Citat:
Ursprungligen postat av
Merapi
Vilken logik ser du kring att manliga artister, sportstjärnor m.m. rätt ofta klär av sig?
Iggy Pop ex. uppträdde alltid med naken överkropp....och du har hundratals andra som gjort och gör detsamma.....
Varför sitter du m.fl inte här och ondgör er över eller kritiserar dessa artister?
Varför denna ständiga fixering vid vad just KVINNOR gör för val med sin klädsel eller sexualitet?
Är det fan inte smått jävla absurt, med tanke på att kvinnor de facto faktiskt mycket sällan betett sig eller beter sig illa avseende sex...medan motsatsen faktiskt inte går säga....Män som grupp har en lång och rejält tyngande historia av att bete sig jävligt illa sexuellt.
Men likförbannat....sitter det alltså anno 2026, när man trodde att detta mynt BORDE ha trillat ner snubbar i sverige och gnäller över att just kvinnliga artister uppträder lättklätt, eller anspelar på sex i sitt artisteri.....WOW liksom...WHAT!?? är kvinnor sexuella varelser som vill äga, uttrycka och använda sig av sin sexualitet på div scener........hade jag INGEN aning om! det trodde jag bara män hade....
Blir ni fasen inte trötta på er själva?
Nu argumenterar du mot ståndpunkter jag absolut inte har uttryckt. Jag har inte sagt att VI kvinnor inte får vara sexuella, uppträda lättklätt eller bestämma över vår klädsel?! Frågan gäller
varför du kallar just detta ett power move.
Iggy Pop besvarar inte den frågan. Antingen är även hans bara överkropp ett power move – och då har begreppet inget särskilt med kvinnlig frigörelse att göra – eller så är den inte det, och då får du förklara den relevanta skillnaden.
Mäns sexuella övergreppshistoria är också irrelevant för om våra kvinnliga scenkläder i sig innebär makt. Du försöker göra en begreppsfråga till moralisk indignation över att kvinnor granskas, men ingen kritiserar kvinnans rätt att välja. Det som granskas är din tolkning av valet, närmare bestämt varför du automatiskt likställer kvinnlig avkläddhet med makt och frigörelse.
Så svara utan halmgubbar och sidospår:
Vilken makt utövas, över vem, och varför uppstår den genom att artisten uppträder i underkläder?
Kan du inte svara på det, är ”power move” bara en smickrande slogan som klistras på kvinnlig sexualisering när man vill ge den ideologisk status.