2026-07-31, 16:14
Medlem
Jag är ingen audiofil men hållt på med ljud i 40 år. Du kan inte få välljud ur en plastlåda från Kina oavsett dina låtsasinställningar.
Du är en väldigt störd individ som tror på tomtar och troll. Hur går det med evighetsmaskinen? Får du ut många varv och Watt?
Skippa tabletterna och holken, ta en promenad och få hjärnan i ordning.
Citera
2026-07-31, 16:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DonFoldit
Audiophiles är speciella människor som jagar det naturliga ljudet dvs dom vill att det ska låta som det lät i studion eller på konserten när artisterna spelade in låtarna.

En populär app bland dessa ljudproffs heter Viper4windows och viper4android.. appar som ger användaren så många valmöjligheter att modifiera ljudbilden.. att soundchecking blir ett måste, precis som när konsert eller inspelning av album ska hända.

Man kan vara bra på soundchecking också, för ljudbilden byggs ju genom soundchecking.

Varje ljudsystem fungerar inte med samma inställningar därför är det svårt att hitta folk som delar med sig av deras inställningar i viperappen.. för man ska inte tro att samma inställningar fungerar för andra ljudsystem.

Man måste helt enkelt träna upp sitt öra, och vara ärlig med sig själv när man soundcheckar, för att uppnå den mest perfekta ljudbilden som kan komma ur det specifika ljudsystemet.

Just nu kör jag irs-filen "superior bass" , och soundcheckade baserat på den filen, eftersom.. så länge basen låter som den ska, så bör allt annat falla på plats. Jag anser att denna teori klarar av att testas.
Det låter tammefan gudomligt i basfrekvenserna.

Detta är den största penisförlängare för EPA pojkar som varken kan hitta bra musik eller få ett bra ljud i epan.
Den grabb som lägger lite tid på att greppa Detta som jag skriver om, kommer ha den epan som har så överlägsen ljudkvalité att alla andra kommer skruva ner volymen i sina epor för att det blir pinsamt när nån med proffsljud rullar in på parkeringen.. när man själv har en rasslande skrothög med en ljudbild och musikval som skapar irritation i byn.

För er som bara vill doppa tårna lite i detta så rekommenderar jag att använda en billig laptop för att installera appen. Det är enklare på Windows än på Android som kräver att man disarmerar hela säkerheten i telefonen.
Inget för folk som inte vet vad som kan gå snett. Mobiler kan bli tegelstenar om man gör fel.

När ni installerat Viper4windows i en laptop så behöver ni skaffa irs-filerna som ska läggas in i nån specifik mapp för att filerna ska dyka upp i appen.
Det finns även ljudkorrigerings filer som gör att specifika hörlurar blir utjämnade i alla frekvenser för att avge ett neutralt ljud som sen processas med alla plugins.
Jag testade det en gång och det var helt otroligt hur mina billiga audiophile hörlurar fick ett sånt kristallklart och jämnt ljud bara genom en fil.

Processing står det när vipern processar ljudet kontinuerligt genom samma plugins som används på konserter för att skapa ett mäktigt ljud som får publiken att tappa hakan.

Dfx är en gammal , enkel men fungerande ljudförbättrare , som gör att även folk som inte vill trycka på mer än en knapp kan få lite begränsad men värdefull ljudförbättring.

Jag körde dfx under min ungdom som audiophile-nybörjare.

Jag brukade få fnatt av att pilla på viperns alla ljudinställningar, för det är för många inställningar och det blir sämre eller bättre och jag var inge haj alls tills jag insåg att det är kul att soundchecka , när slutresultatet blir en sån extremt hög ljudkvalitet att hela byn spetsar öronen om man höjer volymen lite.

Vissa dårar tycker bilmotorer är imponerande ljudmässigt, men då har dom inte hört en bra soundcheckad ljudinställning i viperappen, och hur bra det låter om det låter som att bandet sitter i bakluckan i bilen med alla instrument och förstärkare, ljudkompressorer osv.

Bra låtar, och bra ljudkvalitet. Börja där och se skillnaden i livet.

Det får vara nog nu med er epa-grabbar som inte ens förhindrar skallrande vibrationer i epor, som att nån ska tycka att det är häftigt när en epa skallrar som att den håller på att falla i bitar av en subwoofers rörelser.

Har ni några frågor så kan jag hjälpa.

Puss puss.

Det är ungefär som med öl eller vin.

