2026-07-31, 20:29
Medlem
Imnshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Softpotatis
Du skulle ju kunna testa att blanda lite punsch i mjölken...
Ännu äckligare. Som nån jävla Oboy.
Citera
2026-07-31, 20:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Imnsho
Ännu äckligare. Som nån jävla Oboy.

Precis oboy anses väl inte vara äckligt? Har funkat i mer än 50 år nu.
Citera
2026-07-31, 20:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rocknrollswindel
Nej punch skall drickas med krossad is i inte ljummen det blir liksom en kontrast till den varma soppan

Du kan inte ha arbetet i krogvärlden...amatörer dricker med is eller kallt, ingen jävla kontrast i världen kan rättfärda.dålig smak!
Citera
2026-07-31, 20:49
Medlem
Christopher.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av orrtupp
Ärtsoppa och pannkakor eller plättar som vi säger här i norr är ju en lunchklassiker och en av mina favoriträtter.
Helst ska man ju dricka punsch till men tyvärr ska man ju i regel köra bil eller jobba efter lunchen så det blir ju lite svårt. Min gamla lunchrestaurang bjöd ibland på punsch men tyvärr skulle jag ju alltid ta bilen (alkohol var inte lika tabu på jobbet på 80-90-talet.)

Men hur ska punschen intas egentligen?
Igår åt jag Ärtsoppa och plättar hemma och bjöd mig själv på punsch, jag drack det i små klunkar till ärtsoppan.

Skulle jag ha druckit punschen efteråt istället eller vilket är det korrekta sättet?

Plättar är de mindre pannkakorna, norrlänning här. Tjockpannkaka, tunnpannkaka, plättar.
Citera
2026-07-31, 20:59
Medlem
BushwickBills avatar
Alla sådana här dryckesregler bryr man sig väl om första kvarten innan fyllan kliver på. Hur gör Svenska Akademien?
Citera
2026-07-31, 21:09
Medlem
Forevermores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av orrtupp
Ärtsoppa och pannkakor eller plättar som vi säger här i norr är ju en lunchklassiker och en av mina favoriträtter.
Helst ska man ju dricka punsch till men tyvärr ska man ju i regel köra bil eller jobba efter lunchen så det blir ju lite svårt. Min gamla lunchrestaurang bjöd ibland på punsch men tyvärr skulle jag ju alltid ta bilen (alkohol var inte lika tabu på jobbet på 80-90-talet.)

Men hur ska punschen intas egentligen?
Igår åt jag Ärtsoppa och plättar hemma och bjöd mig själv på punsch, jag drack det i små klunkar till ärtsoppan.

Skulle jag ha druckit punschen efteråt istället eller vilket är det korrekta sättet?

Citat:
Ursprungligen postat av Russinsmurfen
Plättar i norr och pannkakor i söder är samma sak som redan redovisats i tråden.
Man ställer väl snapsglaset mitt i sopptallriken så att den värms upp.

Citat:
Ursprungligen postat av Christopher.
Plättar är de mindre pannkakorna, norrlänning här. Tjockpannkaka, tunnpannkaka, plättar.

Det är helt beroende på landskap.

I Skåne är pannkakor stora och täcker en hel panna. Plättar är små pannkakor som man gör i en speciell plättlägg. Skeppshult har exempelvis en utmärkt sådan liksom många andra märken. Så plättar bör generellt ändå sägas vara små pannkakor eftersom många företag säljer just specialdesignade plättläggar/plättjärn.

https://skeppshult.com/sv/products/plattpanna-23-cm-original?srsltid=AfmBOoq3InefNFFCkesmbc96wFMC-2WhaMODZw_wEfUrCIlP4_QgkWU2
Senast redigerad av Forevermore 2026-07-31 kl. 21:13.
Citera
2026-07-31, 21:14
Medlem
carlpetersen73s avatar
Fan vilken bra frågeställning. Hade helt glömt bort hur bra det är med punsch till ärtsoppan, ska omedelbums rättas till
Citera
2026-07-31, 21:16
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Forevermore
Det är helt beroende på landskap.

I Skåne är pannkakor stora och täcker en hel panna. Plättar är små pannkakor som man gör i en speciell plättlägg. Skeppshult har exempelvis en utmärkt sådan liksom många andra märken. Så plättar bör generellt ändå sägas vara små pannkakor eftersom många företag säljer just specialdesignade plättläggar/plättjärn.

https://skeppshult.com/sv/products/plattpanna-23-cm-original?srsltid=AfmBOoq3InefNFFCkesmbc96wFMC-2WhaMODZw_wEfUrCIlP4_QgkWU2
Nej norr om Skellefteå kallas de stora för plättar. Det är vad det heter där de bor och de bestämmer själva vad de vill kalla det för.
Citera
2026-07-31, 21:26
Medlem
Forevermores avatar
Citat:
Nej norr om Skellefteå kallas de stora för plättar. Det är vad det heter där de bor och de bestämmer själva vad de vill kalla det för.

Det var ju det jag skrev i första meningen... eller?

Sedan skriver jag att rent generellt är det så att plättar är små pannkakor. Detta eftersom det finns speciella plättläggar/plättjärn som är till för just dessa.

Kalla ni det vad ni vill (enligt min första mening). Dock håller inte norrlänningen Christopher med dig...
Citera
2026-07-31, 21:30
Medlem
Keldons avatar
Citat:
Plättar i norr och pannkakor i söder är samma sak som redan redovisats i tråden.
Man ställer väl snapsglaset mitt i sopptallriken så att den värms upp.
Punsch dricks väl med punschglas? Lite större än snapsglas brukar de vara. Men man vet ju inte med Gen Z osv.
Citera
2026-07-31, 21:35
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Forevermore
Det var ju det jag skrev i första meningen... eller?

Sedan skriver jag att rent generellt är det så att plättar är små pannkakor. Detta eftersom det finns speciella plättläggar/plättjärn som är till för just dessa.

Kalla ni det vad ni vill (enligt min första mening). Dock håller inte norrlänningen Christopher med dig...
Då har han väl aldrig varit norr om Skellefteå och ätit plättar kanske?
Citera
2026-07-31, 21:43
Medlem
Forevermores avatar
Citat:
Då har han väl aldrig varit norr om Skellefteå och ätit plättar kanske?
Du får väl tagga honom och fråga. Inlägg 42...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in