Citat:
Ursprungligen postat av
jjagare
Här är en visualisering vid fint väder från styrbryggan, när snipan har lanternor
Notera den döda vinkeln
Obs endast ett EXEMPEL
https://ibb.co/4n8Hb5Rq
Citat:
Ursprungligen postat av
Mr.Woods
Djävla pedagogisk visualisering måste jag säga, har du satt ihop den själv? Även ifall du har använt dig av AI-genererad skit vill jag säga BRAVO!

Bra försök, men TYVÄRR måste jag påpeka att detta är en fullständigt och totalt felakig illustration som inte har någonting med verligheten att göra. Det är inte i närheten av hur det ser ut i verkligheten.
I den här illustrationen är hela snipan upplust av sina lanternor, i vitt. Inget kunde vara längre från verkligheten. I bilden ser vi snipan snett bakifrån. Det innebär att i verkligheten är det enda ljus som syns från snipan dess akterlanterna. Den sitter som regel i mitten längst bak och lyser inte upp någon del av båten. Den har som regel en effekt, med gamla mått mätt, på 10-20 watt. Det är som en myslampa hemma i vardgsrummet.
Det enda som syns på fartyget av en sådan lampa är en liten vit prick.
Möjligen var skymningsljuset vid tiden för olyckan sådant att man med blotta ögat kunde se snipan, men den var definitivt inte upplyst av sin lanterna. Så fungerar inga lanternor.