”Perfekt” i en audiofils liv är inte samma sak som ”perfekt” i min värld. Det tog lite tid att förstå skillnaden mellan det ena och det andra, precis som med öl och vin.

Alla som är ölälskare brukar förr eller senare komma fram till att det är Munkarna i Belgien som gör godast öl, medans vi vanlisar oftast föredrar en enkel men god Pilsner.

När det gäller ljud så gillar jag inte att tuna in det så att det låter analytiskt korrekt, utan jag gillar spelglädje före det korrekta.
Citera
2026-07-31, 16:27
Medlem
Citat:
Viperappen är ingen simpel equalizer.
Appen är kompressorer och alla plugins som används på konserter, samlade i en app.. fast det hade kostat hundratusentals kronor om du skulle köpa fysiska rack-plugins som insertas backstage på konsert.. med dessa plugins är ju bara programkoder egentligen och inte värde hundratusentals kronor för att nån ville sälja fon dyrt.

Skaparen av viperappen ville inte betala för alla plugins men han ville ha alla ljudförbättringar som dom ger, så han skapade appen åt sig själv, sen blev appen älskad av audiophiles och alla som har skillnaden.

Det är skillnaden mellan proffsljud och vanligt ljud. Plugins och soundchecking.

Så vad är skillnaden mellan proffsljud och vanligt ljud?

En vanlig EQ ställer ju in samma saker som nåt som är 100ggr dyrare, men gör det såklart betydligt enklare med färre inställningar, men ändå tillräckligt många.

Samtidigt så har ju det mänskliga örat ganska stora begränsningar och det är därför som vi oftast har bas, mellanregister och diskant att tveaka på i en vanlig stereo, för att det räcker för 90% av befolkningen.
Citera
2026-07-31, 16:36
Medlem
DonFoldits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
Det är ungefär som med öl eller vin.

”Perfekt” i en audiofils liv är inte samma sak som ”perfekt” i min värld. Det tog lite tid att förstå skillnaden mellan det ena och det andra, precis som med öl och vin.

Alla som är ölälskare brukar förr eller senare komma fram till att det är Munkarna i Belgien som gör godast öl, medans vi vanlisar oftast föredrar en enkel men god Pilsner.

När det gäller ljud så gillar jag inte att tuna in det så att det låter analytiskt korrekt, utan jag gillar spelglädje före det korrekta.

Ja sant.
Själv så gillar jag att vrida upp volymen och tänka wow vad bra det låter.
Det är även kul när man står parkerad med båt vid bryggor, att dra upp volymen lite när en bra låt spelas, eftersom jag vet ju folk inte har hört sån ljudkvalitet sen dom var på konsert.. men där är det ju också väldigt överdrivet hög volym.

Du skulle sett i en större stad när jag hade hittat en väldigt organisk låt.. som med ljudförbättraren gör att det låter som att det sitter en hel orkester i båtjäveln.
Jag dundrade på lite med volymen, fördragna rutor med nått fönster öppet.
Tillslut när jag kollade ut så hade folk satt sig på bryggan utanför för att lyssna i solnedgången. Glassbaren i hamnen tvingades ha öppet lite längre bara för att folk flockades liksom.. ingen vet ens vem som spelar eller varför.. men dom kände viben och hade aldrig hört nått liknande.

En gång såg jag dock ett mongo som fick skjuts på cykel av sin hjälpare. Mongot spelade Magnus Uggla högt så alla i hela stan skulle höra det. Inte en enda person flockades till den cykeln för att musiken lät så organisk och låten var fräsch och inget uttjatat trams som Magnus Uggla.
Det är ingen slump att verkligheten ser ut så.

Man kan förneka ljudförbättrare tills nån som soundcheckat har gjort det rätt och svingar överlägsen ljudkvalitet i alla riktningar. Folk flockas ju då, och man får skämmas om man inte har lagt lite tid på ett bra ljudsystem OCH bra soundcheck.

Om ens soundcheck handlar om en equalizer med 3 till 5 band så har man knappast soundcheckat. D3r handlar om så mycket mer än så när man bygger en ljudbild.
Citera
2026-07-31, 16:47
Medlem
Citat:
Audiophiles är speciella människor som jagar det naturliga ljudet dvs dom vill att det ska låta som det lät i studion eller på konserten när artisterna spelade in låtarna.

