2026-08-01, 20:31
Medlem
DonFoldits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pelican1
Haha nej. Jag använder både kompressorer och eq. Men under mixning/mastring. Jag använder också kompensation för hörlurar när jag vill köra med det i stället för monitorer. Har aldrig hör talas om Viper men jag antar att inga riktiga experter kör utan det. Max Martin är väl ingen riktig expert? Eller använder han Viper? Källa på det?

Max Martin?
Aldrig hört talas om han.

Viper4android och viper4windows är främst för folk som föredrar proffsutrustning som på konsert och i inspelningsstudios, utan att betala nått korrupt företag.

En kompressor är egentligen en programkod ju.. även om du har en fysisk.

En audiophile tog all sån ljudförbättrings teknologi som kompressorer, i deras digitala form.. och proppade in allt i appen.. för att ge sig själv och andra full kontroll över drivrutinsfiler för ljud.. till att processa vanligt ljud genom valfri mängd av plugins som används i inspelningsstudio och som hade kostat hundratusentals kronor om du skulle köpa varje sån programkod som kompressor och allt, fast i fysisk form som kan föras in i konsert-racks bakom scenen.
Citera
2026-08-01, 20:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DonFoldit
Max Martin?
Aldrig hört talas om han.

Viper4android och viper4windows är främst för folk som föredrar proffsutrustning som på konsert och i inspelningsstudios, utan att betala nått korrupt företag.

En kompressor är egentligen en programkod ju.. även om du har en fysisk.

En audiophile tog all sån ljudförbättrings teknologi som kompressorer, i deras digitala form.. och proppade in allt i appen.. för att ge sig själv och andra full kontroll över drivrutinsfiler för ljud.. till att processa vanligt ljud genom valfri mängd av plugins som används i inspelningsstudio och som hade kostat hundratusentals kronor om du skulle köpa varje sån programkod som kompressor och allt, fast i fysisk form som kan föras in i konsert-racks bakom scenen.
Har både analoga kompressorer (ingen programkod) och digitala (programkod). Svenske Max Martin var en av dem som skrev låtar under det som kallades ”the loudness war” i slutet på 90-talet, till Britney Spears bl a. Där användes brickwall limiters för att låtarna skulle hamna så nära 0dB som möjligt för att låta högst och bäst på radio/klubben etc. Att all dynamik försvann samtidigt var en oturlig bieffekt.
Citera
2026-08-02, 00:42
Medlem
DonFoldits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pelican1
Har både analoga kompressorer (ingen programkod) och digitala (programkod). Svenske Max Martin var en av dem som skrev låtar under det som kallades ”the loudness war” i slutet på 90-talet, till Britney Spears bl a. Där användes brickwall limiters för att låtarna skulle hamna så nära 0dB som möjligt för att låta högst och bäst på radio/klubben etc. Att all dynamik försvann samtidigt var en oturlig bieffekt.

Även analoga måste väl ha minne nånstans tänker jag spontant?

Ja man märker på energin som musiken är, och vad den energin gör med ens psyke.
När viper4android försvinner ur mitt liv så blir det direkt så pass tråkigt att lyssna att jag slutar jaga dunderlåtar online dagligen.
Sen kommer jag på att ojdå vipern är ju borta, och installerar den igen, och måste direkt lyssna igenom alla gamla favoriter, sen börjar jaktenefter dunderlåtarna varje natt och det blir aldrig tråkigt att lyssna på sånna här musikfynd genom ett system som får ljudet av vipern: https://youtu.be/2lVfzH-dzXI?si=QsZWQANA4Kt4ur5s

