2026-08-01, 19:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trmg
Du svarade inte på min fråga. Varför kan det inte vara en del av vinstskatt på företag istället? Varför skapa detta arbete med att bokföra pengar in och ut?
Jag har tyvärr inget bra svar på den frågan annat än att vi har en massa dårar vid makten ovilliga att ta itu med det här problemet.
Citera
2026-08-01, 20:31
Medlem
horomhebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Nja, känns lite fejk i TS, finns faktafel.
Jag har företag sedan 35 år.
-MOMSen betalar ju kunderna, inte företagaren.
-jag tog ut 7Mkr med 3:12 förra året och skatten blev 1.4Mkr, det är ju inte så farligt
-extrema avdragsmöjligheter i min bransch och i princip går jag aldrig med mer än 100-200k i vinst per år men har ändå upparbetat 10mkr i kassan
-alla sociala avgifter går tillbaka, det är ingen skatt utan bara en omfördelning mellan dina egna åldrar, och man får tillbaka pengarna senare i livet som sjukpeng eller pension.
För alla skatterna får man naturligtvis gratis sjukvård och gratis universitet.
Hur bra som helst. Sverige är underbart att driva min rörelse i! Men kanske svårare om man tillverkar något, har fabrik eller liknande, eller frisörer som känner att MOMSen borde vara deras för när den går bort försvinner ju 50% av vad kunden betalade.
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Ja, du skrev det ju själv. Du får medicin, läkarvård, gratis universitet, pension, sjukpeng, nästan gratis dagis, polis, försvar för dina pengar. Ca 80% av alla skatter är omfördelning mellan olika perioder i ditt liv.
Det är gammalt gnäll från 1970-talet att vi betalar "massor av skatter". Nya moderaterna från 2006 har sänkt skattetrycket rejält och Sverige ligger nu plats 9 i skattelistan och ganska nära EU-mitten. Frankrike och Danmark har världens högsta skattetryck.
Tack!
Sanningen är snarare att Sverige är ett av de länder det är lättast att driva företag i. Hör bara med de som drivit företag i utlandet och har kommit hit, hur de prisar smidigheten, snabba myndighetskontakter och tydliga regelverk. Dessutom är företagsskatten under genomsnittet inom EU, och korruptionen bland myndigheter på nära noll-nivå.
Och arbetsgivaravgifter är ingen extraskatt och finns i de flesta länder. Tror TS dessutom att den utgående momsen (som kunden betalar) är någon form av extrabonus från kunden?
TS verkar vara inne på att så snabbt som möjligt krama ut vinst utan att se bolagets överlevnadsmöjligheter. Varför inte köra Trump-modellen: betala inte in någon skatt, moms eller räkningar, mjölka ut allt, konka bolaget. Börja om.
Citera
2026-08-01, 20:45
Medlem
Skattebrotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konfucius2
Jag driver ett fåmansbolag (AB) och har äntligen börjat få upp vinsten till 6-8miljoner.

Men vet ni vad? Det är fan inte ens kul längre. Ju hårdare jag jobbar och ju mer värde jag skapar, desto mer känns det som att jag blir rånad på ljusa dagen.

Vi pratar om "möjligheternas land" i USA, men i Sverige har vi skapat en fälla för entreprenörer. Först drar staten 25 % i moms. Sen ska de ha 31,42 % i arbetsgivaravgifter på lönerna. Sen kommer bolagsskatten på vinsten. Och när jag väl vill ta ut mina egna surt förvärvade pengar till mig själv? Då slår de helt värdelösa 3:12-reglerna till.

Utdelningsutrymmet är ett skämt – det räcker till kaffepengar i sammanhanget. Vill jag lyfta resten av vinsten tvingas jag ta det som lön och skatta bort över hälften i statlig inkomstskatt. Resultatet? Miljoner ligger inlåsta i bolaget. Jag kan se siffrorna på kontot, men jag kan inte använda dem privat utan att ge staten en "straffskatt" som får en att vilja spy.

Jag tar all risk, jag jobbar kvällar och helger, jag har ingen anställningstrygghet. Ändå är jag statens största mjölkkossa. Varför är det helt tyst om detta hos politikerna? I valrörelsen daltas det med bidragstagare och storföretag, men vi småföretagare som faktiskt bär upp skattebasen ignoreras totalt.

