2026-07-31, 11:21
Medlem
DonFoldits avatar
Audiophiles är speciella människor som jagar det naturliga ljudet dvs dom vill att det ska låta som det lät i studion eller på konserten när artisterna spelade in låtarna.

En populär app bland dessa ljudproffs heter Viper4windows och viper4android.. appar som ger användaren så många valmöjligheter att modifiera ljudbilden.. att soundchecking blir ett måste, precis som när konsert eller inspelning av album ska hända.

Man kan vara bra på soundchecking också, för ljudbilden byggs ju genom soundchecking.

Varje ljudsystem fungerar inte med samma inställningar därför är det svårt att hitta folk som delar med sig av deras inställningar i viperappen.. för man ska inte tro att samma inställningar fungerar för andra ljudsystem.

Man måste helt enkelt träna upp sitt öra, och vara ärlig med sig själv när man soundcheckar, för att uppnå den mest perfekta ljudbilden som kan komma ur det specifika ljudsystemet.

Just nu kör jag irs-filen "superior bass" , och soundcheckade baserat på den filen, eftersom.. så länge basen låter som den ska, så bör allt annat falla på plats. Jag anser att denna teori klarar av att testas.
Det låter tammefan gudomligt i basfrekvenserna.

Detta är den största penisförlängare för EPA pojkar som varken kan hitta bra musik eller få ett bra ljud i epan.
Den grabb som lägger lite tid på att greppa Detta som jag skriver om, kommer ha den epan som har så överlägsen ljudkvalité att alla andra kommer skruva ner volymen i sina epor för att det blir pinsamt när nån med proffsljud rullar in på parkeringen.. när man själv har en rasslande skrothög med en ljudbild och musikval som skapar irritation i byn.

För er som bara vill doppa tårna lite i detta så rekommenderar jag att använda en billig laptop för att installera appen. Det är enklare på Windows än på Android som kräver att man disarmerar hela säkerheten i telefonen.
Inget för folk som inte vet vad som kan gå snett. Mobiler kan bli tegelstenar om man gör fel.

När ni installerat Viper4windows i en laptop så behöver ni skaffa irs-filerna som ska läggas in i nån specifik mapp för att filerna ska dyka upp i appen.
Det finns även ljudkorrigerings filer som gör att specifika hörlurar blir utjämnade i alla frekvenser för att avge ett neutralt ljud som sen processas med alla plugins.
Jag testade det en gång och det var helt otroligt hur mina billiga audiophile hörlurar fick ett sånt kristallklart och jämnt ljud bara genom en fil.

Processing står det när vipern processar ljudet kontinuerligt genom samma plugins som används på konserter för att skapa ett mäktigt ljud som får publiken att tappa hakan.

Dfx är en gammal , enkel men fungerande ljudförbättrare , som gör att även folk som inte vill trycka på mer än en knapp kan få lite begränsad men värdefull ljudförbättring.

Jag körde dfx under min ungdom som audiophile-nybörjare.

Jag brukade få fnatt av att pilla på viperns alla ljudinställningar, för det är för många inställningar och det blir sämre eller bättre och jag var inge haj alls tills jag insåg att det är kul att soundchecka , när slutresultatet blir en sån extremt hög ljudkvalitet att hela byn spetsar öronen om man höjer volymen lite.

Vissa dårar tycker bilmotorer är imponerande ljudmässigt, men då har dom inte hört en bra soundcheckad ljudinställning i viperappen, och hur bra det låter om det låter som att bandet sitter i bakluckan i bilen med alla instrument och förstärkare, ljudkompressorer osv.

Bra låtar, och bra ljudkvalitet. Börja där och se skillnaden i livet.

Det får vara nog nu med er epa-grabbar som inte ens förhindrar skallrande vibrationer i epor, som att nån ska tycka att det är häftigt när en epa skallrar som att den håller på att falla i bitar av en subwoofers rörelser.

Har ni några frågor så kan jag hjälpa.

Puss puss.
Senast redigerad av DonFoldit 2026-07-31 kl. 11:26.
Citera
2026-07-31, 11:30
Medlem
mikaelss avatar
Vad har audiofiler att göra med märkliga plugins för att höja basen i din EPA?

