliga regelverk. Dessutom är företagsskatten under genomsnittet inom EU, och korruptionen bland myndigheter på nära noll-nivå.
Och arbetsgivaravgifter är ingen extraskatt och finns i de flesta länder. Tror TS dessutom att den utgående momsen (som kunden betalar) är någon form av extrabonus från kunden?
TS verkar vara inne på att så snabbt som möjligt krama ut vinst utan att se bolagets överlevnadsmöjligheter. Varför inte köra Trump-modellen: betala inte in någon skatt, moms eller räkningar, mjölka ut allt, konka bolaget. Börja om.