2026-08-01, 09:20
Medlem
Yungvidzibois avatar
Snälla sluta spela hög musik, ingen orkar lyssna på epadunk hela natten.
Audiofiler måste ha någon skruv lös, för hög bas är bara irriterande.
Den där appen du nämner låter som någon scam så jag skulle inte ladda ner den om jag var du.
Citera
2026-08-01, 09:37
Avslutad
[quote=DonFoldit|95565115]
Citat:
Ursprungligen postat av DonFoldit

Så du har begärt att en a.i ljuger ihop listor på varför jag skulle ha fel, och du som aldrig kommer höra varken bra ljudkvalitet eller bra musik tycker att du spenderar din tid bra för att bekämpa nån som vill hjälpa epa grabbarna att få lite fitta med hjälp av mäktig ljudbild och fin kärleksmusik?

Väx upp för fan. Behåll dina idioter som tror på a.i , låt mig lära epapojkarna hur dom får ett bra ljud genom valmöjligheter upp till öronen.

Talanglöst trollande
Citera
2026-08-01, 09:42
Medlem
DonFoldits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Upplyften

Talanglöst trollande

Ja det var fan sjukt.

Tur att jag kunde styra upp det där genom att fråga a.i. Varför det låter mer naturtroget om viper4android får processa signalen som låtsasaudiofilerna vill hålla ren.
Citera
2026-08-01, 09:55
Medlem
DonFoldits avatar
Ljudkalibrering heter det specifikt men soundchecking är inte helt fel ord säger a.i nu:

Vad processen kallas Ljudkalibrering / Ljudoptimering: Själva handlingen att mäta eller ratta in utrustningen så att den låter balanserat.

Varför ordet "soundcheck" inte är helt fel

En soundcheck är visserligen ett live-ljudtest för att se så att mikrofoner och instrument hörs som de ska. Att göra det i mobilen för en ny högtalare fyller samma funktion i praktiken – du testar och ställer in ljudet innan det är dags att spela.
Citera
2026-08-01, 10:08
Medlem
DonFoldits avatar
Tyvär kan jag säga till er låtsasaudiophiles, men om ni ville vara audiophiles på toppen, dvs dom som HAR bäst ljud, så hade ni behövt lära er att ljudkalibrera med så många inställningsmöjligheter att ni inte hade kunnat hantera det. För så viktigt är inte ljudkvalitén för er.
Vi som är äkta har inga gränser för hur lång tid det får ta att ljudkalibrera i appen. Det får ta den tid det tar. Slutresultatet ska vara perfektion i ljudkvalitet.

Basen är viktigast, för den är aldrig imponerande utan vipern. Med vipern får den liv och låter så bra att man bara måste spela mer dundermusik.
Jag tror att det är detta som gör ungar så stora fans av ljudkalibrerad kvalitetsbas.. och anledningen till att även vuxna känner nån stor skillnad mellan det ljud jag kommer med, och hemmastereon med sin enkla equalizer för noobs som inte kunde greppa vad teknologin ligger på för nivå.

Det hade definitivt kostat hundratusentals kronor om man ville göra det vipern gör, fast genom studioutrustning som köps.

Noobs som er låtsas att ni kan bättre än det geni som skapade appen. Skärp till er och var tacksamma när genier visar er nått.
Senast redigerad av DonFoldit 2026-08-01 kl. 10:11.
Citera
2026-08-01, 10:27
Medlem
DonFoldits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grimgrull
"Audiofiler söker det naturliga ljudet" är en sån där gammal lögn.

Jag var själv involverad i audiofil communityt i flera decennier.
Jag har något att säga om dessa individer.

När man lyssnar på ljudet hemma hos random hardcore "audiofil" som lagt flera hundratusen på sin anläggning, så inser man att detta är människor som har fel på sina öron.
Dom vill lyssna på ett helt känslolöst PLATT ljud. Inte naturligt som de själva tror.
Ingen annan än de själva gillar ljudet de presenterar.
Det är därför dom är så ensamna, gamla och ensamna.
Dom kan KNAPPT umgås med varandra, audiofilerna, för de blir osams om minsta teknisk detalj.
Dom har ingen genuin teknisk koll på komponenter etc, men bråkar ändå om det.

För mig är dessa en tragisk klick människor som för längesedan tappat hela grejjen med att bara njuta av musiken. Dessa är vålnader som fastnat i att lyssna på gamla låtar av Abba & Toto etc, på absolut mest platta tråkigaste sättet du kan tänka dig. Dom sitter där för sig själva, och intalar sig, att det är SÅHÄR musik ska avnjutas. Och alla andra som klagar över att det låter tråkigt, dom har inte fattat någonting enligt audiofilerna.

Det är (lätt autistiska) nördar som nördat för hårt åt ett visst håll, och dom som får lida mest av det är dom själva. Det är tragiskt i slutändan, och jag hoppas att dom kan göra något vettigt med sin tid istället.

Men vissa människor måste ha NÅGOT att leva för i livet.

Wannabees. Dom ville vara dom som är audiophiles men dom var mentalt stängda, av högmodet, och kunde inte erkänna förvsig själva att det finns teknologi och vetenskap inom ljud, och en sann nörd vet väl iaf lite om den delen av musikprocessing.