En populär app bland dessa ljudproffs heter Viper4windows och viper4android.. appar som ger användaren så många valmöjligheter att modifiera ljudbilden.. att soundchecking blir ett måste, precis som när konsert eller inspelning av album ska hända.

Man kan vara bra på soundchecking också, för ljudbilden byggs ju genom soundchecking.

Varje ljudsystem fungerar inte med samma inställningar därför är det svårt att hitta folk som delar med sig av deras inställningar i viperappen.. för man ska inte tro att samma inställningar fungerar för andra ljudsystem.

Man måste helt enkelt träna upp sitt öra, och vara ärlig med sig själv när man soundcheckar, för att uppnå den mest perfekta ljudbilden som kan komma ur det specifika ljudsystemet.

Just nu kör jag irs-filen "superior bass" , och soundcheckade baserat på den filen, eftersom.. så länge basen låter som den ska, så bör allt annat falla på plats. Jag anser att denna teori klarar av att testas.
Det låter tammefan gudomligt i basfrekvenserna.

Detta är den största penisförlängare för EPA pojkar som varken kan hitta bra musik eller få ett bra ljud i epan.
Den grabb som lägger lite tid på att greppa Detta som jag skriver om, kommer ha den epan som har så överlägsen ljudkvalité att alla andra kommer skruva ner volymen i sina epor för att det blir pinsamt när nån med proffsljud rullar in på parkeringen.. när man själv har en rasslande skrothög med en ljudbild och musikval som skapar irritation i byn.

För er som bara vill doppa tårna lite i detta så rekommenderar jag att använda en billig laptop för att installera appen. Det är enklare på Windows än på Android som kräver att man disarmerar hela säkerheten i telefonen.
Inget för folk som inte vet vad som kan gå snett. Mobiler kan bli tegelstenar om man gör fel.

När ni installerat Viper4windows i en laptop så behöver ni skaffa irs-filerna som ska läggas in i nån specifik mapp för att filerna ska dyka upp i appen.
Det finns även ljudkorrigerings filer som gör att specifika hörlurar blir utjämnade i alla frekvenser för att avge ett neutralt ljud som sen processas med alla plugins.
Jag testade det en gång och det var helt otroligt hur mina billiga audiophile hörlurar fick ett sånt kristallklart och jämnt ljud bara genom en fil.

Processing står det när vipern processar ljudet kontinuerligt genom samma plugins som används på konserter för att skapa ett mäktigt ljud som får publiken att tappa hakan.

Dfx är en gammal , enkel men fungerande ljudförbättrare , som gör att även folk som inte vill trycka på mer än en knapp kan få lite begränsad men värdefull ljudförbättring.

Jag körde dfx under min ungdom som audiophile-nybörjare.

Jag brukade få fnatt av att pilla på viperns alla ljudinställningar, för det är för många inställningar och det blir sämre eller bättre och jag var inge haj alls tills jag insåg att det är kul att soundchecka , när slutresultatet blir en sån extremt hög ljudkvalitet att hela byn spetsar öronen om man höjer volymen lite.

Vissa dårar tycker bilmotorer är imponerande ljudmässigt, men då har dom inte hört en bra soundcheckad ljudinställning i viperappen, och hur bra det låter om det låter som att bandet sitter i bakluckan i bilen med alla instrument och förstärkare, ljudkompressorer osv.

Bra låtar, och bra ljudkvalitet. Börja där och se skillnaden i livet.

Det får vara nog nu med er epa-grabbar som inte ens förhindrar skallrande vibrationer i epor, som att nån ska tycka att det är häftigt när en epa skallrar som att den håller på att falla i bitar av en subwoofers rörelser.

Har ni några frågor så kan jag hjälpa.

Puss puss.

I väldigt många fall tycker audiophiles de har bäst ljudkvalitet för att de inbillar sig det….

Hur VET Aud hur det ska låta…?
Hur VET du hur den/de som skapade musiken menade det skulle låta?

Mer hardcore audiofiler brukar vanligen ha som mål att blanda in minst möjlig teknik och annat som påverkar ljudet, och håller sig helst till sparsamt med hårdvara och att påverka ljudsignalen minst möjligt från ursprunget.
Citera
2026-07-31, 17:04
Medlem
DonFoldits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
I väldigt många fall tycker audiophiles de har bäst ljudkvalitet för att de inbillar sig det….

Hur VET Aud hur det ska låta…?
Hur VET du hur den/de som skapade musiken menade det skulle låta?

