2026-07-30, 21:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lagfrukt
Bedömt jag förstår din vinkel, jag håller inte med dock. Orden påverkar min uppfattning av verkligheten, så jag vill gärna vara mån om orden jag använder.

När man säger ett skämt till exempel, då lämpar sig ett visst synonym bättre än det andra. De har samma mening, men ett har det där bättre lätet som får hela skämtet att fungera. Om man byter ut det faller det platt.
Då har du ju ett problem/ då är det du som är problemet?
Jag själv har inga problem med ord då jag lever i verkligheten.
Verkligheten kan många gånger vara konstruerad av ord och det är väl kanske det du insett?
Jag framhärdar fortfarande att verkligheten är verkligheten och för att vara medveten om den så behövs inga ord/ låneord.
Nu saknar jag(vidare)ord så jag lämnar här.
Citera
2026-07-31, 00:38
Medlem
lagfrukts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jjujju
Vill du låta som en pedofil så säger du flicka.
Säger du inte själv flickvän och pojkvän?
Senast redigerad av lagfrukt 2026-07-31 kl. 00:45.
Citera
2026-07-31, 00:44
Medlem
Evig.Ingen.Naken.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jordgubbe
Ordet har en lång hisoria, betydelsen "ung flicka" är bara knappt hundra år, dessförinnan betydde det äldre och gifta etc, men man kan ju dra tillbaka etymologin till Indien, så skippar vi att det kom till Sverige från resandefolket. Lite kul att "tjabo" (som man väl säger om kungen) är samma.

https://en.wiktionary.org/wiki/tjej

Ziggisarna härstammar från Indien, så det kom nog via dom ändå.

Ser dock inga problem med att använda ordet tjej i svenska språket. Det är ett låneord infört i svenska språket av svenska svenskar.

Vänta du bara tills rinkebysvenskan breder ut sig i Sverige. Ickesvenskar som kommer hit och bryter ner det svenska språket tillför inget av värde.

Guzz finns redan i SAOL. Hora kanske är nästa ord för flicka.
Citera
2026-07-31, 00:54
Medlem
Vissa saker får helt enkelt ses som "av hävd". Att haka upp sig på såna här saker i detta digitala tidevarv känns som att sila mygg och svälja kameler. Finns bättre saker att bråka om. "Tjej" fyller ett syfte eftersom det är mer åldersneutralt än flicka och kvinna. Man kan alltså använda det bredare och i informella sammanhang. Det är samma som med många andra utländska ord vi anammat genom vår historia, från latinet, tyskan och franskan framförallt.
Citera
2026-07-31, 01:44
Medlem
lagfrukts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tillfkonto12
Vissa saker får helt enkelt ses som "av hävd". Att haka upp sig på såna här saker i detta digitala tidevarv känns som att sila mygg och svälja kameler. Finns bättre saker att bråka om. "Tjej" fyller ett syfte eftersom det är mer åldersneutralt än flicka och kvinna. Man kan alltså använda det bredare och i informella sammanhang. Det är samma som med många andra utländska ord vi anammat genom vår historia, från latinet, tyskan och franskan framförallt.

Man säger flicka, jänta och kvinna.

Alldrig i livet att jag använder ziggisarnas språk så lättvindigt. Framförallt för något så vackert när det är rena motsatsen till zigenare. Latinska, tyska, franska kan ändra språket till oigenkännlighet, det får gå. Men "tjej". Där är måttet rågat.

Men för all del. Låt som en zigenare om du så vill. Jag använder bannemig hellre somaliska.
Senast redigerad av lagfrukt 2026-07-31 kl. 02:05.
Citera
2026-07-31, 08:42
Medlem
Jordgubbes avatar
Citat:
Vad var fel med flicka ...
Bara massa babbel. Varför inte studera etymologin lite. Nämnde tidigare om den för "tjej", som alltså var äldre först. För "flicka" var det tidigare sämre innebörd, och senare en mer rumsren förskjutning.

