2026-07-31, 13:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av larsjohansson
Manliga såväl kvinnliga som kvinnliga artister kan klä sig som fnask men de har för det mesta vett till att inte låtsas att de sysslar med feminism. Det finns inget konstigt eller ologiskt i att dra uppmärksamhet till sig genom att visa röven och pattarna det har kvinnor gjort i alla tider, det blir bara konstigt om man försöker låtsas som att man sysslar med någon sorts jämställdhetspolitik i samband med detta.

Anser du att kvinnor är sexuella varelser precis som män?
Ja eller nej?
Citera
2026-07-31, 13:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Myror-Elefanter
Och ändå så är det just Joni Mitchells ord. Jag tror att det var i en Rolling Stone-intervju hon sa exakt så. Ingen mening jag kollar upp exakt, ingen mening att jobba för dig när du ändå ljuger. Vill du inte så vill du inte.

Ja jag tycker att det är billigt att vara lättklädd på scen, jag står helt bakom Joni Mitchell där! Hon är en ärbar kvinna och artist.
Fast egentligen skiter jag i det, det är musiken som räknas. Men för trådens frågeställning.

Iggy Pop är verkligen inte samma generation som Madonna. Han debuterade på 60-talet och Madonna på 80-talet.

OT: en liten högljudd del av kvinnor; moderna feminister tycker att det är ett "power move" att uppträda som en hora, resten tycker att det är idiotiskt och att det ger kvinnliga artister en björntjänst.
Du får prova att lyssna lite om än bara lite utanför din ekokammare. Någon gång.

Då får du leta upp det citatet och presentera mig med en trolig källa med kontexten runt när hon sa detta för att jag ska tro dig.

Jag tycker varken det är billigt eller "dyrt" att vara lättklädd på en scen. Det är bara ett faktum att många artister, män som kvinnor, använder sig av sex i sitt artisteri.

Och visst man kan ju tycka detta är fel eller omoraliskt eller vad det nu är man har emot det.
Det jag inte fattar är varför man ska tycka att bara för att det är en kvinna som gör detta så är det dåligt eller "hyckleri" eller allt negativt som uttrycks i denna tråd, men inte när det är en man?

Jag menar snacka om hyckleri.

Feminism är ideologin bakom önskan om att kvinnor ska betraktas som människor på samma villkor som män. Detta inkluderar sexuella rättigheter, ex. att använda sig av detta eller uttrycka detta på div. scener.

Att påstå att kvinnliga artister som leker fritt med sexualitet i sitt scenspråk eller innehåll inte skulle kunna vara feminister eller "hycklar" blir absurt.

Begriper du detta?

(Iggy Pop föddes 1947, Madonna föddes 1958
Båda är mig veterligen fortsatt aktiva som artister. De har alltså länge varit samtida artister som förhåller sig till samma tid även om de har olika publiker och olika musikstilar)
Senast redigerad av Merapi 2026-07-31 kl. 13:26.
Citera
2026-07-31, 13:43
Medlem
Upplyftens avatar
Citat:

OT: en liten högljudd del av kvinnor; moderna feminister tycker att det är ett "power move" att uppträda som en hora, resten tycker att det är idiotiskt och att det ger kvinnliga artister en björntjänst.
Du får prova att lyssna lite om än bara lite utanför din ekokammare. Någon gång.

Madonna klädde sig ( naturligtvis av ren PR) som en slampa i den tidiga karriären blandat med vissa framträdanden där hon spelade en oskyldig blåst blekt blondin. Och reaktionerna på om hon var en "feminist" eller inte tog fart . Bara det en framgångsrik skicklig utfört promotion för artistens räkning. Det förbjudna är alltid intressant

Sedan dess har diskussionen om detta ÄR feminism , eller inte, tydligen aldrig tagit slut. Summa summarum så handlar den moderna feminism främst om simpla projiceringar där det helt tydliga objektifierande kallt beräknande kommersiella syftet helt tagits bort ur ekvationen
Girl power har bara en 40 år på nacken i popkulturen , men det är mer snack än verkstad, mer kommers än feminsim
Citera
2026-07-31, 14:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Anser du att kvinnor är sexuella varelser precis som män?
Ja eller nej?

Personer som klär sig som sexarbetare har aldrig varit personer med makt utan de maktlösa.

Man har inte makt eller hög social status om man säljer avsugningar.
Citera
2026-07-31, 14:25
Medlem
Citat:
Well den feministiska synen är att kvinnor är människor med exakt samma rätt som män har att experimentera och utnyttja sin sexappeal var och när helst de nu vill det.

Att det blir till ett "power move" just när kvinnor använder sig av det beror som sagt på tusentals år av patriarkalt försök att kontroller och äga kvinnors kroppar och sexualitet.
du vet dessa hundratals år av konstant pickande på vad kvinnor har på sig, uppträder, rör sig, själva deras existenser faktiskt.
Bästa "power move" just nu i världen är väl alla iranska kvinnor som kastar av sig slöjor.

Ska vi kritisera att sex appeal används i kultur eller övrigt av människor som äger detta...så tja du...då får vi ju kritisera i princip det mesta.

Och kvinnor har exakt samma rättighet som män. Den sortens kvinnliga frigörelse började redan på 60-talet och var i full swing med 70-talets discovåg.

Håller med dig till 100% att det är ett "power move" som heter duga när muslimska kvinnor gör uppror! Uppskattar att du som feminist kan tänka själv och erkänna den revolten. Inte alla verkar ha förmåga att se gråskalan där.
Citera
2026-07-31, 14:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av larsjohansson
Personer som klär sig som sexarbetare har aldrig varit personer med makt utan de maktlösa.

