Citat:
Ursprungligen postat av
grimgrull
"Audiofiler söker det naturliga ljudet" är en sån där gammal lögn.
Jag var själv involverad i audiofil communityt i flera decennier.
Jag har något att säga om dessa individer.
När man lyssnar på ljudet hemma hos random hardcore "audiofil" som lagt flera hundratusen på sin anläggning, så inser man att detta är människor som har fel på sina öron.
Dom vill lyssna på ett helt känslolöst PLATT ljud. Inte naturligt som de själva tror.
Ingen annan än de själva gillar ljudet de presenterar.
Det är därför dom är så ensamna, gamla och ensamna.
Dom kan KNAPPT umgås med varandra, audiofilerna, för de blir osams om minsta teknisk detalj.
Dom har ingen genuin teknisk koll på komponenter etc, men bråkar ändå om det.
För mig är dessa en tragisk klick människor som för längesedan tappat hela grejjen med att bara njuta av musiken. Dessa är vålnader som fastnat i att lyssna på gamla låtar av Abba & Toto etc, på absolut mest platta tråkigaste sättet du kan tänka dig. Dom sitter där för sig själva, och intalar sig, att det är SÅHÄR musik ska avnjutas. Och alla andra som klagar över att det låter tråkigt, dom har inte fattat någonting enligt audiofilerna.
Det är (lätt autistiska) nördar som nördat för hårt åt ett visst håll, och dom som får lida mest av det är dom själva. Det är tragiskt i slutändan, och jag hoppas att dom kan göra något vettigt med sin tid istället.
Men vissa människor måste ha NÅGOT att leva för i livet.
Wannabees. Dom ville vara dom som är audiophiles men dom var mentalt stängda, av högmodet, och kunde inte erkänna förvsig själva att det finns teknologi och vetenskap inom ljud, och en sann nörd vet väl iaf lite om den delen av musikprocessing.
Att förstärka en ljudsignal kan väl ses som en processing av ljudsignal... men dom begränsade sig till d3t istället för att låta vipern processa varje liten del av ljudbilden.. för att ge ett så naturtrogen ljud som möjligt.
Datorer gör det möjligt att låta vipern processa ljudsignalen på mängder av olika sätt, live.
Att ignorera detta bör resultera i att man förlorar audiophile titeln som endast ska sitta på dom som lyckats ljudkalibrera till perfektion.. speciellt om det är en liten skithögtalare som kalibreras så den låter som en riktig konsert. Då borde audiophilen få ett pris eller iaf ett erkännande.. vilket han får också när folk börjar flockas runt en högtalare som kostade 400 spänn, för att den klår krogens pa-system i den ljudeneegi som folk känner på långa vägar.
Man vet ju när man hör det där mullret från en perfekt inställd subb.. när audiophilen är nära.