Citat:
Ursprungligen postat av
Myror-Elefanter
Och ändå så är det just Joni Mitchells ord. Jag tror att det var i en Rolling Stone-intervju hon sa exakt så. Ingen mening jag kollar upp exakt, ingen mening att jobba för dig när du ändå ljuger. Vill du inte så vill du inte.
Ja jag tycker att det är billigt att vara lättklädd på scen, jag står helt bakom Joni Mitchell där! Hon är en ärbar kvinna och artist.
Fast egentligen skiter jag i det, det är musiken som räknas. Men för trådens frågeställning.
Iggy Pop är verkligen inte samma generation som Madonna. Han debuterade på 60-talet och Madonna på 80-talet.
OT: en liten högljudd del av kvinnor; moderna feminister tycker att det är ett "power move" att uppträda som en hora, resten tycker att det är idiotiskt och att det ger kvinnliga artister en björntjänst.
Du får prova att lyssna lite om än bara lite utanför din ekokammare. Någon gång.
Då får du leta upp det citatet och presentera mig med en trolig källa med kontexten runt när hon sa detta för att jag ska tro dig.
Jag tycker varken det är billigt eller "dyrt" att vara lättklädd på en scen. Det är bara ett faktum att många artister, män som kvinnor, använder sig av sex i sitt artisteri.
Och visst man kan ju tycka detta är fel eller omoraliskt eller vad det nu är man har emot det.
Det jag inte fattar är varför man ska tycka att bara för att det är en kvinna som gör detta så är det dåligt eller "hyckleri" eller allt negativt som uttrycks i denna tråd, men inte när det är en man?
Jag menar snacka om hyckleri.
Feminism är ideologin bakom önskan om att kvinnor ska betraktas som människor på samma villkor som män. Detta inkluderar sexuella rättigheter, ex. att använda sig av detta eller uttrycka detta på div. scener.
Att påstå att kvinnliga artister som leker fritt med sexualitet i sitt scenspråk eller innehåll inte skulle kunna vara feminister eller "hycklar" blir absurt.
Begriper du detta?
(Iggy Pop föddes 1947, Madonna föddes 1958
Båda är mig veterligen fortsatt aktiva som artister. De har alltså länge varit samtida artister som förhåller sig till samma tid även om de har olika publiker och olika musikstilar)