Så det här är två ord som hade helt olika betydelse och kom från helt olika håll. Idag är de synonyma. Inte mycket att orda om, eller att uppfinna spaltmeter historielöst tyckande om.
Citera
2026-07-31, 11:47
Medlem
Citat:
Anglofoner gav oss hela den moderna världen vi lever i, det är en slags hyllning till kulturen som visat sig starkast när man börjar använda deras uttryck och språk. Vad har zigenarkulturen gett oss förutom "tjej", bedrägerier, stöld och nedskräpning.

Jag bryr mig inte så mycket om ord som uppkom på 1800-talet
Svenskar reste mycket genom sin handelsflotta. Ord blandades i hela Europa
Vi har ord från hela världen i vårt språk, typ polis från turkiskan
Vi har många ord ifrån mellanöstern, typ Siffra, Alkohol – Algebra – Kaffe – Soffa
Socker – kom till Europa bl.a. via arabiska sukkar.
Sirap – Magasin via franska från arabiska makhzan, ”förråd/lager”.
Orange. Admiral – har arabiskt ursprung, via medeltida europeiska språk.

Jag är mer irriterad på nysvenska korkade ord som tex "lajka" mm
Det låter som att man är korkad och oförmögen att tala engelska och hittar på egna försvenskade ord
Citera
2026-07-31, 11:53
Medlem
Citat:
Säger du inte själv flickvän och pojkvän?
För att det är de etablerade begreppen. Jag antar att du inte skulle reagera om en 30-årig kvinna kallade sin jämnåriga partner för pojkvän, men jag antar också att du skulle tycka att det lät väldigt märkligt om hon kallade honom "min pojke".

Och tjejvän är helt enkelt inte etablerat, och spontant skulle jag snarare få vibben att det betyder tjejkompis snarare än flickvän.
Citera
2026-07-31, 13:33
Medlem
De orden har ju inte riktigt samma betydelse. Flicka syftar ju på en liten inge, upp till lågstadieåldern ungefär. Tjej är beteckningen för äldre barn och tonåringar upp till tidiga 20-årsåldern.
Att det är zigenskt från början tror jag ingen tänker särskilt mycket på. Alla ord kommer ju någonstans ifrån, de uppstår ju inte i tomma intet.
Citera
2026-07-31, 13:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BrotherClark
Ja, jo.. Revolterande tonåringar med identitetskris kan nog vara lite extra känsliga för sånt.
Det handlar väl mer om att som 15-åring vill
man väl bli bemött som en ungdom, inte som ett småglin. Skulle su säga pojke om en 15-åring? Nej, du skulle såklart säga kille. Eftersom pojke åsyftar en småunge. Man presenterade ju inte sig själv som ”jag är en pojke på 15 jordsnurr”, och jag förutsätter att tjejer funkar likadant. Har inget med känslighet eller identitetskris att göra.
Citera
2026-07-31, 13:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knegare
Många tanter och halvtanter med ålderskomplex på 35+ kallar sig själva tjej .
Kvinna hade varit mer passande på en del av de, på en del hade kärring varit ett mer passande epitet.

I mina öron låter flicka som ett litet barn, tjej som ungdom eller väldigt ung vuxen, sedan är ordet kvinna mer passande.
Ja, egentligen har du rätt. Men att äldre honor ibland väljer att kalla sig själva tjej beror nog mest pä att de inte har något bättre alternativ. Kvinna är ju negativt laddat, och genom att välja något annat epitet markerar de att de vill ta avstånd från det löjliga, svaga, omanliga, onödiga, svaga, fåniga, felminina och dåliga som förknippas med kvinna. Det är min amatörpsykologiska gissning. Kanske har jag rätt.
Citera
2026-07-31, 13:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av elofa
Vad hette det före detta "urnordiska", då?

Så långt tillbaka fanns det inga tjejer.

(Skojar bara, måste väl tydligen påpekas med tanke på vissas brist på humor.

Eller…? 🤔
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in