2026-08-01, 09:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stopp.Belagg
Snarare är ett nytt narrativ för bitcoinkritiker fött.

Coldcard och företaget bakom är definitivt dött i och med detta.

Det som tidigare sågs som överdrivet nitiskt, såsom att generera nycklar med tärning, med mera, torde bli mer av norm framledes. Även att diversifiera över flera skilda nycklar.
Det är inte ett nytt narrativ att cold storage är oändligt osäkert, opraktiskt, saknar all form av trygghet, och att ingen kommer hjälpa dig när det går åt helvete.
Citera
2026-08-01, 10:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HasseKlasse
Det är inte ett nytt narrativ att cold storage är oändligt osäkert, opraktiskt, saknar all form av trygghet, och att ingen kommer hjälpa dig när det går åt helvete.

Om man inte alls har förstått tekniken bakom kanske detta kom väntat.

Att man måste ha riktig slump för att generera en säker nyckel är annars väl känt för den som har satt sig in i teknologin. Därav att bl.a. jag valde att generera nyckeln i fråga med tärning snarare än att lita på Coldcards inbyggda slump.

Det som är en kalldusch här, även för mig, är att just Coldcard, som var tämligen välrenommerad, hade denna sårbarhet, som innebär att angriparen bara behöver söka igenom en delmängd av alla möjliga nycklar för att hitta dem som är genererade av hårdvaran.

Uppenbarligen kan man inte lita på någon. "Don' t trust, verify" gäller verkligen om man ska hålla på med detta.
Senast redigerad av Stopp.Belagg 2026-08-01 kl. 10:21.
Citera
2026-08-01, 10:57
Medlem
Intressant diskussion om Coldcard-sårbarheten etc:

https://m.youtube.com/watch?v=rrIQpRNhXiA&pp=ygUIQ29sZGNhcmQ%3D
Citera
2026-08-01, 11:17
Medlem
Citat:
Om man inte alls har förstått tekniken bakom kanske detta kom väntat.

Att man måste ha riktig slump för att generera en säker nyckel är annars väl känt för den som har satt sig in i teknologin. Därav att bl.a. jag valde att generera nyckeln i fråga med tärning snarare än att lita på Coldcards inbyggda slump.

Det som är en kalldusch här, även för mig, är att just Coldcard, som var tämligen välrenommerad, hade denna sårbarhet, som innebär att angriparen bara behöver söka igenom en delmängd av alla möjliga nycklar för att hitta dem som är genererade av hårdvaran.

Uppenbarligen kan man inte lita på någon. "Don' t trust, verify" gäller verkligen om man ska hålla på med detta.
Tror du att det enbart är en teknisk fråga?!

Du blir senil.
Du dör.
Du anförtror bara en enda person att det finns en hemlig seed phrase någonstans och denne undanhåller informationen från dödsboet.
Du blir sol-och-vårad och när bedragaren stuckit med dina bitcoin så finns där ingen som kommer hjälpa dig återfå de hemliga bitcoins som du påstått dig haft.
Osv med oändligt många möjliga scenarion.
Citera
2026-08-01, 11:29
Medlem
Citat:
Tror du att det enbart är en teknisk fråga?!

Du blir senil.
Du dör.
Du anförtror bara en enda person att det finns en hemlig seed phrase någonstans och denne undanhåller informationen från dödsboet.
Du blir sol-och-vårad och när bedragaren stuckit med dina bitcoin så finns där ingen som kommer hjälpa dig återfå de hemliga bitcoins som du påstått dig haft.
Osv med oändligt många möjliga scenarion.

Dessa scenarier är kända och kan förebyggas med lite sunt förnuft och försiktighet.

Den senaste tekniska sårbarheten hos Coldcard är betydligt läskigare och allvarligare.
Citera
2026-08-01, 11:36
Medlem
Citat:
Dessa scenarier är kända och kan förebyggas med lite sunt förnuft och försiktighet.

Den senaste tekniska sårbarheten hos Coldcard är betydligt läskigare och allvarligare.
Problemen är väl kända och högst påtagliga. Samtliga motåtgärder du kommer nämna är förknippade med stora risker, juridiskt tveksamma eller förkastliga, beroende av tredje part eller andra fundamentala brister.

Hur förebygger dödsboet t.ex. att du hemlighåller dina bitcoin för dem och bara anförtror dig till någon som inte har för avsikt att dela informationen till dödsboet?
Senast redigerad av HasseKlasse 2026-08-01 kl. 11:41.
Citera
2026-08-01, 13:26
Medlem
Citat:
Hur förebygger dödsboet t.ex. att du hemlighåller dina bitcoin för dem och bara anförtror dig till någon som inte har för avsikt att dela informationen till dödsboet?

Den situationen blir analog med om jag i hemlighet lämnar över guldsmycken eller -mynt eller andra värdesaker till någon när jag känner att jag är på väg att kasta in handduken. Det blir mer en juridisk eller möjligen moralisk fråga än en bitcoinfråga.
Citera
2026-08-01, 19:31
Medlem
Mullrets avatar
AI kommer knäcka Bitcoin.

Citat DI.

" I en blixtsnabb räd tömde angriparna cirka 500 Coldcard-hårdvaruplånböcker, som förvarar kryptovaluta i en fysisk enhet.

Totalt stals totalt runt 600 bitcoins, vilket orsakade panik i bitcoin- och kryptovalutakretsar.

Hackarna kunde utnyttja en bugg som gjorde att plånböckernas säkerhetsnycklar skapades enligt ett förutsägbart mönster, snarare än med en slumpmässig och säker kod."

Pyramiden kommer rasa. Det är jag helt säker på.
Citera
2026-08-01, 19:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret

Citat DI.

" I en blixtsnabb räd tömde angriparna cirka 500 Coldcard-hårdvaruplånböcker, som förvarar kryptovaluta i en fysisk enhet.

Totalt stals totalt runt 600 bitcoins, vilket orsakade panik i bitcoin- och kryptovalutakretsar.

Hackarna kunde utnyttja en bugg som gjorde att plånböckernas säkerhetsnycklar skapades enligt ett förutsägbart mönster, snarare än med en slumpmässig och säker kod."

Det verkar som angriparna har använt AI för att hitta denna sårbarhet, men AI kan också användas för att göra kod framledes mer robust.
Citera
2026-08-01, 21:21
Medlem
Citat:
Den situationen blir analog med om jag i hemlighet lämnar över guldsmycken eller -mynt eller andra värdesaker till någon när jag känner att jag är på väg att kasta in handduken. Det blir mer en juridisk eller möjligen moralisk fråga än en bitcoinfråga.
Det blir en teknisk fråga eftersom du menar att detta är lösningen på ett tekniskt problem. Vill du att någon öht ska kunna ta över din satoshi när du går bort eller blir senil, så måste du anförtro någon som du tror du kan lita på fram tills dess och därefter. Det finns ingen annan fungerande teknisk lösning.
Citera
2026-08-01, 21:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret

Citat DI.

Vad har detta med bitcoin att göra öht? Genuin fråga
Citera
2026-08-02, 10:15
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 0x527bro
Vad har detta med bitcoin att göra öht? Genuin fråga

Artikeln i DI förutspår att Bitcoin kommer bli utplånat av AI.

Skaffa prenumeration.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in