Citat:
Ursprungligen postat av
Zeddis
Att lämna köket i sitt egna hem med något på spisen är inte oaktsamt, att ens behöva förklara detta för en annan vuxen människa är väldigt tramsigt. Hade han lämnat hemmet så hade jag hållt med. Men att lämna, även het olja på spisen, för en kortare stund är inte att vara oaktsam.
Skulle jag inte kunna gå till toaletten och urinera och tvätta händerna för att jag ska fritera på spisen? Du hör ju själv hur korkat det blir
Klart du kan - men stäng då av spisen om du kör induktion eller gas, och ställ av kastrullen och stäng av om du har gjutjärnsspis.
Med tanke på att olja är lättantändligt, brinner bra, och måste släckas inom sekunder om det börjar brinna, är det ju uppenbart oaktsamt att lämna rummet när du hettar upp den. Framför allt enligt lagens mening, som du ju själv klistrat in här och som kräver "
rimlig aktsamhet", alltså att förutse faror och agera därefter. Dessutom så väger man in huruvida skälet bakom varför man har tagit risken (lämna rummet eller stänga av plattan) är befogat eller inte. Inget hindrar dig från att vänta med att urinera och tvätta händerna i vasken i köket, eller slå av spisen om du verkligen är nödig. Även GM i trådens ämne verkar ha saknat befogade skäl att lämna rummet.