2026-07-31, 21:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av orrtupp
Ärtsoppa och pannkakor eller plättar som vi säger här i norr är ju en lunchklassiker och en av mina favoriträtter.
Helst ska man ju dricka punsch till men tyvärr ska man ju i regel köra bil eller jobba efter lunchen så det blir ju lite svårt. Min gamla lunchrestaurang bjöd ibland på punsch men tyvärr skulle jag ju alltid ta bilen (alkohol var inte lika tabu på jobbet på 80-90-talet.)

Men hur ska punschen intas egentligen?
Igår åt jag Ärtsoppa och plättar hemma och bjöd mig själv på punsch, jag drack det i små klunkar till ärtsoppan.

Skulle jag ha druckit punschen efteråt istället eller vilket är det korrekta sättet?

Precis som allt annat är det en kontrast.
Citera
2026-07-31, 21:58
Moderator
vfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carlpetersen73
Fan vilken bra frågeställning. Hade helt glömt bort hur bra det är med punsch till ärtsoppan, ska omedelbums rättas till

Visst är det bra, en gång om året samlas vi ett gammalt kompisgäng och äter ärtsoppan till lunch, till det dricks punsch, vi föredrar ganska ljummen punsch, inte het. Mycket trevligt. Gjort detta i minst 30 år nu
Citera
2026-07-31, 22:08
Medlem
Frater_Frags avatar
För att komma till sin rätt (dvs ärtsoppan...), så skall punschen vara glöggvarm, enklast är att hälla upp en lagom mängd punsch i en flaska samt sätta den i en kastrull varmt vatten en stund före maten. Obs, värm upp det hela sakta och ej för mycket, det skall inte ens sjuda i kastrullen.

Som nämnts tidigare så håller man sig med fördel till torrare sorter, de sliskigt söta, typ Flaggpunsch undviker man helst... Tyvärr så finns inte Grönstedts Blå att uppbringa längre, den var den bästa av arrakspunscherna som någonsin fnnit.
Citera
2026-07-31, 22:21
Medlem
orrtupps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Softpotatis
Punsch är är en gammal tradition och ska drickas varm som även andra spritsorter både conjac och whiskey ska vara ljummen för att frigöra alla smaker! De som inte gillar smaken dricker det kallt hur som helst så ser jag det lite mer som tradition än så jävla mäktigt....lite som ostron på nyårsafton eller surströmming i Norrland gott? Nja finns ju andra smakupplevelser som är bättre men nån måste ju bevara sveriges traditioner ..ja just det vi har ju inga..undrar om inte även det kommer från Tyskland?

Citat:
Ursprungligen postat av Softpotatis
Du kan inte ha arbetet i krogvärlden...amatörer dricker med is eller kallt, ingen jävla kontrast i världen kan rättfärda.dålig smak!
Nja, som jag förstått saken dricks punsch ofta iskall. Ni har väl hört "Varför finns det ingen is till punchen" av Povel Ramel?

Han var ju ledamot i Gastronomiska akademin så han borde väl veta?
Citera
2026-07-31, 22:29
Medlem
immenhusens avatar
Alltid uppvärmd i punschkopp, men den skall inte vara skållhet. Längtar till september, när det är säsong för ärtsoppa och pannkakor om torsdagarna igen. Cederlunds torra är det f.ö. som gäller hos mig. Den har en bra ratio av sötma och arrak. Flaggpunsch köper jag enbart för att ge bort till utländska dignitärer. Aldrig för egenkonsumtion.

/AI
Citera
2026-07-31, 22:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av orrtupp
Nja, som jag förstått saken dricks punsch ofta iskall. Ni har väl hört "Varför finns det ingen is till punchen" av Povel Ramel?

Han var ju ledamot i Gastronomiska akademin så han borde väl veta?
Kall punsch dricker i alla fall jag till desserten, då en kall sådan. Att sitta och smutta på en punsch tillsammans med glass är sött o gott

Varm punch tar man till varm mat, såsom ärtsoppa. Enkelt sätt få den lagom tempererad är ju att helt enkelt sätta ner punschglaset i ärtsoppan. Dock inget man gör på en finare tillställning
Citera
2026-07-31, 22:46
Medlem
Bluebeast72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1965
Varm och med en sång.
O 2 innan soppan o 4 efter.
Citera
2026-07-31, 22:48
Medlem
Till ärtsoppa dricks den varm inte kall. Annars dricks punch helst kall.

Många har helt glömt detta med att det är just varm den ska vara.
Lägg märke till att du INTE ska äta pannkakor vid samma tillfälle.

Idén med punch till ärtsoppa är en studentikos uppfinning. Upphovsmännen tyckte att blanda deras förfinade punchkultur med den mer bondska ärtsoppan var stor humor.
Vilket universitet som uppfann detta får ni fundera själva på.

Allt detta kommer från Jan-Öjvind Swahn och han visste vad han talade om.
Citera
2026-07-31, 22:54
Medlem
Newkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OstermalmWeeknd
Vi har alltid just sippat punchen i små klunkar så att räckt ärtsoppan igenom.

God tråd, orrtupp. Vi behöver alla tillsammans återuppväcka till det växande folket genuint svenska bordstraditioner. Tänk alla nya svenskar, ofta okunniga om klassikern "ärter å punch".

Punch, bör vara kall, torr och gratis för gästerna. Märke: Facil, om än i nödfall Carlshamns Flagg. Har ni torrare varianter, så dela i tråden.

Jag gillar ärtsoppa och jag gillar punsch. Men jag har aldrig testat dom tillsammans. Trotts att jag är väl medveten om traditionen. Dricker man nått mer samtidigt?
Citera
2026-07-31, 23:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Newkie
Jag gillar ärtsoppa och jag gillar punsch. Men jag har aldrig testat dom tillsammans. Trotts att jag är väl medveten om traditionen. Dricker man nått mer samtidigt?

Stekt fläsk.
Citera
2026-07-31, 23:25
Medlem
orrtupps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bajseluring

Lägg märke till att du INTE ska äta pannkakor vid samma tillfälle.

Vafalls? Antar att du menar att man inte äter ärtsoppan och plättarna (ja, eller pannkakorna då!) samtidigt utan soppan först och den gräddade mjölmaten med hallonsylt och hårt vispad grädde efteråt 🤔

Men givetvis äts ju dessa rätter vid samma lunchtillfälle?
Citera
2026-08-01, 00:11
Avstängd
Dumheter, man snapsar punchen.
En snaps till maten, det motsvarar en kortburk folköl.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in