Det låter exakt som förstärkt ljud ur en pa-högtalare med kompressor och mastrat till perfektion, dom kunde ju verkligen sjunga och mastra och skapa ekologiska ljudbilder på 70-talet. Det är så magiskt att uppleva musiken från den tiden genom viper4android, för det får a.i musik att låta som det skräp som det är, i jämförelse med äkta ekologisk musik som blir processat på rätt sätt vilket återskapar den mest perfekta ljudbilden av musiken.
Citera
2026-08-02, 00:59
Medlem
DonFoldits avatar
Tänk då att alla ljudförbättrande plugins på konsert och i studios är programkoder... men inte en enda mobiltillverkare kände för att lägga in dom allihopa i en av deras mobiler, och sälja den. En mobil för ljudnördar som kräver det bästa ljudet.
Istället anser storföretagen att folk behöver en varning och skerhetsspärr på volymen fast den är fattig från början. Dom gör mobiler för folk som inte kräver sånt som dom inte ens vet existerar. Dom döljer örongodiset för folkmassorna.

Han som skapade vipern fick uppenbarligen nog av storföretagens taskiga stil gällande ljudkvalitén.
Citera
2026-08-02, 09:02
Medlem
prokaryotkungens avatar
"Riktiga kompressorer" fick mig att sluta läsa.

Så bra att du tror att köra hela din ljudfil genom kompressor ger BÄTTRE ljud än innan och inte alls förstör hela originaltracket.

Gå tillbaks till din EPA du. Är du verkligen 18? Forumets regler kräver att du är det för att andra användare inte ska behöva dö av kontaktidioti precis hela tiden.
Citera
2026-08-02, 09:05
Moderator
Amirons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DonFoldit
Dom skulle jag inte kalla audiophiles, för dom är inte på nån jakt efter det bästa möjliga ljudet. Hobby audiophiles är dom inte ens heller, för dom hade testat allt för att klämma ut den bästa möjliga ljudkvalitén.. om dom var bara en gnutta audiophiles.

Du kan söka på audiophiles ihop med ordet viper4windows så får du fram mängder med hemsidor där audiophiles hyllar appen som ger dom makten att soundchecka och ställa in ljudet perfekt.

Ackord och ackordföljder är också något som vissa mongos hade sagt att man behöver inte ackord för man behöver bara slå på tangenterna på pianot så låter det bra lol.
Samma med ljudförbättring eller soundchecking som det kallas när det händer. Det är när nån med bra öron sätter sig ner och pillar på kompressorer och ekoreglaget och multiband kompressorer i syfte att förbättra ett annars väldigt tråkigt ljud, så att ljudkvalitén duger åt en hel publik.
Mongon säger -nähä det låter inte bättre för det lät redan bra.

Jaja sätt dig i cykelkorgen nu och spela din Magnus Uggla och fundera på varför ingen vill komma nära högtalaren.

Och det är här alla normalt funtade individer inser att du inte har den minsta lilla aning om vad du pratar om...

En audiofil är en person som jagar efter deras ide om det perfekta ljudet och oftast så innebär det att ljudet skall vara så rent som möjligt från källan genom hela systemet fram tills det når lyssnarens öron med minsta möjliga förvrängning. (Vilket i många fall även innefattar akustikåtgärder i rummet de kallar lyssningsrum)

Vad dsp programvaran du lovordar gör är att den förvränger signalen, vilket går totalt tvärtemot en riktig audiofils ideal.
Men vill du fortsätta framstå som en byfåne i stället för att stoppa i dig grodpillrerna som doktorn ordinerat mot dina vanföreställningar så fortsätt gärna med skitsnacket.
Citera
2026-08-02, 09:27
Medlem
Fantens avatar
Det är ju en anledning till att så många faktiska ljudbögar lyssnar mest på klassiskt - eftersom det i stort sett är 'oproducerad' musik.

Tror för övrigt att denna tråd kan bli en klassiker, typ nibblers kioskrån. Det är faktiskt lite samma energi - nibbler ville ju heller inte ta till sig vad nån sa till honom.
Citera
2026-08-02, 09:43
Medlem
DonFoldits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amiron
Och det är här alla normalt funtade individer inser att du inte har den minsta lilla aning om vad du pratar om...