Audiofiler söker det naturliga och korrekta ljudet, inte något genomprocessat som låter som när tonåringar hittat loudness och EQ-knapparna på pappas stereo.
Citera
2026-07-31, 11:35
Medlem
VoktorDodkas avatar
Det här ger samma vibbar som när en junior deklarerade att han var en äkta audiofil för att han hade en bluetoothhögtalare till telefonen.

Äkta audiofiler har rejäla tvåkanalsanläggningar utan en massa plugins.
Citera
2026-07-31, 11:38
Medlem
Jordgubbes avatar
Jag trodde jag skulle få förslag här på lämpliga högtalare i miljonklassen, vad pratar trådstartaren om.
Citera
2026-07-31, 11:39
Medlem
DonFoldits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mikaels
Vad har audiofiler att göra med märkliga plugins för att höja basen i din EPA?

Audiofiler söker det naturliga och korrekta ljudet, inte något genomprocessat som låter som när tonåringar hittat loudness och EQ-knapparna på pappas stereo.

Viperappen är ingen simpel equalizer.
Appen är kompressorer och alla plugins som används på konserter, samlade i en app.. fast det hade kostat hundratusentals kronor om du skulle köpa fysiska rack-plugins som insertas backstage på konsert.. med dessa plugins är ju bara programkoder egentligen och inte värde hundratusentals kronor för att nån ville sälja fon dyrt.

Skaparen av viperappen ville inte betala för alla plugins men han ville ha alla ljudförbättringar som dom ger, så han skapade appen åt sig själv, sen blev appen älskad av audiophiles och alla som har skillnaden.

Det är skillnaden mellan proffsljud och vanligt ljud. Plugins och soundchecking.
Citera
2026-07-31, 11:44
Medlem
DonFoldits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VoktorDodka
Det här ger samma vibbar som när en junior deklarerade att han var en äkta audiofil för att han hade en bluetoothhögtalare till telefonen.

Äkta audiofiler har rejäla tvåkanalsanläggningar utan en massa plugins.

Ja det hade minst sagt varit ett nöje att tävla lite skojsamt med nån som tror att ickeprocessat 2-kanals ljud kan nå upp till nivån av ljudkvalité som kommer ur en liten partyhögtalare som får ljudsignalen viper-processad på samma sätt som på konsert.

Alla högtalare kan spela samma frekvenser så allt handlar då om vilja ljudsignal som ges till dom.

Folk som låtsas att soundchecking inte är en skillnad mellan proffsljud och hobbyljud för nybörjare, ljuger för sig själva.
Citera
2026-07-31, 11:44
Medlem
mikaelss avatar
Det är fortfarande ljudprocessering, inget för en äkta audiofil som istället söker det naturliga ljudet.
Och varför skriver du 'audiophile' när det svenska ordet är audiofil?
Citera
2026-07-31, 11:47
Medlem
DonFoldits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jordgubbe
Jag trodde jag skulle få förslag här på lämpliga högtalare i miljonklassen, vad pratar trådstartaren om.

Det har du faktiskt fått nu... men som sagt så spelar alla högtalare ungefär samma frekvensomfång vilket betyder att du kan få billiga högtalare att låta bättre än dom som kostar miljoner.

Kostar högtalare miljoner dock så har dom krav på plugins, annars hade ju folk fattat att de dyra är nänstan samma som de billiga.
Citera
2026-07-31, 11:49
Medlem
DonFoldits avatar
Citat:
Det är fortfarande ljudprocessering, inget för en äkta audiofil som istället söker det naturliga ljudet.

En audiofil är en ljudfil i min hjärna så jag använder det engelska ordet, för att vara lite häftigare också. Jag är ju inte ljudfil, jag är ljudnörd av rang.
Citera
2026-07-31, 11:50
Medlem
OlofJohanssonSvins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DonFoldit
Audiophiles är speciella människor som jagar det naturliga ljudet dvs dom vill att det ska låta som det lät i studion eller på konserten när artisterna spelade in låtarna.

En populär app bland dessa ljudproffs heter Viper4windows och viper4android.. appar som ger användaren så många valmöjligheter att modifiera ljudbilden.. att soundchecking blir ett måste, precis som när konsert eller inspelning av album ska hända.

