2026-07-31, 15:09
Medlem
Upplyftens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av busy-signal

Men i själva verket så är IF blott en avart på vägen mot feminismens oundvikliga undergång. För inom några årtionden, när den vite mannen är utrotad en gång för alla, så kommer det inte längre finnas något behov av feminism?

Avart ? Där håller jag inte med dig.

Det är den enda formen av feminism som tagit sig in i den skattefinansierade undervisningen överallt , både som fristående kurs och i nästan alla andra utbildningar som obligatorikt addendum. Visste du inte det ?

Miljöpartiet har tagit med den i sin partiförklaring bl.a.
Senast redigerad av Upplyften 2026-07-31 kl. 15:18.
Citera
2026-07-31, 15:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Upplyften
Madonna klädde sig ( naturligtvis av ren PR) som en slampa i den tidiga karriären blandat med vissa framträdanden där hon spelade en oskyldig blåst blekt blondin. Och reaktionerna på om hon var en "feminist" eller inte tog fart . Bara det en framgångsrik skicklig utfört promotion för artistens räkning. Det förbjudna är alltid intressant

Sedan dess har diskussionen om detta ÄR feminism , eller inte, tydligen aldrig tagit slut. Summa summarum så handlar den moderna feminism främst om simpla projiceringar där det helt tydliga objektifierande kallt beräknande kommersiella syftet helt tagits bort ur ekvationen
Girl power har bara en 40 år på nacken i popkulturen , men det är mer snack än verkstad, mer kommers än feminsim

Ett jävla tjat om mainstreamartisten Madonna i tråden. Jag tycker inte hon var så slampig i början av karriären. Det kom senare.
Och girl power är max 25 år gammalt som begrepp.
Citera
2026-07-31, 15:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Då får du leta upp det citatet och presentera mig med en trolig källa med kontexten runt när hon sa detta för att jag ska tro dig.

Jag tycker varken det är billigt eller "dyrt" att vara lättklädd på en scen. Det är bara ett faktum att många artister, män som kvinnor, använder sig av sex i sitt artisteri.

Och visst man kan ju tycka detta är fel eller omoraliskt eller vad det nu är man har emot det.
Det jag inte fattar är varför man ska tycka att bara för att det är en kvinna som gör detta så är det dåligt eller "hyckleri" eller allt negativt som uttrycks i denna tråd, men inte när det är en man?

Jag menar snacka om hyckleri.

Feminism är ideologin bakom önskan om att kvinnor ska betraktas som människor på samma villkor som män. Detta inkluderar sexuella rättigheter, ex. att använda sig av detta eller uttrycka detta på div. scener.

Att påstå att kvinnliga artister som leker fritt med sexualitet i sitt scenspråk eller innehåll inte skulle kunna vara feminister eller "hycklar" blir absurt.

Begriper du detta?

(Iggy Pop föddes 1947, Madonna föddes 1958
Båda är mig veterligen fortsatt aktiva som artister. De har alltså länge varit samtida artister som förhåller sig till samma tid även om de har olika publiker och olika musikstilar)

Leta citat kan du göra själv. Jag jobbar inte åt dig när du ändå inte vill att det ska vara så. Minns att hon jämförde Madonna på scen med en hora, så var det. Det gillar du inte. Synd.

Jag har inga åsikter hur gärna du än vill att jag ska ha det. Jag är intresserad av musik. Att en artist uppträder porrigt kan göra att jag avstår ifrån att gå på konsert. Det har inget att göra med om det är kvinnor eller män. Jag tycker tex att Rammstein är bland det vidrigaste som finns. Det handlar inte om huruvida jag begriper eller inte. Jag betalar inte för porr i falsk kostym. Jag betalar hellre för snabba gitarrsolon!!

Madonna var bara 11 år gammal när Iggy Pop skivdebuterade. Är vi klara med det nu?
Citera
2026-07-31, 15:32
Medlem
Citat:
Japp i nationer som sverige ja, men verkligen inte globalt sett.

? skulle hävda att 100% av feminister världen över begriper och erkänner iranska kvinnors revolt, den är trots allt feminism i sitt första stadium.

Gråskalan värt namnet här är väl mer din oförmåga respektera kvinnors rätt att uttrycka sexualitet på div. scener....men väl mäns utan att själv begripa att du just gör en åtskillnad i sociala "rättigheter" mellan könen.

Kvinnor borde ha slöjor på sig på div. scener....men inte män, för att uttrycka mig något sarkastiskt övertydligt.

Bara skit i vad folk har på sig på div. scener...det är konst och uttryck och inte nått som man behöver ställa sig kritisk till överhuvudtaget.
Om en manlig artist uppträdde i en minimal mankini skulle jag inte bry mig ett skit....skulle du?
och om du svarar nej, varför klarar du inte göra samma om det gäller en kvinna?

Du gillar att lägga orden i munnen på andra. Inget av det du anklagar mig för stämmer.

Snygg glidning bort från det riktiga hotet mot kvinnor idag - islam! Du verkar ha fattat en del men det moderna feministiska kollektivets ok sitter hårt i dig. Ni kommer att förlora om ni inte gör en rejälb kappvändning och ställer er mot islam och det bråttom!
Citera
2026-07-31, 15:52
Medlem
busy-signals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Upplyften
Avart ? Där håller jag inte med dig.

Det är den enda formen av feminism som tagit sig in i den skattefinansierade undervisningen överallt , både som fristående kurs och i nästan alla andra utbildningar som obligatorikt addendum. Visste du inte det ?

