Citat:
Ja, föredrar man fördunkling och obskurantism framför klarhet och precision, så finns det nog fler "stora" superdjupa gubbar med outtömliga obegripligheter att ta intryck av på "kontintenten" än i länder vars akademiska filosofi präglats mer av en anglosaxisk, analytisk och naturvetenskapligt influerad tradition. Som svensk filosofi.
Av vilket skäl skulle Tännsjö inta vara filosof när han i sitt yrkesliv försörjt sig på att bedriva filosofi, vad man nu än tycker om dess innehåll? På grunden att resonemangen är klara och begripliga?
Av vilket skäl skulle Tännsjö inta vara filosof när han i sitt yrkesliv försörjt sig på att bedriva filosofi, vad man nu än tycker om dess innehåll? På grunden att resonemangen är klara och begripliga?
Ja, nu diskuteras väl här huruvida vi haft eller har några svenska filosofer i betydelsen stor tänkare värd namnet, inte huruvida om de finns de som försörjer sig på ämnet?
Av vilka skäl är inte vem helst filosof värd namnet som försörjer som akademiker i ämnet? Du förstår väl att en sådan lika vidöppen som ytlig attityd omöjliggör all diskussion och vi sitter med hundratal ja kanske tusentals döda som levande svenskar att kalla filosofer och kan stänga tråden och inleda en evig intellektuell fruntimmersvecka.
Lite oklart vem du avser föredrar den kontinentala framför den anglosaxiska traditionen. Är det mig du avser? Och vad får du det ifrån att jag, eller vem det nu är, bara föredrar den kontinentala traditionen? Du antyder att jag, eller vem det nu är, liksom avskyr naturvetenskap och rationellt tänkande. Usch, fult gjort!
Jag kan till och med sträcka mig så långt att tänka att Sverige inte har några stora filosofiska namn för att vi har en akademisk tradition där man tycker att rationellt tänkande och naturvetenskap inte bäst behandlas inom filosofi utan inom just teknik, naturvetenskapliga ämnen och matematik.
Sverige är så att säga inte bara sekulariserat religiöst utan även filosofiskt. En person som Tännsjö upplevs mest som en akademiskt överflödig kuriositet, en clown till kaffet. Litegrann kan man säga den anglosaxiska och analytiska traditionen dragen till sin spets, fast så klart inte medvetet då Sverige aldrig varit något filosofernas land.
Senast redigerad av Bremerlyckan 2026-07-31 kl. 14:25.
Senast redigerad av Bremerlyckan 2026-07-31 kl. 14:25.