Man har inte makt eller hög social status om man säljer avsugningar.

Suck, det finns ingen uniform för sexarbetare...Det finns mer eller mindre sexiga kläder och hela outfits.
Och mängder med människor klär sig sexigt då detta är önskvärt för dem, en del av dem är alltså artister som uppträder på en scen.

och bara för att man klär sig i nån sexig outfit så betyder inte det att man säljer avsugningar.
Förstår du detta?
Citera
2026-07-31, 14:34
Medlem
Citat:
Och kvinnor har exakt samma rättighet som män. Den sortens kvinnliga frigörelse började redan på 60-talet och var i full swing med 70-talets discovåg.

Håller med dig till 100% att det är ett "power move" som heter duga när muslimska kvinnor gör uppror! Uppskattar att du som feminist kan tänka själv och erkänna den revolten. Inte alla verkar ha förmåga att se gråskalan där.

Japp i nationer som sverige ja, men verkligen inte globalt sett.

? skulle hävda att 100% av feminister världen över begriper och erkänner iranska kvinnors revolt, den är trots allt feminism i sitt första stadium.

Gråskalan värt namnet här är väl mer din oförmåga respektera kvinnors rätt att uttrycka sexualitet på div. scener....men väl mäns utan att själv begripa att du just gör en åtskillnad i sociala "rättigheter" mellan könen.

Kvinnor borde ha slöjor på sig på div. scener....men inte män, för att uttrycka mig något sarkastiskt övertydligt.

Bara skit i vad folk har på sig på div. scener...det är konst och uttryck och inte nått som man behöver ställa sig kritisk till överhuvudtaget.
Om en manlig artist uppträdde i en minimal mankini skulle jag inte bry mig ett skit....skulle du?
och om du svarar nej, varför klarar du inte göra samma om det gäller en kvinna?
Senast redigerad av Merapi 2026-07-31 kl. 14:44.
Citera
2026-07-31, 14:42
Medlem
Upplyftens avatar
Citat:

? skulle hävda att 100% av feminister världen över begriper och erkänner iranska kvinnors revolt, den är trots allt feminism i sitt första stadium.

Stämmer inte. Den dominerande formen ( intersektionell feminism) har hållit en låg profil, av rädsla för att skylta med något ännu värre : Islamofobi
Citera
2026-07-31, 14:46
Medlem
busy-signals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Custom_made
Kvinnor vill ha en verklighet där dom kan klä sig sexigt/avklätt "för sig själv", utan att bli sexualiserade.

Jag säger... Lycka till med den kampen! Det kommer gå jättebra. Ni har verkligen kontakt med världen.

Jag förstår poängen, och tycker inte folk borde klä på sig mer och kan själv vara runt sexigt klädda kvinnor utan att kladda, men om det någonsin fanns en kamp som kunde likställas med att fäktas med väderkvarnar så är det denna.

Män kommer alltid sexualisera sexiga kvinnor, särskilt om dom klär sig sexigt.

Det kommer liksom aldrig ändras om inte alla män dör eller blir bögar. Vi är biologiska varelser, inte sociala.

Tycker dock att vissa lyckas rätt bra ändå. Tycker nämligen att jag ser gott om stroppiga "powerbrudar", som signalerar absolut noll sexighet eller kvinnlighet.

Fast dom tar hand om, och framhäver sitt utseende på alla möjliga sätt.
Citera
2026-07-31, 14:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Upplyften
Stämmer inte. Den dominerande formen ( intersektionell feminism) har hållit en låg profil, av rädsla för att skylta med något ännu värre : Islamofobi

Trams. Iranska kvinnor har fullt feminsiitskt support världen över.
Däremot så har inte div islamofobers önskan att utnyttja iranska kivnnors situation i sin önskan om att bajsa på allts som är islam och MENA härkomst speciellt mycket av jsut feministers support.

Lär dig se skillanden.
Citera
2026-07-31, 14:56
Medlem
busy-signals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Upplyften

Ha ha den var bra. Att "intersektionell" feminism (dvs "jag är både kvinna och tillhör ytterligare en annan minoritet, så lyssna mer på mig!") skulle vara den dominerande formen av feminism, ja det är väl din våta dröm kanske.

Men i själva verket så är IF blott en avart på vägen mot feminismens oundvikliga undergång. För inom några årtionden, när den vite mannen är utrotad en gång för alla, så kommer det inte längre finnas något behov av feminism?
Citera
2026-07-31, 15:03
Medlem
Upplyftens avatar
Citat:
Trams. Iranska kvinnor har fullt feminsiitskt support världen över.
Däremot så har inte div islamofobers önskan att utnyttja iranska kivnnors situation i sin önskan om att bajsa på allts som är islam och MENA härkomst speciellt mycket av jsut feministers support.

Lär dig se skillanden.

Nej, det är sant.

Den intersektionella formen av Feminism har blivit så självgoda och irrelevanta att allt man hör är ett evigt gafflande om "mikroaggressioner" , ifall transkvinnor är mer förtryckta än CIS-kvinnor , safe place , pronomenbingo... Kort sagt en bingobricka att hitta nya anledningar att känna sig förtryckt . En narcissistisk diskurs som är ett självförstärkande hjul av total nonsens. Du skriver ju själv att kampen för Irans kvinnor inte går något vidare av rädsla för vad ? Att bli hopblandade med islamofober ? Det låter faktiskt otroligt fegt att inte ta just den diskussionen ifall det skulle bli aktuellt. Ni står ju förfan på rätt sida . eller ?

Sedan får du gärna skriva om din sista mening . Det var obegripligt
Senast redigerad av Upplyften 2026-07-31 kl. 15:22.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in