Mer hardcore audiofiler brukar vanligen ha som mål att blanda in minst möjlig teknik och annat som påverkar ljudet, och håller sig helst till sparsamt med hårdvara och att påverka ljudsignalen minst möjligt från ursprunget.

Dom skulle jag inte kalla audiophiles, för dom är inte på nån jakt efter det bästa möjliga ljudet. Hobby audiophiles är dom inte ens heller, för dom hade testat allt för att klämma ut den bästa möjliga ljudkvalitén.. om dom var bara en gnutta audiophiles.

Du kan söka på audiophiles ihop med ordet viper4windows så får du fram mängder med hemsidor där audiophiles hyllar appen som ger dom makten att soundchecka och ställa in ljudet perfekt.

Ackord och ackordföljder är också något som vissa mongos hade sagt att man behöver inte ackord för man behöver bara slå på tangenterna på pianot så låter det bra lol.
Samma med ljudförbättring eller soundchecking som det kallas när det händer. Det är när nån med bra öron sätter sig ner och pillar på kompressorer och ekoreglaget och multiband kompressorer i syfte att förbättra ett annars väldigt tråkigt ljud, så att ljudkvalitén duger åt en hel publik.
Mongon säger -nähä det låter inte bättre för det lät redan bra.

Jaja sätt dig i cykelkorgen nu och spela din Magnus Uggla och fundera på varför ingen vill komma nära högtalaren.
Citera
2026-07-31, 17:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mikaels
Vad har audiofiler att göra med märkliga plugins för att höja basen i din EPA?

Audiofiler söker det naturliga och korrekta ljudet, inte något genomprocessat som låter som när tonåringar hittat loudness och EQ-knapparna på pappas stereo.
Ah.... Loudness-knapp. Det var tider det.
Citera
2026-07-31, 18:17
Medlem
mikaelss avatar
Ok, monohögtalare via bluetooth från Spotify via en plugin i telefonen är ’audiofili’?
Right …
Citera
2026-07-31, 18:43
Medlem
Harald.Guldhatts avatar
Folk som spelar hög musik på allmän plats borde få böter och vid upprepade förseelser fängelse.
Citera
2026-07-31, 18:51
Medlem
Klandalfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mikaels
Ok, monohögtalare via bluetooth från Spotify via en plugin i telefonen är ’audiofili’?
Right …

Se inlägg #36.

TS är en komplett idiot, han är den där typen av människa med någon form av lättare intellektuell funktionsnedsättning i kombination med svårare varianter av personlighetsstörningar, däribland trotssyndrom och rättshaveristiska tendenser.

Han besitter oftast en rudimentär men kraftigt begränsad förståelse för ett ämne, vilket han bevisar när han slänger sig med termer han inte förstår innebörden av (exempelvis använder han termen soundcheck fel i inlägg efter inlägg). Men hans störningar tar sig alltid uttrycket i att oavsett hur motbevisad han blir, oavsett hur mycket experter säger emot honom, så framhärdar han i sin enfald som om livet hängde på det.

Människor är magnetiska? TS har bestämt sig att det är så, beviset är att han kan trycka fast kapsyler i sin flottiga panna. 10,000 sidor vetenskapliga och medicinska rapporter som motbevisar hans fantasier som rent nys är irrelevanta. Han kommer likt en psykstörd sektmedlem försvara sina ståndpunkter till varje pris i inlägg efter inlägg, sida efter sida.
Citera
2026-07-31, 18:56
Medlem
Fantens avatar
Det jag får fram är att viper4windows är out of date och bör inte användas på Windows 10 eller 11. Inte ett spår om att det är något som audiofiler skulle syssla med. Jag hittar många normies som prisar det.

Antar att TS är en sån som hatar hur Sennheiser HD 600 låter och tycker att ljudet är alldeles för platt.
Det gör visserligen jag också, det är inte lurar för att nöjeslyssna på musik med. Men dom är rätt jävla okej när man mixar eller klipper film eller så där. Eftersom har det där rena, oförstörda referensljudet som TS uppenbarligen hatar.
Citera
2026-07-31, 18:59
Medlem
Ts är lika audiofil som en transistorradio. Jisses.
Att leka med en eq är kul men löser inte akustiken (även om det finns digitala fejkprodukter för det).

Att försöka återskapa inspelningen är också så jävla dumt när allt är processat för att låta bättre. Sedan kan den processen vara analog eller digital men du kan inte använda en eq för att trolla fram en jävla inspelningslokal.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in