2026-07-31, 14:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lagfrukt
Bara för att du tänker på obeskrivliga saker med barn är ju inte mitt problem tokjänta. Jag menar ju inte "snyggt barn" fattar du väl!
Fast han har ju rätt. Det låter pedofilt. Om min unga manliga kollega skulle berätta att han hade träffat en flicka på krogen i helgen och haft sex med henne skulle jag ju kontakta polisen snabbare än du hann stava till pedofil.
Citera
2026-07-31, 14:05
Medlem
Citat:
Men varför flicka? Det mest heliga ordet i svenska språket. Varför tar zigenare från mig allt jag älskar!
Vad är det för heligt med flicka? Det är rent ljudmässigt fult, rimmar på hicka och klicka vilket är två irriterande ljudfenomen.

Och innebörden är ju inte direkt bättre. Flicka är förstadiet till kvinna, vilket avser en person med låg status.
Citera
2026-07-31, 14:32
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av arboristjavisst
Det handlar väl mer om att som 15-åring vill
man väl bli bemött som en ungdom, inte som ett småglin. Skulle su säga pojke om en 15-åring? Nej, du skulle såklart säga kille. Eftersom pojke åsyftar en småunge. Man presenterade ju inte sig själv som ”jag är en pojke på 15 jordsnurr”, och jag förutsätter att tjejer funkar likadant. Har inget med känslighet eller identitetskris att göra.
Exakt, det var även min poäng.
Citera
2026-07-31, 14:39
Medlem
lagfrukts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jordgubbe
Bara massa babbel. Varför inte studera etymologin lite. Nämnde tidigare om den för "tjej", som alltså var äldre först. För "flicka" var det tidigare sämre innebörd, och senare en mer rumsren förskjutning.

Så det här är två ord som hade helt olika betydelse och kom från helt olika håll. Idag är de synonyma. Inte mycket att orda om, eller att uppfinna spaltmeter historielöst tyckande om.

Problemet är att folk använder gypsarnas ord hej vilt utan att ens ifrågasätta. Varför vill ni låta som zigenare? Varför vill ni benämna era döttrar med zigenarslang? Jag förstår det bara inte.

Det är så sinnesjukt ryggradslöst och typiskt svensken att visa noll aktning bara för att man slaviskt följer vad någon sosse till proletärförfattare skrev på 50-talet. Alla ord som någon psykotisk marxist på kammaren hittar på behöver ni inte bruka, fattar ni inte det?
Senast redigerad av lagfrukt 2026-07-31 kl. 15:03.
Citera
2026-07-31, 14:49
Medlem
lagfrukts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamerunHunter
För att det är de etablerade begreppen. Jag antar att du inte skulle reagera om en 30-årig kvinna kallade sin jämnåriga partner för pojkvän, men jag antar också att du skulle tycka att det lät väldigt märkligt om hon kallade honom "min pojke".

Och tjejvän är helt enkelt inte etablerat, och spontant skulle jag snarare få vibben att det betyder tjejkompis snarare än flickvän.
Argumentum ad populum. Är någonting rätt bara för att det är populärt?

Det bör ju närmast vara olämpligt att kalla sin man för pojkvän av samma anledning som pojke inte lämpar sig. Det är ju alldeles befängt va att du inte ser dubbelheten i resonemanget. Du motsäger dig själv.

Och bara för att det är allmänt vedertaget med gypsyslang innebär ju inget annat än just det. Det är inte rätt.
Senast redigerad av lagfrukt 2026-07-31 kl. 15:21.
Citera
2026-07-31, 15:35
Medlem
Citat:
Argumentum ad populum. Är någonting rätt bara för att det är populärt?
När det gäller språk ja. I alla fall om man vill göra sig förstådd.

Citat:
Det bör ju närmast vara olämpligt att kalla sin man för pojkvän av samma anledning som pojke inte lämpar sig. Det är ju alldeles befängt va att du inte ser dubbelheten i resonemanget. Du motsäger dig själv.
Det är inte speciellt ovanligt att språk har sådana quirks.

Citat:
Och bara för att det är allmänt vedertaget med gypsyslang innebär ju inget annat än just det. Det är inte rätt.
Och om det är viktigt för dig att undvika gypsyslang så står det dig fritt att göra det.
Citera
2026-07-31, 15:41
Medlem
lagfrukts avatar
Citat:
När det gäller språk ja. I alla fall om man vill göra sig förstådd.
Så varför har ordboken synonymer. Det hade varit både rationellare och enklare om ett ord fanns för varje mening. Så med din logik borde man ta bort tjej av samma skäl.

Citat:
Och om det är viktigt för dig att undvika gypsyslang så står det dig fritt att göra det.
Det ska du besvara. Varför använder du gypsyslang för din dotter?
Senast redigerad av lagfrukt 2026-07-31 kl. 16:06.
Citera
2026-07-31, 15:47
Medlem
Citat:
Så varför har ordboken synonymer. Det hade varit både rationellare och enklare om ett ord fanns för varje mening. Så med din logik borde man ta bort tjej av samma skäl.
Det är oerhört sällsynt med absoluta synonymer. Nästan alltid finns det små nyansskillnader.

Citat:
Det ska du besvara. Varför använder du gypsyslang för din dotter?
För att jag inte ser någon anledning att inte göra det.
Citera
2026-07-31, 15:54
Medlem
lagfrukts avatar
Citat:
För att jag inte ser någon anledning att inte göra det.

Du ser inte zigenarkopplingen som en anledning...

Språket är inte till för att vara begripligt för minsta gemensamma nämnare. Jag vägrar använda gypsyord bara för den likgiltiga svensken låtit språket hejvilt fördärvas av otillbörlig påverkan. Vad ska ändras härnäst, "öar" och "åar" till somaliska varianten?
Senast redigerad av lagfrukt 2026-07-31 kl. 16:19.
Citera
2026-07-31, 16:24
Medlem
Citat:
Du ser inte zigenarkopplingen som en anledning...
Korrekt. Jag hade kanske haft en annan uppfattning om gemene man tänkte gypsyslang när man säger tjej, men så är ju inte fallet.

Citat:
Språket är inte till för att vara begripligt för minsta gemensamma nämnare. Jag vägrar använda gypsyord bara för den likgiltiga svensken låtit språket hejvilt fördärvas av otillbörlig påverkan. Vad ska ändras härnäst, "öar" och "åar" till somaliska varianten?
Du gör som du vill.
Citera
2026-07-31, 16:51
Medlem
Citat:
Vad var fel med flicka? Det är ett urnordiskt ord. Det låter fint. Men flicka får man knappt säga utan att någon blir kränkt. Jag har märkt att även omyndiga unga flickor benäms med "tjej" och inte flicka, så hur ska ni ha det!? Ach, "tjej" har fullständigt tagit över.

Jag befarar att ordet är rena rama zigge importen.

Varför säger ni "tjej" för? Vill ni låta som stockholmska zigenare?
Flicka låter oskuldsfullt. Ordet tjej är väl mer för att beskriva de som är 13-15 år och uppåt.
Citera
2026-07-31, 16:52
Medlem
lagfrukts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HORSVERIGE
Flicka låter oskuldsfullt. Ordet tjej är väl mer för att beskriva de som är 13-15 år och uppåt.
Så varför inte jänta. Varför undermänniskornas språk?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in