En audiofil är en person som jagar efter deras ide om det perfekta ljudet och oftast så innebär det att ljudet skall vara så rent som möjligt från källan genom hela systemet fram tills det når lyssnarens öron med minsta möjliga förvrängning. (Vilket i många fall även innefattar akustikåtgärder i rummet de kallar lyssningsrum)

Vad dsp programvaran du lovordar gör är att den förvränger signalen, vilket går totalt tvärtemot en riktig audiofils ideal.
Men vill du fortsätta framstå som en byfåne i stället för att stoppa i dig grodpillrerna som doktorn ordinerat mot dina vanföreställningar så fortsätt gärna med skitsnacket.

Hej byfåne och ljudnybörjare.
Tråkigt att du inte vet vad du pratar om, eller att jag är audiofilen på toppen där ljudet låter som att jag inte har gjort annat än att köpa dyr ljudutrustning i hela mitt liv.
Google förklarar:

ViPER4Android är populärt eftersom det ger avancerad systemomfattande ljudkontroll, djup equalizer-anpassning och hörlurskorrigering som överträffar vanliga ljudinställningar.

Viktiga funktioner

Convolving: Använder impulsresponser (IR) för att få luren att låta som dyra studiomonitorer eller kända hörlursmodeller.

Detaljerad EQ: Ger exakt kontroll över frekvenser med grafisk och parametrisk equalizer utan att tappa skärpa.

Bas- och klarhetsboost: Förstärker de lägsta och högsta tonerna rent samt motverkar burkigt ljud.

Rumsrespons: Simulerar surround-ljud och naturlig akustik för en bredare ljudbild.

Citat:
Ursprungligen postat av Fanten
Det är ju en anledning till att så många faktiska ljudbögar lyssnar mest på klassiskt - eftersom det i stort sett är 'oproducerad' musik.

Tror för övrigt att denna tråd kan bli en klassiker, typ nibblers kioskrån. Det är faktiskt lite samma energi - nibbler ville ju heller inte ta till sig vad nån sa till honom.

Vet man vad man snackar om, och att folk låtsas veta vad dom snackar om fast dom är nybörjare som inte kan greppa vad ljudteknologi är i relation till naturliga ljudbilden.. så ska man stå på sig.
Man ska aldrig skämmas över att ha bäst ljud i stan. Man får höja volymen och spela en bra låt, för vanligt folk har ändå aldrig hört något liknande och kommer aldrig få höra det heller.

Epapojkar med rassel och ingen ljudkalibrering alls däremot, dom jävlarna borde skämmas över att höja volymen, när ljudkvalitén säger att dom har slappat och inte lagt tiden som krävs för att få proffsljud i epan.
För det handlar inte om pengar, det handlar om tid till att installera vipern samt tid till ljudkalibrering, sen kan dom skamlöst höja volym och låta omgivningen få veta vart skåpet ska stå.
Senast redigerad av DonFoldit 2026-08-02 kl. 10:02.
Citera
2026-08-02, 09:51
Medlem
DonFoldits avatar
Ni nybörjare som låtsas att ni vet nått fattar inte ens att det är möjligt att skicka ut ljudsignaler från superdyra studiomonitorer, fast genom en billig partyhögtalare.
Ni kan inte greppa att det är en fil som omvandlar partyhögtalarens DNA så att den spelar samma frekvenser som de superdyra studiomonitorerna.

Ni är noobs både inom ljud och programmering.

Jag själv är utbildad programmerare och det gör att jag kan greppa hur ljudmagin i appen fungerar.. och att det egentligen inte är magi, fast det framstår som det även för mig som ibland undrar hur det är möjligt att ett reglage kan ändra hela ljudbilden på ett sånt extremt sätt att det låter som att orkestern sitter med mig i båtjäveln och gungar och sjunger reggae.
Citera
2026-08-02, 09:58
Medlem
DonFoldits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VonWrede
Hela ditt koncept fallerar när du gör reklam för ett gratisprogram som
finns till Windows och Android.
Vi som vill ha bra ljud och kanske vi kan kallas oss för ljudnördar i sin
egen upplevelse använder den vanliga stereon.