Det går inte att bli rik på hederligt arbete och företagande i det här landet. Vi blir nertryckta så fort vi sticker ut huvudet. Är det verkligen så här vi ska ha det? Är det meningen att man ska behöva flytta till USA eller Dubai så fort man lyckas?

Det krävs en total jävla förändring av 3:12 och en rejäl sänkning av skatten på företagande, men ingen politiker vågar ens lyfta frågan. Skäms de inte?

Flytta hit till USA om du kan, bror. Sverige förtjänar inte dig. Eller flytta åtminstone ut delar av verksamheten såsom varumärken eller patent. Många delstater här har 0% skatt på inkomst som härrör från utlandet (tax havens).
Citera
2026-08-01, 20:50
Medlem
Varför gnälla så på 3:12.

Gör din fru till styrelsemedlem så kan hon ta utdelning också och nyttja 3:12
Men visst, småföretag fungerar bäst här för konsulting

Att anställa och gå mot högre omsättning och vinst, då försvinner mycket.

Bäst att köra en konsultfirma med frun och 3:12 varje år

Det som blir över investerar man i företagskapitl depå.

3:12 över 40 år blir ändå en del pengar, tänk långsiktigt
Citera
2026-08-01, 21:11
Medlem
Driver AB med brossan och håller helt med TS

Känns meningslöst att kämpa på för man får ju knappt behålla något. Ska vi leva på vårt företag behöver vi få in minst 100.000 kr per månad ifall vi vill ta ut två löner på 35000 innan skatt.
Citera
2026-08-01, 21:13
Medlem
Citat:
Jag driver ett fåmansbolag (AB) och har äntligen börjat få upp vinsten till 6-8miljoner.

Men vet ni vad? Det är fan inte ens kul längre. Ju hårdare jag jobbar och ju mer värde jag skapar, desto mer känns det som att jag blir rånad på ljusa dagen.

Vi pratar om "möjligheternas land" i USA, men i Sverige har vi skapat en fälla för entreprenörer. Först drar staten 25 % i moms. Sen ska de ha 31,42 % i arbetsgivaravgifter på lönerna. Sen kommer bolagsskatten på vinsten. Och när jag väl vill ta ut mina egna surt förvärvade pengar till mig själv? Då slår de helt värdelösa 3:12-reglerna till.

Utdelningsutrymmet är ett skämt – det räcker till kaffepengar i sammanhanget. Vill jag lyfta resten av vinsten tvingas jag ta det som lön och skatta bort över hälften i statlig inkomstskatt. Resultatet? Miljoner ligger inlåsta i bolaget. Jag kan se siffrorna på kontot, men jag kan inte använda dem privat utan att ge staten en "straffskatt" som får en att vilja spy.

Jag tar all risk, jag jobbar kvällar och helger, jag har ingen anställningstrygghet. Ändå är jag statens största mjölkkossa. Varför är det helt tyst om detta hos politikerna? I valrörelsen daltas det med bidragstagare och storföretag, men vi småföretagare som faktiskt bär upp skattebasen ignoreras totalt.

Det går inte att bli rik på hederligt arbete och företagande i det här landet. Vi blir nertryckta så fort vi sticker ut huvudet. Är det verkligen så här vi ska ha det? Är det meningen att man ska behöva flytta till USA eller Dubai så fort man lyckas?

Det krävs en total jävla förändring av 3:12 och en rejäl sänkning av skatten på företagande, men ingen politiker vågar ens lyfta frågan. Skäms de inte?

Hej!
Det är ingen idé att göra höga vinster som du ska betala massa skatt på.
Har du ett moder och dotterbolag?
Köp up ett mindre bolag som går back och kvitta vinsterna bokföringsmässigt och flytta pengarna utomlands (detta är lagligt). Läs på.
Citera
2026-08-01, 21:17
Medlem
Citat:
Funkar icke! Räkneexempel : Räkneexempel – 6 miljoner i vinst:

Bolaget gör 6 000 000 kr i vinst.
• Bolagsskatt 20,6 %: -1 236 000 kr
• Kvar i bolaget: 4 764 000 kr

Nu vill jag ha ut pengarna privat:
• Utdelning inom 3:12 (förenklingsregeln): ca 210 000 kr till 20 % skatt = 168 000 kr i handen
• Resten 4 554 000 kr beskattas som lön, ca 55 % skatt = -2 504 700 kr
• Kvar av resten: 2 049 300 kr
Totalt i handen: ca 2 217 000 kr av 6 000 000 kr
Staten tar: ca 3 783 000 kr – alltså 63 % av vinsten.

