2026-08-01, 13:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zeddis
Du hänger inte med i saken.

Tingsrätten har gjort bedömningen att det enda oaktsamma var att lämna köket medans oljan var under uppvärmning. Har du aldrig lämnat ditt kök för en sekund när du har något i ungen eller på spisen? Det är befängt att man inte skulle få lämna sitt kök för en minut för att exempelvis urinera och tvätta händerna utan att vara oaktsam.

Som du självklart inser så är det helt befängt och om detta skulle gälla så skulle alla vara oaktsamma, vilket naturligtvis inte stämmer. Alltså har han inte varit oaktsam.

Att detta ens blev en grej är ju för att han somnade alt svimmade, vilket var på grund utav sin berusning.

Summa sumarium: detta är en olyckshändelse. Personen har inte varit oaktsam, däremot berusad, vilket inte är ett brott i sig så länge du håller dig till tunga droger som alkohol eller narkotika på recept.

Det är stor skillnad på att lämna något i ugnen och lämna olja kokande på spisen. Gör dig inte dummare än du är.
Citera
2026-08-01, 13:52
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Phailure
Det är stor skillnad på att lämna något i ugnen och lämna olja kokande på spisen. Gör dig inte dummare än du är.

Han lämnade inte kokande olja. Han satte det på spisen för uppvärmning, han lämnade köket, och somnade alt svimmade beroende på vilken av hans version man ska tro.

Min teori är att han var berusad, satte det på uppvärmning, lämnade köket snabbt, satte sig i soffan och på grund utav sin berusning somnade.

Baserat på vad jag kan läsa mig till så verkar tingsrätten mena på att det enda oaktsamma var att lämna köket. Alltså, inte att han var berusad och därmed somnat eller svimmat. Hade han somnat eller svimmat vid köksbordet så borde han rimligen inte då dömts för oaktsamhet trots att samma sak skulle hänt.

Med andra ord, det enda oaktsamma var att lämna köket. Vilket är en ganska befängd tanke och sätt att resonera. Detta är uppenbarligen en olycka men de har helt enkelt bestämt sig för att han ska åka på det. Och med tanke på hans andra brottsmål så vinner han nog inga sympatier hos rätten eller åklagaren
Citera
2026-08-01, 14:13
Medlem
Citat:
Att politiskt tillsatta nämndemän utan juridisk utbildning har en åsikt är inte direkt samma sak som ett prejudikat från högsta domstolen. Men att du väljer att ta till dig deras tyckande som en objektiv sanning bevisar ju på vilken nivå du opererar, eller snarare på vilken nivå du inte opererar.
Då kan du förstås ge exempel från högsta domstolen där ett liknande scenario hade gett ett annat utslag.
Citera
2026-08-01, 14:25
Medlem
keckoishs avatar
Citat:
Så att gå på toa och urinera samt tvätta händerna i 30-60 sekunder medans oljan är kall och håller på att värmas upp är befängt enligt dig. Okej, alla är vi inte inneboende på LSS boende så jag fattar om du har fått lära dig att det vore förbjudet.
Frågade för säkerhets skull AIn på nätet:
"Att gå på toa och urinera samt tvätta händerna i 30-60 sekunder medans oljan jag ska koka på spisen fortfande är kall och håller på att värmas upp måste rimligen vara okej"

Men istället för att få svaret "Javisst, det duger! Det är bara för folk med funktionshinder det är förbjudet" så blev det ett tvärnej. Prova själv att fråga. Vet att AIn kan svara fel, men i detta fall tror jag faktiskt att det är du som missat något.
Citera
2026-08-01, 16:40
Medlem
Cremefraicheds avatar
Citat:
Summa sumarium: detta är en olyckshändelse. Personen har inte varit oaktsam, däremot berusad, vilket inte är ett brott i sig så länge du håller dig till tunga droger som alkohol eller narkotika på recept.