Miljöpartiet har tagit med den i sin partiförklaring bl.a.

Jaså, ja ok när du säger det på det sättet, så iofs

Du behöver inte förklara närmare. Men, i min enfald trodde jag att IF var nåt som bara svarta tokflator i USA höll på med.
Senast redigerad av busy-signal 2026-07-31 kl. 15:55.
Citera
2026-07-31, 15:56
Avstängd
Fantens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Myror-Elefanter
Ett jävla tjat om mainstreamartisten Madonna i tråden. Jag tycker inte hon var så slampig i början av karriären. Det kom senare.
Och girl power är max 25 år gammalt som begrepp.
Det användes första gången 1991 i Bikini Kills fanzine 'Bikini Kill Zine 2: Girl Power'.
Citera
2026-07-31, 16:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fanten
Det användes första gången 1991 i Bikini Kills fanzine 'Bikini Kill Zine 2: Girl Power'.

Jaja. Vi hade fel båda två.
Citera
2026-07-31, 16:33
Avstängd
Fantens avatar
Citat:
Jaja. Vi hade fel båda två.
Du har fel om The Runaways också. Läs gärna Neon Angel, eller se åtminstone filmen om dom.
Citera
2026-07-31, 16:36
Medlem
Citat:
Du har fel om The Runaways också. Läs gärna Neon Angel, eller se åtminstone filmen om dom.

Jag har läst den. Ganska mycket förvanskat i den men det går att komplettera med andra nyktra informationskällor.
Jag har sett filmen också. Inte mycket rätt i den precis.
Citera
2026-07-31, 16:45
Avstängd
Fantens avatar
Citat:
Jag har läst den. Ganska mycket förvanskat i den men det går att komplettera med andra nyktra informationskällor.
Jag har sett filmen också. Inte mycket rätt i den precis.
Så du menar att Currie ljög i sin bok? Och att filmen, som bygger på boken också är lögner? Trots att hela bandet har signed off on it och att Joan Jett som inte bara var exekutiv producent utan även var på plats under inspelningarna har hittat på? Att det är vad, en komplott mot Kim Fowley?

Jag tar gärna emot dina 'nyktra informationskällor'.
Citera
2026-07-31, 16:50
Medlem
Citat:
Så du menar att Currie ljög i sin bok? Och att filmen, som bygger på boken också är lögner? Trots att hela bandet har signed off on it och att Joan Jett som inte bara var exekutiv producent utan även var på plats under inspelningarna har hittat på? Att det är vad, en komplott mot Kim Fowley?

Jag tar gärna emot dina 'nyktra informationskällor'.

Currie var både hög och förvirrad när hon skrev boken och ännu mer väck den tiden hon beskriver i den. Ingen tillförlitlig källa. Men tillsammans med Kim Fowleys bok och andra röster kan man få en lite mer samlad bild om vad som hände.

Vad gäller filmen så borde den hetat The Currie/Jett Story. Det är en filmatisering med viss inspiration av verkligheten...
Citera
2026-07-31, 17:12
Medlem
ArtificialElegances avatar
Citat:
Vilken logik ser du kring att manliga artister, sportstjärnor m.m. rätt ofta klär av sig?
Iggy Pop ex. uppträdde alltid med naken överkropp....och du har hundratals andra som gjort och gör detsamma.....
Varför sitter du m.fl inte här och ondgör er över eller kritiserar dessa artister?

Varför denna ständiga fixering vid vad just KVINNOR gör för val med sin klädsel eller sexualitet?
Är det fan inte smått jävla absurt, med tanke på att kvinnor de facto faktiskt mycket sällan betett sig eller beter sig illa avseende sex...medan motsatsen faktiskt inte går säga....Män som grupp har en lång och rejält tyngande historia av att bete sig jävligt illa sexuellt.

Men likförbannat....sitter det alltså anno 2026, när man trodde att detta mynt BORDE ha trillat ner snubbar i sverige och gnäller över att just kvinnliga artister uppträder lättklätt, eller anspelar på sex i sitt artisteri.....WOW liksom...WHAT!?? är kvinnor sexuella varelser som vill äga, uttrycka och använda sig av sin sexualitet på div scener........hade jag INGEN aning om! det trodde jag bara män hade....

Blir ni fasen inte trötta på er själva?

Nu argumenterar du mot ståndpunkter jag absolut inte har uttryckt. Jag har inte sagt att VI kvinnor inte får vara sexuella, uppträda lättklätt eller bestämma över vår klädsel?! Frågan gäller varför du kallar just detta ett power move.

Iggy Pop besvarar inte den frågan. Antingen är även hans bara överkropp ett power move – och då har begreppet inget särskilt med kvinnlig frigörelse att göra – eller så är den inte det, och då får du förklara den relevanta skillnaden.

Mäns sexuella övergreppshistoria är också irrelevant för om våra kvinnliga scenkläder i sig innebär makt. Du försöker göra en begreppsfråga till moralisk indignation över att kvinnor granskas, men ingen kritiserar kvinnans rätt att välja. Det som granskas är din tolkning av valet, närmare bestämt varför du automatiskt likställer kvinnlig avkläddhet med makt och frigörelse.

Så svara utan halmgubbar och sidospår:

Vilken makt utövas, över vem, och varför uppstår den genom att artisten uppträder i underkläder?

Kan du inte svara på det, är ”power move” bara en smickrande slogan som klistras på kvinnlig sexualisering när man vill ge den ideologisk status.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in