2026-07-31, 21:19
Medlem
keckoishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Varför har du locket bredvid grytan?
Så att jag kan lägga på det och kväva eventuell uppkommen eldsflamma. Locket lägger jag på samtidigt som jag stänger av plattan och skjuter grytan åt sidan, bort från värmen.
Citera
2026-07-31, 21:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av keckoish
Så att jag kan lägga på det och kväva eventuell uppkommen eldsflamma. Locket lägger jag på samtidigt som jag stänger av plattan och skjuter grytan åt sidan, bort från värmen.
Ett tips är att ha locket på grytan när du värmer upp. Då blir oljan varm snabbare.

Tycker det är svårt att bedöma hur varmt det är genom att titta på oljan, även om det kan ge en viss uppskattning. Jag brukar skicka i en pommes då och då. Sedan kan man såklart använda sig av en digital ungnstermometer, bara att se till så den klarar temperaturen.

Har för övrigt varit med om att olja börjat brinna. Lugna, fina lågor och det fanns gott om tid till att lägga på lock och dra kastrullen åt sidan.
Citera
2026-07-31, 22:32
Medlem
Loxuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zeddis
Nej. Då vore ju alla oaktsamma nästan hela tiden. Tänk så många människor som har narkotika på recept och både kör bil, tunga maskiner eller allt möjligt. Enligt dig är de alla, inklusive alla andra som berusar sig, oaktsamma.

Att berusa sig är i sig inte oaktsamt. Det kan vara bland det mest korkade och hjärntvättade jag hört på länge

Klart det är oaktsamt om man berusar sig och gör nåt dumt. Har man narkotikaklassade substanser i kroppen och gör nåt dumt så är det också oaktsamt. Förstår inte hur du inte kan förstå, men du är väl bara ett troll.

Citat:
Det hade ju absolut varit oaktsamt i nyktert tillstånd. Nu var personen såpass berusad att han somnade. Han har alltså inte varit oaktsam, enbart berusad. Därmed kan han inte dömas för oaktsamhet. Vill man döma för berusningen eller något annat så är det okej, men nu dömde de för oaktsamhet

Han var extra oaktsam pga berusningen.
Citera
2026-07-31, 23:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FallerIfallerA
Det är allmänfarlig vårdslöshet så klart hans ska dömas för det! Att gå ifrån när man har olja på spisen är direkt farligt så domen är utmärkt!

Beror på hur länge man lämnar. Springer man något rum bort för att tvätta av händerna med tvål i 10 sekunder och svimmar på vägen vet i fan om det vore vårdslöst. Om man däremot går och lägger sig på soffan i ett annat rum och somnar.. Ja då är det en annan historia.
Citera
2026-08-01, 01:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Hur vet du det? Varför skulle inte försäkringsbolaget täcka allt eller delar?
Allmänfarlig vårdslöshet samt andra brott.

Mest sannolikt är att försäkringen täcker delar eller inte alls.
Absolut inte allt.
Citera
2026-08-01, 01:44
Medlem
AlanBStards avatar
Det finns gott om idioter som göken i denna historien. Därför fattar jag inte varför inte alla hyresvärdar installerar spisvakter.
Citera
2026-08-01, 01:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FallerIfallerA
Det är allmänfarlig vårdslöshet så klart hans ska dömas för det! Att gå ifrån när man har olja på spisen är direkt farligt så domen är utmärkt!
hur fan tänker du. Har jag ultimat kontroll ifall jag svimmar eller ej
Citera
2026-08-01, 06:17
Medlem
Citat:
Försäkring som sagt. Snubben har högst troligen minst hemförsäkring som ska skydda emot olyckor.

Att det skulle vara en försvårande omständighet är ju helt fel. Personen har ju befunnit sig i en situation med nedsatt omdöme som han inte kunnat råda över. Nu är det inte olagligt att vara berusad, åtminstone inte av tunga droger som alkohol eller narkotika på recept, därmed har personen inte varit oaktsam, enbart berusad. Inget brott har därmed begåtts. Vill man införa någonsorts promillegräns för matlagning så får man göra det, men tills dess ser inte verkligheten ut som sådan. Inget brott har begåtts i den frågan vad jag kan se.

Det är ett val att bli berusad, i det valet ligger även ansvar för konsekvenserna. Bara barn och imbecillet kan få för sig att berusning är ett försvar.
Citera
2026-08-01, 13:14
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Regnpojken
Sant är att han blev dömd till att betala skadestånd. Så jag har rätt.

Att politiskt tillsatta nämndemän utan juridisk utbildning har en åsikt är inte direkt samma sak som ett prejudikat från högsta domstolen. Men att du väljer att ta till dig deras tyckande som en objektiv sanning bevisar ju på vilken nivå du opererar, eller snarare på vilken nivå du inte opererar.
Citera
2026-08-01, 13:15
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av keckoish
Du har fått det om bakfoten. Om du har olja i en panna på spisen är det befängt att lämna köket på grund av brandrisken.

Så att gå på toa och urinera samt tvätta händerna i 30-60 sekunder medans oljan är kall och håller på att värmas upp är befängt enligt dig. Okej, alla är vi inte inneboende på LSS boende så jag fattar om du har fått lära dig att det vore förbjudet.
Citera
2026-08-01, 13:26
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Loxus
Klart det är oaktsamt om man berusar sig och gör nåt dumt. Har man narkotikaklassade substanser i kroppen och gör nåt dumt så är det också oaktsamt. Förstår inte hur du inte kan förstå, men du är väl bara ett troll.

Enligt tingsrätten så var det enda oaktsamma att lämna köket under uppvärmning på spisen. Har du aldrig lämnat något i ugnen och snabbt gått ur ditt kök? Har du varkt oaktsam då?

Citat:

Han var extra oaktsam pga berusningen.

Det är inte tingsrättens bedömning
Citera
2026-08-01, 13:30
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Phailure
Det är ett val att bli berusad, i det valet ligger även ansvar för konsekvenserna. Bara barn och imbecillet kan få för sig att berusning är ett försvar.

Du hänger inte med i saken.

Tingsrätten har gjort bedömningen att det enda oaktsamma var att lämna köket medans oljan var under uppvärmning. Har du aldrig lämnat ditt kök för en sekund när du har något i ungen eller på spisen? Det är befängt att man inte skulle få lämna sitt kök för en minut för att exempelvis urinera och tvätta händerna utan att vara oaktsam.

Som du självklart inser så är det helt befängt och om detta skulle gälla så skulle alla vara oaktsamma, vilket naturligtvis inte stämmer. Alltså har han inte varit oaktsam.

Att detta ens blev en grej är ju för att han somnade alt svimmade, vilket var på grund utav sin berusning.

Summa sumarium: detta är en olyckshändelse. Personen har inte varit oaktsam, däremot berusad, vilket inte är ett brott i sig så länge du håller dig till tunga droger som alkohol eller narkotika på recept.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in