Citat:
Ursprungligen postat av
Merapi
Inte det jag läste mig till igår då jag kollade upp detta.
Och vadå "säljer sig som ett billigt sexobjekt"?
Hela den frasen bara skriker misogyni och patriarkal syn på kvinnor och kvinnlig sexualitet.
Tror verkligen inte Joni Mitchell skulle uttrycka sig så utan det är det du som gör.
Bara det att någon skulle vara "billig", dvs inte kosta så mycket att köpa....säger allt.
Det som gjort kvinnor till enkom "sexobjekt" är inte kvinnor, utan patriarkal ideologi.
Det som förvandlat kvinnor till varor som alltså kan vara "billiga" eller dyra eller gå att köpa överhuvudtaget är heller inte kvinnor utan patriarkal ideologi.
Att du så fort du ser en kvinna lättklädd på scen tänker på henne som ett "billigt" "objekt"
är helt och hållet din indoktrinering i patriarkal ideologi.
Och att jag tar upp manliga motsvarigheter...ex Iggy Pop (ungefär samma generation som Madonna)
är för att via ren logik få dig att börja fundera....
varför betraktar du inte Iggy Pop som ett "billigt sexobjekt" som tydligen drar skam över sig via att välja att uppträdda på scen halvnaken?
Varför blir det nått helt annorlunda om kivnnor gör samma som Iggy Pop?
TÄNK efter!
Den bästa motreaktionen en person eller grupp kan göra då de utsätts för nån form av diskrimiering eller förtryck som ex. uttrycks via att människor försöker skamma dem är att "claima" och ta tillbaka.
eller som i detta fallet göra ett power move...
De ser det i att homosexuella ex tagit tillbaka ordet bög, eller....att kvinnor tar av sig kläderna för att de är så jävla trötta på alla dessa försök att kontrollera dem via att skamma dem för än det ena eller andra...
Kivnnor lever i en vad det verkar evig jävla balansgång av damned if you do, damned if you don't.
Tänket snubbar som du sitter och upprepar om och om igen verkar aldrig ta slut.
När ska en kvinnlig artist få lov betraktas som man betraktar Iggy Pop, när hon som han gör visar sig på scen med minimalt på överkroppen?
Och ändå så är det just Joni Mitchells ord. Jag tror att det var i en Rolling Stone-intervju hon sa exakt så. Ingen mening jag kollar upp exakt, ingen mening att jobba för dig när du ändå ljuger. Vill du inte så vill du inte.
Ja jag tycker att det är billigt att vara lättklädd på scen, jag står helt bakom Joni Mitchell där! Hon är en ärbar kvinna och artist.
Fast egentligen skiter jag i det, det är musiken som räknas. Men för trådens frågeställning.
Iggy Pop är verkligen inte samma generation som Madonna. Han debuterade på 60-talet och Madonna på 80-talet.
OT: en liten högljudd del av kvinnor; moderna feminister tycker att det är ett "power move" att uppträda som en hora, resten tycker att det är idiotiskt och att det ger kvinnliga artister en björntjänst.
Du får prova att lyssna lite om än bara lite utanför din ekokammare. Någon gång.