• 1
  • 2
2021-04-28, 18:34
Medlem
Krokosauriens avatar
Finns det eller har det funnits några svenska filosofer? Varför är sverige inget land för filosofer? Är det av samma anledning som varför det inte finns några svenska genier? (jag tror jag hörde den kommentaren i en podd jag lyssnade på häromveckan, antagligen stormens utveckling)
Citera
2021-04-28, 18:37
Medlem
Clas.Ohlsson.453s avatar
Bard är våran största filosof skulle jag säga. Mycket intressant att lyssna på. Annars så är vi ju landet lagom där jangelagar ser till så ingen får sticka ut och man hatar intellektuella fritänkare. Vi har ett allmänt taskigt debattklimat. Helt fel land för stora tänkare helt enkelt.
Citera
2021-04-28, 19:00
Medlem
FedupFlorences avatar
Smörjs Agnes Wold i det syftet har vi där en blivande filosof.
Citera
2021-04-28, 19:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krokosaurien
Finns det eller har det funnits några svenska filosofer?

Det fanns ju professor Axel Hägerström och hans Uppsalafilosofi (som väl aldrig blev någon kioskvältare).

Se även https://sv.wikipedia.org/wiki/Katego...A4ttsfilosofer
Citera
2021-04-28, 19:16
Medlem
Farbaute666s avatar
Filosofi är ingen upphöjd verksamhet i Sverige. Dock har vi haft litterära gestalter som ägnat sig åt filosofi.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Katego...nska_filosofer

Då är t.ex Tranströmer inte ens med på listan, för han är väl inte en renodlad filosof trots sitt författarskap och sina haiku-dikter.

När jag studerade utomlands slogs jag av hur mina kursare kunde sina filosofer och de kända teoretikerna genom tiderna, medan i Sverige kunde en av fyrahundra svara på en enkel fråga om vilken filosof som hade stått för ett visst känt citat.
Citera
2021-04-28, 19:26
Moderator
Pojken med guldbyxornas avatar
Kultur: allmänt --> Filosofi
/Moderator
Citera
2021-04-28, 22:15
Bannlyst
Jag saknar Carl Palmstedt. Han ska ha brunnit för Schopenhauers pessimism och möjligen också vara en av få svenskar som har träffat Schopenhauer.

"Mitt förakt för människosläktet ökas med var dag" och "Nu är ni ung, men lever ni så länge som jag har gjort, och hinner lära känna människorna, så kommer ni nog att märka, att edert förakt för människosläktet också ökas med var dag", ska den gode professorn ha sagt till chefen för Göteborgs museum, kammarherre Magnus Lagerberg
Citera
2021-04-29, 20:09
Medlem
Emanuel Swedenborg "vetenskapsmannen som talar med änglar" var en berömd svensk filosof, vetenskapsman, och teolog på 1700-talet. Swedenborg är även känd för att hans kranium mystiskt försvann från hans grav.
Senast redigerad av Piratpartiet 2021-04-29 kl. 20:33.
Citera
2021-04-29, 20:17
Medlem
Schnuppfens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krokosaurien
Finns det eller har det funnits några svenska filosofer?..

Såklart det har. Men det var ju på 1700- och 1800-talen. Dessutom var dom ofta adliga/prästliga och inte sällan med Europeisk bakgrund. Tegnër, Geijer, Swedenborg, von Platen, Polhem, Rudbeck, osv, osv

Filosofisk begåvning hör ofta samman med matematisk sådan, så i någon form finns matematik involverad i deras gärningar.
Citera
2021-04-29, 20:20
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Ingemar Hedenius & Lars Gustafsson är två relativt sentida svenska filosofer.
Citera
2021-04-30, 04:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Ingemar Hedenius & Lars Gustafsson är två relativt sentida svenska filosofer.

Ingemar Hedenius var nyttig för Sverige med sin kristendomskritik. Sverige behöver en ny Hedenius i muslimsk version.

Gustafsson konverterade och försökte bli jude. Trodde förstås att han egentligen var judisk eftersom han alltid hade höga tankar om sig själv - betydelsefull författare men betydelselös filosof.
Citera
2021-04-30, 04:35
Medlem
Saltkatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av polox
Det fanns ju professor Axel Hägerström och hans Uppsalafilosofi (som väl aldrig blev någon kioskvältare).

Se även https://sv.wikipedia.org/wiki/Katego...A4ttsfilosofer

Nu är ju inte graden av kioskvältarhet något vidare kriterium för relevans. Hägerström är mycket läsvärd.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in