2026-08-02, 09:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LosKoboldos
Det som menades var att insatsstyrkan övade i närheten, inte ryssarna.

Ett tips, man måste vara övertydlig här, små barn förstår bättre än vissa här
Citera
2026-08-02, 09:43
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tosv
Nä jag tror inte heller att den sveps under, men om den förliga hytten är borta då kan man fundera på om inte fartyget träffat snipan men styrhytten den slås sönder om snipar välter hastigt

Hytten på den IW25 snipan var i princip bara rutorna med tunna lister. Inte bredare "plaststolpar" mellan fönstren som är gjuten i samma form som överbyggnaden. Så det är möjligt att styrhytten lätt bryts loss om den slår runt.
Citera
2026-08-02, 09:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Menar du 15-20 meter med fritidsbåt, från ett hundra meter långt lastfartyg som går fram i marchfart ute på öppen fjärd?

Nej marschfart går de väl inte i men kanske 6-8 knop.

Händer ofta att någon skall passera farleden och då får möte med någon tanker.

Antingen så överskattar de tankerns fart och då ligger de och väntar allt för nära tills den passerat.

Eller så överskattar de farten och tror de skall hinna före och kommer även då allt för nära.
Citera
2026-08-02, 09:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tosv
Vart har du läst om den lagen, mig veterligen finns det inga sådana lagar?

Dottern hade flytväst men gled av någon anledning ur den när hon skulle räddas och försvann i havet.
Citera
2026-08-02, 09:49
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dumdryg
Hytten på den IW25 snipan var i princip bara rutorna med tunna lister. Inte bredare "plaststolpar" mellan fönstren som är gjuten i samma form som överbyggnaden. Så det är möjligt att styrhytten lätt bryts loss om den slår runt.

Ja det är nog troligt. Snipan sveps våldsamt åt endera hållet runt bulben och sen sidan på fartyget. Kantrar/slår runt, och sjunker sen. Ingen ombord hinner fatts någonting.

Överbyggnaden lär ha brutits loss då (eller senare på väg mot botten, eller kanske till och med vid bärgningen).
Citera
2026-08-02, 09:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dumdryg
15 meter är två sniplängder. Tror ingen i en snipa ligger så nära ett 90 meter fraktfartyg.

Tyvärr har du fel.

Skall ta bild nästa gång jag ser det. Passerar själv området väldigt ofta...
Citera
2026-08-02, 09:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Meowgrrr
Dottern hade flytväst men gled av någon anledning ur den när hon skulle räddas och försvann i havet.

Ok, hur vet du det här?

Räddas av vem?

Var flytvästen för stor eller var den inte fastsatt korrekt?

Hade modern också flytväst?
Citera
2026-08-02, 09:53
Medlem
kubuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nyus
Nej marschfart går de väl inte i men kanske 6-8 knop.

Händer ofta att någon skall passera farleden och då får möte med någon tanker.

Antingen så överskattar de tankerns fart och då ligger de och väntar allt för nära tills den passerat.

Eller så överskattar de farten och tror de skall hinna före och kommer även då allt för nära.
Mitt första inlägg i tråden - vad jag har svårt att förstå är varför kaptenen häktas. Har inte fritidsbåtar väjningsplikt för större lastbåtar? Det är ju i stort omöjligt för ett fartyg av den storleken att kryssa sig fram bland fritidsbåtarna - i farleder ska väl fartyg på vara i fred?

Kaptenen är väl heller inte på bryggan förutom vid ingång till hamnar...eller....det brukar väl vara styrmän som står där ute till havs
Citera
2026-08-02, 09:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nyus
Haha du är helt dum i huvudet.

Att kalla en VHF antenn för "sekundäradar" visar att du vet exakt NOLL
Kan du inte läsa eller kan du inte förstå tekniken?

Vart har jag kallat en VHF antenn för sekundäradar, vill du bara visa dig viktig eller vad?

Läs på lite om radar(dvs både sändare mottagare och presentations utrustning) samt transponders innan du kommenterar mer, du är på djupt vatten nu lilla vän
Citera
2026-08-02, 09:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kubun
Mitt första inlägg i tråden - vad jag har svårt att förstå är varför kaptenen häktas. Har inte fritidsbåtar väjningsplikt för större lastbåtar? Det är ju i stort omöjligt för ett fartyg av den storleken att kryssa sig fram bland fritidsbåtarna - i farleder ska väl fartyg på vara i fred?
För att han inte ska kunna påverka vittnen samt lämna landet.

Om du läser tidningar så står allt, även här.

Du borde läsa tråden först innan du postar, samma som man ser på en film och någon kommer sent och vill att man ska berätta vad som hänt
Citera
2026-08-02, 09:56
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Ja det är nog troligt. Snipan sveps våldsamt åt endera hållet runt bulben och sen sidan på fartyget. Kantrar/slår runt, och sjunker sen. Ingen ombord hinner fatts någonting.

Överbyggnaden lär ha brutits loss då (eller senare på väg mot botten, eller kanske till och med vid bärgningen).

Precis. Här är en IW 25 fast med akterruff. Hytten är ju bara tunna aluminiumlister som håller i fönstrena.
https://www.alandyachts.ax/salda-batar/iw-25
Citera
2026-08-02, 09:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Meowgrrr
Vart har du läst det, kan du länka!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in