Jag skapade värdet. Jag tog risken. Staten tog 63 öre av varje krona. Förklara för mig hur det är rättvist?
Med 6M vinst har du redan betalat minst 1 500 000 kr i skatt, som benämns "moms".

Har du missat ännu fler skatter när du kommer fram till den felaktigt låga siffran 63% ?
Citera
2026-08-01, 21:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jorban
Varför gnälla så på 3:12.

Gör din fru till styrelsemedlem så kan hon ta utdelning också och nyttja 3:12
Men visst, småföretag fungerar bäst här för konsulting

Att anställa och gå mot högre omsättning och vinst, då försvinner mycket.

Bäst att köra en konsultfirma med frun och 3:12 varje år

Det som blir över investerar man i företagskapitl depå.

3:12 över 40 år blir ändå en del pengar, tänk långsiktigt
Jävla krångel, skatteplanering, extraarbete, risk för fel, upptaxering, processande, skatterådgivning, ökade risker, byråkrati och problem.

Räknar du om allt det där till dess verkliga totala kostnad, då ökar den totala belastningen av skatterna till ännu högre kostnad.
Citera
2026-08-01, 21:25
Medlem
Håller med om att det är helt sjukt ...

Skatten för företagare med en vinst upp till 10 miljoner borde vara 10-15% max, sen en trappa. Inga upplägg där man måste spara skattefritt till någon pension som är helt värdelös om man dör om några timmar.

Och ännu sjukare att det inte finns ett enda parti som lyfter denna fråga...
För storbolagen är det nog inget problem, dom anlitar bara de bästa skattejuristerna...

Och ni som pratar om sjukvården... Sjukvården är ett stort skämt, om man inte har extrem tur. Pengarna borde dessutom räcka gott och väl till fin sjukvård, fina vägar och tåg, men pengarna fifflas bort i korruption och byråkrati.
Citera
2026-08-01, 21:42
Medlem
Har vi inte haft en høgerregering som skulle førenkla før føretagen. Vilka jævla politikersvin alltså.
Citera
2026-08-01, 21:46
Medlem
folkgemenskaps avatar
Momsen dras inte från din vinst, utan betalas av slutkonsumenten. Och påståendet att 3:12-reglerna ger kaffepengar stämmer helt enkelt inte. Med miljonvinster och löneutrymme i bolaget tillåter huvudregeln att hälften av lönesumman tas ut till låga 20 procent i skatt, vilket är en enorm skatteförmån jämfört med vad vanliga löntagare betalar. Reglerna finns till för att gynna riktigt entreprenörskap, men stoppar samtidig ren skatteflykt där vanlig lön omvandlas till kapitalinkomst.

Din vinst på åtta miljoner är ett direkt resultat av den välutbildade arbetskraft, fria sjukvård, stabila rättsstat och välutbyggda infrastruktur som det svenska folkhemmet finansierar gemensamt. Staten står för hela den spelplan som gjorde din framgång möjlig. När du kräver lägre skatt på miljonutdelningar förskjuter du bara skattebördan till de sjuksköterskor, lärare och arbetare vars köpkraft faktiskt utgör grunden för dina intäkter.

Det är inte heller så att du bär all risk ensam. Det svenska trygghetssystemet fångar upp både anställda och företagare genom garantiakassor, statliga permitteringsstöd och kollektiv infrastruktur när krisen slår till. En stark välfärdsstat och låg klyfta mellan fattig och rik skapar den sociala stabilitet och trygga marknad som gör att man överhuvudtaget kan bygga ett miljonbolag här. Att hota med flytt till USA eller Dubai misstar ett kortsiktigt skatteparadis för det hållbara, jämlika samhälle som faktiskt lade grunden till din förmögenhet.
Citera
2026-08-01, 22:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ThereseKlockare
Ditt satans as har gjort en besvärjelse på dig att du ska bli svårt sjuk så du får se vad skatt går till vänta du bara nu

Varför det?

Du betalar skatt till massa skit här.

i polen betalar höginkomstagare som mest 19% inkomstskatt och deras ekonomi boomar med nästintill 0 arbetslöshet trots att de tog in 1miljon ukrainare i landet.

Självklart får du sjukvård,vägar,skola och högre utbildning även i polen och billig kollektivtrafik och ett säkert samhälle för dina barn som du inte får i sverige.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in