2026-08-02, 09:21
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nyus
Vad tror du om detta

Inte lika troligt. Visst finns bank effect, men för att den ska vara så stor så du tappar kontrollen och sugs in mot fartyget så måste du ligga väldigt nära (tiotalet meter? har inte räknat på detta).

Ingen vettig människa skulle gå så nära ett stort fartyg i väntan på att det passerar. Man ligger minst hundra meter, eller mer (!) bort och då finns det ingen bank effekt.
Citera
2026-08-02, 09:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Inte lika troligt. Visst finns bank effect, men för att den ska vara så stor så du tappar kontrollen och sugs in mot fartyget så måste du ligga väldigt nära (tiotalet meter? har inte räknat på detta).

Ingen vettig människa skulle gå så nära ett stort fartyg i väntan på att det passerar. Man ligger minst hundra meter, eller mer (!) bort och då finns det ingen bank effekt.

Tyvärr går väldigt många närmare än 100 m

Skulle vilja påstå att 15-20 m inte alls är ovanligt

Ser det varje vecka i Brofjorden och det förvånar mig att inte fler olyckor liknade denna händer för folk har väldigt dålig koll på hur havet fungerar.
Citera
2026-08-02, 09:26
Medlem
Citat:
Han är alltså häktad.

https://www.sverigesradio.se/artikel/kaptenen-efter-fartygsolyckan-begard-haktad
NEJ
Citera
2026-08-02, 09:27
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:

Ser det varje vecka i Brofjorden och det förvånar mig att inte fler olyckor liknade denna händer för folk har väldigt dålig koll på hur havet fungerar.

Menar du 15-20 meter med fritidsbåt, från ett hundra meter långt lastfartyg som går fram i marchfart ute på öppen fjärd?

Jag kan inte påminna mig att jag någonsin sett detta. Beskriv gärna mer om situtionerna, vill bara veta.
Citera
2026-08-02, 09:30
Medlem
Citat:
Idiot

Snälla berätta hur Marinetraffic använder radar information från "sekundär radar" 🤣

Har själv skickad data till Marine traffic i i snart 20 år så det vore spännande att få information från en sådan expert som dig 🤣
Hur är det med din svenska, klarar du inte av att förstå svenska!

sekundär är den som presenterar transpondersignaler från AIS sändare som vi även kan se på marinetraffic

Presentera är inte samma sak som sända, det är i princip tvärt om.

Marinetraffic gör i princip samma sak som sekundäradarn men globalt eftersom man reläar informationen över internet medan sekundärradar presenterar det enbart på sin lokala skärm
Senast redigerad av tosv 2026-08-02 kl. 09:34.
Citera
2026-08-02, 09:35
Medlem
Citat:
Varför inte snipan är "krossad" beror också på hur vatten beter sig. Det stora fartyget med sin stora bulb pressar undan, och framför sig, enorma mängder vatten. Detta fungerar som en sorts kudde och stötdämpare.

Det är troligare att snipan bara svepts under, än en hård smäll material mot material.
Precis som jag skrev tidigt i tråden. Sannolikheten för att den skall ha träffats så rakt på är nära noll. Det är vågen som kommer att träffa båten och slänga den åt det ena eller andra hållet. Det är nog så våldsamt för de ombord, men båten krossas inte.
Citera
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Varför inte snipan är "krossad" beror också på hur vatten beter sig. Det stora fartyget med sin stora bulb pressar undan, och framför sig, enorma mängder vatten. Detta fungerar som en sorts kudde och stötdämpare.

Det är troligare att snipan bara svepts under, än en hård smäll material mot material.

Den behöver ju inte svepas in under bulben. Bara pressas åt sidan och slå runt.
Citera
Medlem
Citat:

15-20 meter!!! det måste vara undantagsfall och i låg fart på fartyget
Citera
2026-08-02, 09:37
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:

15 meter är två sniplängder. Tror ingen i en snipa ligger så nära ett 90 meter fraktfartyg.
Citera
2026-08-02, 09:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dumdryg
Den behöver ju inte svepas in under bulben. Bara pressas åt sidan och slå runt.
Nä jag tror inte heller att den sveps under, men om den förliga hytten är borta då kan man fundera på om inte fartyget träffat snipan men styrhytten den slås sönder om snipar välter hastigt
Citera
2026-08-02, 09:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wolfmotherrocker
Om det framkommer att ryssarna släckt lanternorna när de kör kring svenska militära skyddsobjekt så har de ett och annat att förklara.

Övade på vad?
Att lokalisera svenska militärbaser kanske?

Det som menades var att insatsstyrkan övade i närheten, inte ryssarna.
Citera
2026-08-02, 09:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dumdryg
15 meter är två sniplängder. Tror ingen i en snipa ligger så nära ett 90 meter fraktfartyg.
Tror nog att du borde erbjuda Nyus att ta över ditt alias
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in