Ja, det var en olyckshändelse - men har du druckigt en massa alkohol och somnar/däckar (som alla vet du kan göra av alkohol) så har du ett eget ansvar här. Nej, det är inte olagligt - men det är olämpligt att börja göra något på fyllan som kan skada andra, eller du vet kan gå illa till.

Lite sådär, det är jättevanligt att folk däckar i duschen på fyllan och det blir översvämning - men du kanske inte ska ställa dig 03:30 på morgonen i duschen dyngrak när du knappt kan stå och sen somnar i duschen. Du skulle ha lagt dig och sovit istället för att duscha. Varför ta duschen?

Det är samma sak här : du är dyngfull 03:30 på morgonen, du kanske inte ska släppa fram en fritös och dra igång ett helt projekt.

Fritösen här är bara det extrema här - för många av "oss" har glömt på något på spisen på fyllan när man kommer hem och ska göra fylle-käk, flertal gånger det har hänt och tackar gud för att man inte brann inne.

Vi kan byta ut dyngfull till stenad på gräs eller vad som helst.
Citera
2026-08-01, 16:43
Medlem
negerbarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tmyceuiz7
hur fan tänker du. Har jag ultimat kontroll ifall jag svimmar eller ej

För oaktsamheten skedde redan innan svimmandet = han gick från oljan på spisen och lade sig ner i ett annat rum.
Citera
2026-08-01, 16:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av negerbarn
För oaktsamheten skedde redan innan svimmandet = han gick från oljan på spisen och lade sig ner i ett annat rum.
Hur kan du kalla det oaktsam? Brukar du stå framför spisen i 50 minuter tills maten är färdiglagad? eller som en vanlig människa lägger man timer och går till vardagsrummet. sen om jag svimmar där o då borde väl ej spela roll om jag stod framför spisen eller i vardagsrummet
Citera
2026-08-01, 16:46
Medlem
negerbarns avatar
Citat:
Så att gå på toa och urinera samt tvätta händerna i 30-60 sekunder medans oljan är kall och håller på att värmas upp är befängt enligt dig. Okej, alla är vi inte inneboende på LSS boende så jag fattar om du har fått lära dig att det vore förbjudet.

Känns ju spontant inte som att han lämnade köket för att ligga ner i 30 sekunder.
Citera
2026-08-01, 16:47
Medlem
negerbarns avatar
Citat:
Hur kan du kalla det oaktsam? Brukar du stå framför spisen i 50 minuter tills maten är färdiglagad? eller som en vanlig människa lägger man timer och går till vardagsrummet. sen om jag svimmar där o då borde väl ej spela roll om jag stod framför spisen eller i vardagsrummet

När du har olja i en gryta/panna som är en välkänd risk att fatta eld och skapa fara, så ja, du bör ha den under uppsikt.

Det är skillnad på det och koka potatis. Min potatis löper I allmänhet inte risken att fatta eld.
Citera
2026-08-01, 17:08
Medlem
Fioehlbaerths avatar
Fan att ni fortfarande ältar en sån skitsak.
Nån måste ju betala, och det är väl rimligare att den som orsakat skadan betalar, än att hyresvärden (eller vad det är) måste göra det.
Rentutav självklart.
Finns säkert drulleförsäkringar som ställer upp, för den förtänksamme.
Folk som är marinerade i inlärd hjälplöshet verkar inte kunna föreställa sig, att man kan behöva ta personligt ansvar för sitt strulande.
Citera
2026-08-01, 17:30
Medlem
Fioehlbaerths avatar
Citat:
driver du? OLYCKA!!! hur fan misstolkar du det mot vandalisering?

Samma som om du somnar bakom ratten och vaknar i någons vardagsrum.
Tror du husägaren får stå för notan?
Citera
2026-08-01, 17:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fioehlbaerth
Samma som om du somnar bakom ratten och vaknar i någons vardagsrum.
Tror du husägaren får stå för notan?
näe. men staten får väl då kliva in och ge någon minsta tillgodo för skatten som tillsyntes betalas för ingenting
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in