Citat:
Ursprungligen postat av
pelican1
Det blir ju sällan särskilt bra ljud på konserter om man jämför med speciella lyssningsrum. I de rummen använder man absorbenter som dämpar stående vågor mm. Det kan komma åt till hiss del genom mjukvara, men inte helt, och inte på något ”audiofilt” sätt, om man med audiofil menar ett naturligt ljud.
Det finns nog en standard för hur bra det ska låta på konsert.. men såklart har Metallica en gudomlig soundcheckare samtidigt som dom alla har en varsin kompressor för sitt instrument.. och en okänd artist får väl nöja sig med det som finns.
Det finns såklart olika nivåer av ljudingenjörer. En duktig nöjer sig inte med en basic soundcheck. Hen måste förbättra ljudet till en minst lika bra nivå som albumets studioinspelning.. så kompressorer och allt används.
En noob kan eller vill inte förbättra ljudet även om ljudbilden inte är nått att skryta om.
Citat:
Ursprungligen postat av
45Lokar
Det låter som du är återförsäljare för den där appen.
Du kommer aldrig få ett bra ljud om du har störande element/objekt runt omkring dig.
Objekt dämpar ljudet precis som i studios.
Värre i fyrkantiga tomma lokaler av betong.
Ja jag öppnade en webbshop och sålde hackade mobiler med viper4android installerat vid leverans. Fick inte en enda mobil såld.. så jag la ner. Jag accepterade att folk inte vet vad det innebär, och vad priset egentligen hade varit om dom skulle förbättra sitt ljud på samma sätt genom att köpa ljudutrustningen först. Hundratusentals kronor.
Gillar fortfarande idén dock, för jag hade köpt en när jag stod inför projektet att hacka en lur och lägga in appen.
Hade kunnat tänka mig att åka till en bilmässa eller bilträff för att sälja en förbeständ mängd audiofilmobiler , som folk får buda på. Dom som budar mest får köpa.
För då kan man ju visa vad appen kan leverera.. och då jävlar kommer gubbarna buda.. för en motors ljud når aldrig upp till den nivån som en stereo gör med rätt inställningar och kvalitetsmusik.
Citat:
Ursprungligen postat av
mikaels
Ljudet blir ju inte bättre än källan, spelar du mp3or från en telefon via blåtand till en monohögtalare hjälper inte alla appar i världen, det är fortfarande ett komprimerat och förstört ljud.
Det finns ett skäl till varför normal studiokvalitet idag är 24/48 eller 24/96 okomprimerat digitalt ljud.
Ingen ljudtekniker värd sitt namn kör med en app i telefonen för att ratta sitt ljud, det är mer en leksak för Epa-typer som tror att högt ljud med överkokt bas är kvalitet.
Vipern är inget som förstör. Högtalare är redan förstörda genom att ha färgat ljud.
Man kan jobba med färgen eller nollställa genom att korrigera ljudsignalen så att högtalarna inte blir färgade i sitt ljud.