Man kan vara bra på soundchecking också, för ljudbilden byggs ju genom soundchecking.

Varje ljudsystem fungerar inte med samma inställningar därför är det svårt att hitta folk som delar med sig av deras inställningar i viperappen.. för man ska inte tro att samma inställningar fungerar för andra ljudsystem.

Man måste helt enkelt träna upp sitt öra, och vara ärlig med sig själv när man soundcheckar, för att uppnå den mest perfekta ljudbilden som kan komma ur det specifika ljudsystemet.

Just nu kör jag irs-filen "superior bass" , och soundcheckade baserat på den filen, eftersom.. så länge basen låter som den ska, så bör allt annat falla på plats. Jag anser att denna teori klarar av att testas.
Det låter tammefan gudomligt i basfrekvenserna.

Detta är den största penisförlängare för EPA pojkar som varken kan hitta bra musik eller få ett bra ljud i epan.
Den grabb som lägger lite tid på att greppa Detta som jag skriver om, kommer ha den epan som har så överlägsen ljudkvalité att alla andra kommer skruva ner volymen i sina epor för att det blir pinsamt när nån med proffsljud rullar in på parkeringen.. när man själv har en rasslande skrothög med en ljudbild och musikval som skapar irritation i byn.

För er som bara vill doppa tårna lite i detta så rekommenderar jag att använda en billig laptop för att installera appen. Det är enklare på Windows än på Android som kräver att man disarmerar hela säkerheten i telefonen.
Inget för folk som inte vet vad som kan gå snett. Mobiler kan bli tegelstenar om man gör fel.

När ni installerat Viper4windows i en laptop så behöver ni skaffa irs-filerna som ska läggas in i nån specifik mapp för att filerna ska dyka upp i appen.
Det finns även ljudkorrigerings filer som gör att specifika hörlurar blir utjämnade i alla frekvenser för att avge ett neutralt ljud som sen processas med alla plugins.
Jag testade det en gång och det var helt otroligt hur mina billiga audiophile hörlurar fick ett sånt kristallklart och jämnt ljud bara genom en fil.

Processing står det när vipern processar ljudet kontinuerligt genom samma plugins som används på konserter för att skapa ett mäktigt ljud som får publiken att tappa hakan.

Dfx är en gammal , enkel men fungerande ljudförbättrare , som gör att även folk som inte vill trycka på mer än en knapp kan få lite begränsad men värdefull ljudförbättring.

Jag körde dfx under min ungdom som audiophile-nybörjare.

Jag brukade få fnatt av att pilla på viperns alla ljudinställningar, för det är för många inställningar och det blir sämre eller bättre och jag var inge haj alls tills jag insåg att det är kul att soundchecka , när slutresultatet blir en sån extremt hög ljudkvalitet att hela byn spetsar öronen om man höjer volymen lite.

Vissa dårar tycker bilmotorer är imponerande ljudmässigt, men då har dom inte hört en bra soundcheckad ljudinställning i viperappen, och hur bra det låter om det låter som att bandet sitter i bakluckan i bilen med alla instrument och förstärkare, ljudkompressorer osv.

Bra låtar, och bra ljudkvalitet. Börja där och se skillnaden i livet.

Det får vara nog nu med er epa-grabbar som inte ens förhindrar skallrande vibrationer i epor, som att nån ska tycka att det är häftigt när en epa skallrar som att den håller på att falla i bitar av en subwoofers rörelser.

Har ni några frågor så kan jag hjälpa.

Puss puss.

Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet.
Citera
2026-07-31, 11:53
Medlem
DonFoldits avatar
Citat:

Vi audiofiler är inte super petiga, så länge det låter bättre och bättre så fortsätter vi frammåt.

Vill du låtsas att ljudexperterna som soundcheckar innan konsert, gör något onödigt för att folk föredrar oprocessat ljud som ur en papplåda, då har du fel.
Soundchecking är på riktigt, och något du måste träna upp örat för om du vill kunna åtnjuta ljudkvalité som når bortom hobbyfolkets.
Citera
2026-07-31, 11:54
Medlem
Jordgubbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DonFoldit
du kan få billiga högtalare att låta bättre än dom som kostar miljoner ...
Stoppa pressarna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in