Citat:
Ursprungligen postat av
-Info-
Vad Milley sagt har inte varit bärande i diskussionen om att Moskva trodde på en snabb seger utan han kom in i ett senare skede i diskussionen, utan det är annan information man utgår ifrån. En del saker har nämnts redan ovan, men jag vill lägga till även detta:
- Segerartikeln. Segerartikeln (som även Ördög tar upp) var en av de tidigaste indikationerna på att Moskva trodde att de skulle besegra Ukraina snabbt. Segerartikeln publicerades på invasionens tredje dag men drogs in senare samma dag eftersom den inte alls stämde överens med verkligheten på slagfältet just då. En del spekulerar i att den publicerades automatiskt av misstag och när misstaget upptäcktes drogs den in.
- Information från Pavel Gubarev. Pavel Gubarev, tidigare guvernör i folkrepubliken Donetsk i Ukraina, erkänner att Moskvas plan var att Kyiv skulle intas snabbt. Men planen misslyckades:
Sedan får man lägga till sunt förnuft. Jag är lite osäker på vad ni tror var Putins plan istället (för en snabb seger), men jag tvivlar starkt på att det var att strida i många år om några län i Ukraina. Jag tror inte heller att det ingick i planen att först anfalla Kharkiv och sedan tvingas lämna Kharkiv. Det är ju väldigt uppenbart att det gick snett här.
Ryssland misslyckande i Kiev formade de kriget till det vad vi ser idag. Idag ser vi ett utnötningskrig i öst men om de hade lyckats med att ta regeringen i Kiev hade sett mycket annorlunda ut.
Vi har ett intressant modernt motexempel idag och det är USAs intrång i Venezuela för att plocka Maduro (vi går inte på om Maduro arbetade med USA eller inte här). Det var strategiska bombningar och en liten trupp in för att säkra att målet med att uppdraget slutförs vilket var att plocka maduro och eventuellt skjuta av några nyckelpersoner. Förarbetet var antaglgigen det stora jobbet, månader av planering.
Tittar man på Ryssland försök så är det klantigt i jämförelse. Man gick in från norr synligt och tydligt så att ukrainas militär får gott om tid på sig att organisera sig. Allt sket sig och de lyckades inte ens säkra flygplatsen utanför Kiev. Ska man inta en stad med Kievs storlek behöver man enorm styrka, inte det lilla förband som knappt lyckades ta sig till Kiev. Vill man ta ut nyckelpersoner i ukrainas regering så skulle de göra som USA och Ryssland har faktist vapen att kunna utföra något sådant.
Detta är en del av ukrainakriget som jag tycker är intressant eftersom man kunde se hur Ryssarna klantade sig och det var på den tiden oklart vad de försökt uträtta. Det gav även världen en falsk bild om att Ukraina var på väg att vinna eller kunde motverka invasionen. Det var så klart inte fallet då Ryssland har istället kört ett hårt utnötningskrig.
Det ska bli intressant att läsa mera om detta fiasko och hur det kunde gå så fel.