Du svamlar om att alla högtalare har mer eller mindre frekvensomfång,
men har du hört talas om en ljudbild från en speciellt högtalare? som
även ska passa in i resten av stereopaketet och en val av musik som
man lyssnar mest på.
Själv har jag en Yamaha, men inte deras högtalare då jag anser att
de inte passar min musikstil som jag lyssnar på. Även högtalare kan
ses som en möbel som är värd att iaktta..

Högtalarkabel/signalkabel kan vara en historia för sig.

Det går nog inte att ta patent på kompressorer och all ljudutrustning som förbättrar ljudet på konsert och i studios... och därför vill företag att vi glömmer bort att den teknologin existerar.. så att dom kan sälja oss dåliga mobiler som saknar den ljudförbättrande teknologin. Dom kan även ta hutlösa summor om nån noob vill köpa en kompressor i fysisk form.
Företag skiter fullständigt i om folk får höra nått som känns bra. Företag vill ha folks pengar bara , och skiter i precis allt annat.

Du hade fått betala hundratusentals kronor om du skulle förbättra ditt hemmaljud med samma ljudförbättrare som viper4android ger gratis.
Prislappar har ingenting med detta att göra.
Vipern är får folk som har passion för musik och ljud.
Inte för låtsasaudiofiler som har psykos och tror att deras system låter bra utan en enda kompressor eller seriös ljudkalibrering.
Citera
2026-08-02, 10:00
Medlem
Hulebackens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VonWrede
Hela ditt koncept fallerar när du gör reklam för ett gratisprogram som
finns till Windows och Android.
Vi som vill ha bra ljud och kanske vi kan kallas oss för ljudnördar i sin
egen upplevelse använder den vanliga stereon.

Du svamlar om att alla högtalare har mer eller mindre frekvensomfång,
men har du hört talas om en ljudbild från en speciellt högtalare? som
även ska passa in i resten av stereopaketet och en val av musik som
man lyssnar mest på.
Själv har jag en Yamaha, men inte deras högtalare då jag anser att
de inte passar min musikstil som jag lyssnar på. Även högtalare kan
ses som en möbel som är värd att iaktta..

Högtalarkabel/signalkabel kan vara en historia för sig.

Det där med kablarna är ju en seglivad myt. Testat otaliga gånger, ingen hör skillnad, en för 150 låter exakt samma som en för en mindre förmögenhet. Det viktiga är att den är av material som leder.

Ärligt så handlar ljud mest om rum och akustik. Sen har du fel om apparna, de kan simulera helt fantastiskt rumsligt ljud idag.

Tekniken går framåt, häng med farbror.
Citera
2026-08-02, 10:08
Medlem
DonFoldits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hulebacken
Det där med kablarna är ju en seglivad myt. Testat otaliga gånger, ingen hör skillnad, en för 150 låter exakt samma som en för en mindre förmögenhet. Det viktiga är att den är av material som leder.

Ärligt så handlar ljud mest om rum och akustik. Sen har du fel om apparna, de kan simulera helt fantastiskt rumsligt ljud idag.

Tekniken går framåt, häng med farbror.

Hade en vän som blev pålurad dyra kablar.
Enligt säljaren så skulle kablarna göra enorm skillnad. Stackarn gick på det, och ingen har lärt han att säljare är de äckligaste lögnarna som finns på Jorden.

Ingen säljare är nånsin din vän.
Det är ett ordspråk som vill påminna folk om den äckliga säljaren som låtsas vara kunders vän, enbart för att lura kunden att spendera sina pengar på något som kunden inte ens ville ha.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in