Att förstärka en ljudsignal kan väl ses som en processing av ljudsignal... men dom begränsade sig till d3t istället för att låta vipern processa varje liten del av ljudbilden.. för att ge ett så naturtrogen ljud som möjligt.

Datorer gör det möjligt att låta vipern processa ljudsignalen på mängder av olika sätt, live.
Att ignorera detta bör resultera i att man förlorar audiophile titeln som endast ska sitta på dom som lyckats ljudkalibrera till perfektion.. speciellt om det är en liten skithögtalare som kalibreras så den låter som en riktig konsert. Då borde audiophilen få ett pris eller iaf ett erkännande.. vilket han får också när folk börjar flockas runt en högtalare som kostade 400 spänn, för att den klår krogens pa-system i den ljudeneegi som folk känner på långa vägar.

Man vet ju när man hör det där mullret från en perfekt inställd subb.. när audiophilen är nära.
Citera
2026-08-01, 10:42
Medlem
DonFoldits avatar
Har man dunderutrustning från 80-talet, men inte ens förbättrar ljudsignalen som ges till utrustningen... så får man bara ut en bråkdel av vad systemet kan uppnå i form av ljudkvalitet.
Audiofilskt blasfemi!
Citera
2026-08-01, 10:48
Medlem
idiamindadas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mikaels
Vad har audiofiler att göra med märkliga plugins för att höja basen i din EPA?

Audiofiler söker det naturliga och korrekta ljudet, inte något genomprocessat som låter som när tonåringar hittat loudness och EQ-knapparna på pappas stereo.
En riktig pappa har inte dessa knappar på sin tvåkanaliga hifi-anläggning.

Annars håller jag med. Bort med tassarna.
Citera
2026-08-01, 11:22
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Ultraprocessad mat är ju egentligen den mest naturliga maten som finns! För tillverkarna använder ju samma avancerade kemiska processer, smakförstärkare och emulgeringsmedel som stjärnkockar och livsmedelskemister har utvecklat i laboratorier. En rå morot direkt ur jorden är ju bara för lata 'noobs' som inte fattar vad modern matteknologi ligger på för nivå. Vi som är äkta gourmeter tar en Pringles, kör den i mikron och tillsätter kryddor tills det blir perfektion. Det hade kostat hundratusentals kronor att återskapa den smaken i ett gammaldags restaurangkök!

-TS, förmodligen
Citera
2026-08-01, 13:06
Medlem
Man behöver inte ha dyra programvaror eller de finaste högtalarna.
Det ena som behövs är en hammare som kan slå sönder grannens bensindrivna gräsklippare.
Sedan kan du njuta i lugn o ro.
Citera
2026-08-01, 13:13
Medlem
DonFoldits avatar
Artisterna gjorde samma sak som jag gör .. dom såg till att ingen del av musiken blir för mycket eller att alla frekvenser spelas ihop som utan multiband kompressorn, som skapar proffsljudet med tydliga lows, tydlig mids och sliskiga highs som inte blir för mycket även om volym höjs.
Jag ställer in ljudet så att inget tar över, inget är för tyst, och basen måste definitivt ligga rätt innan det ens blir kul att lyssna på ekologisk musik.
Enda anledningen att jag kan uppnå det mest naturtrogna ljudet trots att signalen procesass.. är för att artisterna har använt samma ljudförbättrare, och man kan såklart aldrig återskapa den ljudbild dom spelade in och hörde... om man saknar dom ljudförbättrarna. Det är vetenskap liksom
Att förneka detta faktum är inte audiofili, det är blasfemi och högst klandervärt mot sig själv om man älskar musik.
A.i. musik suger ju också och det vet man tydligt när man kör lite 70-tals reggae som är så organisk som det kan bli men prpcessing av ljudförbättrare skapade den djupa akustik i den ekologiska musiken.. och för att återskapa den måste du ha samma ljudförbättrare, minst en kompressor kan ni väl aktivera i viper4windows för att testa om ni kanske hör lite naturligare ljudbild.

Ni kan inte få kompression speciellt inte multiband kompression genom att spela en låt. Så fungerar det inte.. även om alla proffs använder multiband kompression för att skapa album med ekologiskt ljud.

Ni måste addera kompression för att höra den kompression som artisterna la in i deras musik. Musiken blir som nycklar som gör "efterprocessing" möjlig.. vilket återskapar originalet och bilden artisterna hörde.
Citera
2026-08-01, 13:23
Medlem
DonFoldits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
Man behöver inte ha dyra programvaror eller de finaste högtalarna.
Det ena som behövs är en hammare som kan slå sönder grannens bensindrivna gräsklippare.
Sedan kan du njuta i lugn o ro.

Man ska inte tro att man är nån inom ljudkvalité vetenskap för att man spendera mycket pengar på sånt som inte förbättrar ljudsignalen... för en epapojke med en billig partyhögtalare och viper4android kan leverera en ljudkvalitet och energi som är galaxer bortom ekologiska hifisystem från 80 talet.. även om man har Sonys bästa förstärkare från den tiden, och cervin vegor högtalare.. så låter dom inge bra i jämförelse med viperns korrigering och förbättring av signalen som resulterar i att den billiga högtalaren låter som ett proffssoundcheckat pa-system i mindre format vilket gör det extremt häpnadsväckande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in