Citat:
Du är inte särskilt intresserad av filosofi, ja, det har jag lyckats ”avkoda” redan. Heidegger kan du samtidigt allt om.
Nick Boström nämns i tråden. Studerar man hans transhumanism har man mycket ut av att också studera Heidegger av skäl som jag inte tänker gå in på. Ingen mening och diskutera det med någon som bestämt påskina dig veta hur det ligger till med Heidegger.
Får lön för mödan och tar ställning, Tännsjö är verkligen en gigant som filosof.
En nutida tysk filosof med minst sagt analytisk inriktning är Ansgar Beckerman.
Nick Boström nämns i tråden. Studerar man hans transhumanism har man mycket ut av att också studera Heidegger av skäl som jag inte tänker gå in på. Ingen mening och diskutera det med någon som bestämt påskina dig veta hur det ligger till med Heidegger.
Får lön för mödan och tar ställning, Tännsjö är verkligen en gigant som filosof.
En nutida tysk filosof med minst sagt analytisk inriktning är Ansgar Beckerman.
Jag påstår att Heidegger ägnade sig åt fördunkling och obskurantism och menar du att man i och med det kan "allt" om honom, så är det tydligen hans fulla väsen.
Jag har för övrigt utsatts för orimligt mycket av denna fördunkling i kraft av en innerlig läsning av Lars Noréns tusentals sidor dagböcker och som i stora delar är upptagna med läsning av den Heidegger han var närmast besatt av.
Har läst "Deep Utopia" av Boström som behandlar existentiella aspekter på en fullbordad transhumanism, om det är det som avses, och om Heidegger, förborgat bakom dimridåerna, säger något konkret av relevans för detta så är det, och förblir tydligen, okänt för mig. Noterar honom inte i referenslistan.
Först var Tännsjö inte en filosof och nu är han en gigant som filosof. Det innebär ju snärtig stilistik att kunna variera sarkasmerna så flyhänt. Jag som är torr och tråkig påstår blott och bart att han rimligen kan benämnas filosof.
Jaha, trodde du menade tyska filosofer med fötter i båda traditionerna. Uppfattningen är inte riktigt så autistisk som att benämningen kontinental filosofi skulle innebära att det inte kan existera analytiskt lagda filosofer på kontinenten.
Citat:
Nu kan man som Roerlig undra vad fan man ska med Heidegger och Hegel att göra, tja, de ingår i alla stora filosofers tankevärld, och det så klart inte bara på ett okritiskt sätt. Föreställ en sociolog som inte kan ett skit om Marx, Weber eller Durkheim.
Här skiljer sig traditionernas metoder åt. I den kontinentala är beläsenhet avgörande eftersom begrepp och texter tolkas historiskt och kontextuellt. I den analytiska är det argumentets giltighet som är avgörande (vilket givetvis inte står i strid mot breda kunskaper på området).
Nej, man behöver inte förläsa sig på hur den ena gubben påverkade den andra gällande förståelsen av något begrepp för att kunna lämna bidrag av betydelse till filosofin. Åtminstone inte inom den tradition som verkar i andan att försöka klargöra tillvaron genom systematisk prövning av argument.