2026-07-31, 13:51
Medlem
orrtupps avatar
Ärtsoppa och pannkakor eller plättar som vi säger här i norr är ju en lunchklassiker och en av mina favoriträtter.
Helst ska man ju dricka punsch till men tyvärr ska man ju i regel köra bil eller jobba efter lunchen så det blir ju lite svårt. Min gamla lunchrestaurang bjöd ibland på punsch men tyvärr skulle jag ju alltid ta bilen (alkohol var inte lika tabu på jobbet på 80-90-talet.)

Men hur ska punschen intas egentligen?
Igår åt jag Ärtsoppa och plättar hemma och bjöd mig själv på punsch, jag drack det i små klunkar till ärtsoppan.

Skulle jag ha druckit punschen efteråt istället eller vilket är det korrekta sättet?
Citera
2026-07-31, 13:59
Medlem
halaltarzans avatar
Det kan väl drickas lite hur som. För i grund och botten är det väl bara en täckmantel för någon som gått och tutat hela förmiddagen att skylla på när kärringen undrar varför du luktar sprit?
Citera
2026-07-31, 13:59
Medlem
Carl Serungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av orrtupp
Ärtsoppa och pannkakor eller plättar som vi säger här i norr är ju en lunchklassiker och en av mina favoriträtter.
Helst ska man ju dricka punsch till men tyvärr ska man ju i regel köra bil eller jobba efter lunchen så det blir ju lite svårt. Min gamla lunchrestaurang bjöd ibland på punsch men tyvärr skulle jag ju alltid ta bilen (alkohol var inte lika tabu på jobbet på 80-90-talet.)

Igår åt jag Ärtsoppa och plättar hemma och bjöd mig själv på punsch, jag drack det i små klunkar till ärtsoppan.

Skulle jag ha druckit punschen efteråt istället eller vilket är det korrekta sättet?
Man dricker den till ärtsoppan. Gärna lite ljummen, gjorde jag senast igår.
Rekomenderar denna punsch:
https://www.google.com/imgres?imgurl=https%3A%2F%2Fproduct-cdn.systembolaget.se%2Fproductimages%2F32121606%2F 32121606_400.p ng&tbnid=pA_7gfN66kJHtM&vet=1&imgrefurl=https%3A%2 F%2Fwww.systembolaget.se%2Fprodukt%2Fsprit%2Fbeste s-punsch-20802%2F&docid=dyGXgnsrzwFViM&w=400&h=1044&source= sh%2Fx%2Fim%2Fm5%2F1&kgs=fadae4d23add9f60&shem=eps d1%2Cnisbtsa2%2Cnisbtsal%2Crimspwouoe

PS. Plättar är en mindre version av pannkaka.
Citera
2026-07-31, 14:06
Medlem
OstermalmWeeknds avatar
Vi har alltid just sippat punchen i små klunkar så att räckt ärtsoppan igenom.

God tråd, orrtupp. Vi behöver alla tillsammans återuppväcka till det växande folket genuint svenska bordstraditioner. Tänk alla nya svenskar, ofta okunniga om klassikern "ärter å punch".

Punch, bör vara kall, torr och gratis för gästerna. Märke: Facil, om än i nödfall Carlshamns Flagg. Har ni torrare varianter, så dela i tråden.
Citera
2026-07-31, 14:07
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av orrtupp

Pannkakor och plättar är två olika saker om än gjorda på samma smet. Pannkakor är det vanliga till ärtsoppa i Sverige.

Det finns utmärkta alkoholfria punschalternativ om du ska köra bil.

Punschen ska hur som intas värmd till kroppstemperatur eller några grader över och smuttas kontinuerligt samtidigt som man äter ärtsoppan. Det är för att smakerna harmoniserar väl med varandra.
Citera
2026-07-31, 14:14
Avslutad
Att dricka varm punsch till ärtsoppa
har sitt ursprung i att punsch under 1700-
och 1800-talet var en populär varmdryck,
en tradition som lever kvar än idag.

Värmen gör att smakerna i punschen
harmoniserar med ärtsoppans smak.
Citera
2026-07-31, 14:16
Avstängd
Plättar i norr och pannkakor i söder är samma sak som redan redovisats i tråden.
Man ställer väl snapsglaset mitt i sopptallriken så att den värms upp.
Senast redigerad av Russinsmurfen 2026-07-31 kl. 14:22.
Citera
2026-07-31, 14:25
Medlem
Anybodykillers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Serung
Man dricker den till ärtsoppan. Gärna lite ljummen, gjorde jag senast igår.
Rekomenderar denna punsch:
https://www.google.com/imgres?imgurl=https%3A%2F%2Fproduct-cdn.systembolaget.se%2Fproductimages%2F32121606%2F 32121606_400.p ng&tbnid=pA_7gfN66kJHtM&vet=1&imgrefurl=https%3A%2 F%2Fwww.systembolaget.se%2Fprodukt%2Fsprit%2Fbeste s-punsch-20802%2F&docid=dyGXgnsrzwFViM&w=400&h=1044&source= sh%2Fx%2Fim%2Fm5%2F1&kgs=fadae4d23add9f60&shem=eps d1%2Cnisbtsa2%2Cnisbtsal%2Crimspwouoe

PS. Plättar är en mindre version av pannkaka.
Kan man inte bara blanda i punschen direkt i soppan?
Citera
2026-07-31, 14:37
Avstängd
Zeusminhunds avatar
Ja det är inget man halsar utan dricker i små klunkar.
Citera
2026-07-31, 14:39
Medlem
orrtupps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OstermalmWeeknd

God tråd, orrtupp. Vi behöver alla tillsammans återuppväcka till det växande folket genuint svenska bordstraditioner. Tänk alla nya svenskar, ofta okunniga om klassikern "ärter å punch".

Punch, bör vara kall, torr och gratis för gästerna. Märke: Facil, om än i nödfall Carlshamns Flagg. Har ni torrare varianter, så dela i tråden.
Punschen jag drack är Cederlunds caloric torr.

Edward Blom har ett stort smaktest på Youtube och den fick gott betyg och billigare än Flaggpunsch som han dömde ut som för söt och sliskig.

Tyvärr drack jag den iskall eftersom jag var osäker men ser nu att många förklarat att den skulle varit ljummen.

Dricker ni mjölk samtidigt också när ni äter soppan? Tycker att mjölk och ostmackor är ett måste. PLÄTTARNA måste man ju I alla fall dricka mjölk till.
Senast redigerad av orrtupp 2026-07-31 kl. 14:41.
Citera
2026-07-31, 14:40
Medlem
cinmiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OstermalmWeeknd

Nej punchen ska värmas upp.
Citera
2026-07-31, 14:41
Medlem
Varm och med en sång.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto