Idag, 13:48
Medlem
keckoishs avatar
Han får väl an överklaga till hovrätten och säga att han stod i köket när det plötsligt svartnade för ögonen på honom. Därefter minns han bara hur han väcktes ur en djup sömn av brandvarnarens tjut. Nu befann han sig i vardagsrummet. Modern kan säkert intyga att han har problem både med plötsliga svimningsattacker och att han ofta går i sömnen.
Senast redigerad av keckoish Idag kl. 14:05.
Citera
Idag, 13:52
Medlem
smickras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jonte400
https://www.hemhyra.se/nyheter/blev-sugen-pa-pommes-frites-hamnade-i-tingsratten/

Jag vänder mig inte från att den unge mannen varit oansvarig.
Det jag vänder mig emot är att de skriver att syncope inte är ett godtagbart skäl
Jag vet inte om det är hem och hyra som fattat fel?
Men så kan ju inte tingsrätten skriva?
Att det inte eär godtagbart skäl. Jag hade haft mycket mer förståelse om de skriver att det bedöms som efterhandskonstruktion och att mannen uppgifter om syncope inte är trovärdiga

Jag ser inget konstigt i domen.
Citera
Idag, 14:05
Medlem
Citat:

Men stopp. Det märkliga är att rätten säger att det spelar ingen roll om han svimmade.

Nu tror inte jag alls på den historien ( syncope). Men om han hade svimmat tycker jag att det spelar stor roll i ansvaret över branden och inte formulera sig som tingsrätten gjort här. Det måste ju vara helt felaktigt

Varför läser inte folk?

Rätten anser att han agerade vårdslöst då han lämnade köket och gick till vardagsrummet (med spisen påslagen och olja på spisen). Huruvida han svimmade, somnade, tittade på tv eller jonglerade är altså irrelevant då det räknades som vårdslöshet så fort han lämnade köket.
Personen i fråga erkänner att han befann sig i vardagsrummet så det råder det ingen tvekan kring.
Citera
Idag, 14:06
Medlem
vad händer om insatsstyrkan bryter ner mig på golvet så fort jag öppnar dörren .. och jag lagar mat? senare börjar det brinna
Citera
Idag, 14:13
Medlem
keckoishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Necris
Läs mitt svar på föregående sida. Genom att skriva som de gör så tar de automatiskt ställning för alla med svimmnings problematik... de får i fortsättningen inte länna rummet, ens för ett kort planerat toa besök, efterson det är helt ovidkommande om de tyvärr svimmade i hallen, eller om oaktsamt däckade på soffan. Om de svimmar utanför köket är de automatiskt skyldiga, även fastän de ändå hade svimmat i köket om de stannat. DET är problemet som TS försöker ta upp men som alla missar.
Nä, om du har svimningsproblematik kanske du ska helt låta bli att laga mat vid spisen. Ungefär som du låter bli att köra bil om du har epilepsi. Eller gör det enkelt för dig och skaffa spisvakt. För övrigt gäller förbudet givetvis alla och inte bara de med svimningsproblematik. Även om du inte har någon påstådd svimningsproblematik, så bör du inte lämna köket om du har olja på spisen. Hur svårt kan det va?
Senast redigerad av keckoish Idag kl. 14:36.
Citera
Idag, 14:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av humantoilet
vad händer om insatsstyrkan bryter ner mig på golvet så fort jag öppnar dörren .. och jag lagar mat? senare börjar det brinna

Och det kan ditt logiska tänkande och sunda förnuft lista ut själv….

Hur ska du kunna ställas till svars för något du inte kunnat påverka eller orsaka själv vare sig av oaktsamhet eller avsikt….?
Citera
Idag, 14:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av keckoish
Nä, om du har svimningsproblematik kanske du ska helt låta bli att laga mat vid spisen. Ungefär som du låter bli att köra bil om du har epilepsi. Eller gör det enkelt för dig och skaffa spisvakt. För övrigt gäller förbudet givetvis alla och inte bara de med svimningsproblematik. Även om du inte har någon påstådd svimningsproblematik, så bör du inte lämna köket om du har olja på spisen. Hur svårt kan det va?
Fast många får någon i livet någon syncope. Ska vi förbjuda mstlagningn för ensamhushåll?
Citera
Idag, 15:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zoologen
Man ska inte ens gå på toaletten när man satt olja på spisen. Man ska inte lämna köket överhuvudtaget.

Naturligtvis ska man ha ett lock tillgängligt så att man kan kväva eventuell eld.
Såklart man kan gå på toa. Att få en gryta olja att komma upp i 160-180 grader tar typ en halvtimme på en normal spis.

Men om du vill stå och titta på när oljan blir varm, så får du såklart göra det.
Citera
Idag, 15:17
Medlem
keckoishs avatar
Det där vet jag just inte om det är sant. Men ens om det är så att det är så många som svimmar med jämna mellanrum, så finns det inget som hindrar dem från att skaffa spisvakt. Att frånta dem skulden när de har gått ifrån köket när det stått olja på spisen och det med hänvisning till att deras närvaro ju ändå inte hade gjort något till eller ifrån då de ändå strax hade legat avsvimmade, blir bara konstigt. Ska de bli ett frälse som kan lämna köket bäst de behagar och det med hänvisning till att de ändå aldrig kan ta ansvar? Nej, då vore det rimliga om de istället helt avhöll sig från allt vad matlagning heter.
Citera
Idag, 15:23
Medlem
BiskopBrasks avatar
Hejsan,
Skulle tro att "glömd-kastrull-på-spisen-efter-nattfylla" är en av de vanligaste nattbrands-orsakerna i Sverige.

Noterbart ära alltid att de här maträtterna och livsmedlen som personen försökt tillaga, och som då slutat med brand klockan 3 på natten, alltid är "fyllemat" som att koka makaroner, oljekoka pomme frites, steka korv i stekpannan osv.

Det är aldrig att man håller på laga kokt broccoli eller göra en linsgryta klockan tre på natten som man somnar eller "svimmar" ifrån.
Citera
Idag, 15:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bone Collector
Något liknande hände mig i unga år, men då var det en oöppnad burk med bönor som jag ställde på spisen.

Vaknade av en hög smäll, burken hade exploderat och bönorna var utsmetade uppe i taket.

Anser du att du är ansvarig för det eller inte?
Citera
Idag, 16:46
Medlem
Citat:
Fast många får någon i livet någon syncope. Ska vi förbjuda mstlagningn för ensamhushåll?

Domstolen konstaterar att det är vårdslöst att lämna en panna med kokande olja utan uppsikt, vilket det givetvis är.
Gör man det så tar man en farlig risk och då får man stå för konsekvenserna om det går åt helvete.

Det innebär inte på något sätt förbud för matlagning för ensamhushåll.
Har man en sjukdomsbild som gör att man svimmar ofta och utan förvarning, ja en sådan person behöver då assistans med matlagning eller speciell utrustning eftersom de inte kan göra det tryggt själva.

Domen är rimlig, det är grovt vårdslöst att lämna en panna med kokande olja utan uppsikt och lämna köket.

Sen gällande just syncope. Är det en sk syncope avsvimning så är den kortvarig, oftast under 20sekunder, kan vara upp till en minut.
Svimningar som varar över en minut är extremt ovanligt att det är syncope.
Senast redigerad av Aramir2 Idag kl. 16:50.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in