Citat:
Ursprungligen postat av
Cooltrayne
Det är ungefär som med öl eller vin.
”Perfekt” i en audiofils liv är inte samma sak som ”perfekt” i min värld. Det tog lite tid att förstå skillnaden mellan det ena och det andra, precis som med öl och vin.
Alla som är ölälskare brukar förr eller senare komma fram till att det är Munkarna i Belgien som gör godast öl, medans vi vanlisar oftast föredrar en enkel men god Pilsner.
När det gäller ljud så gillar jag inte att tuna in det så att det låter analytiskt korrekt, utan jag gillar spelglädje före det korrekta.
Ja sant.
Själv så gillar jag att vrida upp volymen och tänka wow vad bra det låter.
Det är även kul när man står parkerad med båt vid bryggor, att dra upp volymen lite när en bra låt spelas, eftersom jag vet ju folk inte har hört sån ljudkvalitet sen dom var på konsert.. men där är det ju också väldigt överdrivet hög volym.
Du skulle sett i en större stad när jag hade hittat en väldigt organisk låt.. som med ljudförbättraren gör att det låter som att det sitter en hel orkester i båtjäveln.
Jag dundrade på lite med volymen, fördragna rutor med nått fönster öppet.
Tillslut när jag kollade ut så hade folk satt sig på bryggan utanför för att lyssna i solnedgången. Glassbaren i hamnen tvingades ha öppet lite längre bara för att folk flockades liksom.. ingen vet ens vem som spelar eller varför.. men dom kände viben och hade aldrig hört nått liknande.
En gång såg jag dock ett mongo som fick skjuts på cykel av sin hjälpare. Mongot spelade Magnus Uggla högt så alla i hela stan skulle höra det. Inte en enda person flockades till den cykeln för att musiken lät så organisk och låten var fräsch och inget uttjatat trams som Magnus Uggla.
Det är ingen slump att verkligheten ser ut så.
Man kan förneka ljudförbättrare tills nån som soundcheckat har gjort det rätt och svingar överlägsen ljudkvalitet i alla riktningar. Folk flockas ju då, och man får skämmas om man inte har lagt lite tid på ett bra ljudsystem OCH bra soundcheck.
Om ens soundcheck handlar om en equalizer med 3 till 5 band så har man knappast soundcheckat. D3r handlar om så mycket mer än så när man bygger en ljudbild.