Citat:
Ursprungligen postat av
ZilverZodde
Här är det 750 meter brett mellan katten och 13meters grundet. Själv tror jag INTE det kommer räknas till trång farled. Trångt har du vid Meholm, Älgö gavel, Tjörnbron, Galterön, Svanesund etc där segelbar bredd är klart under 400m
När man tar kustskepparexamen är detta en av frågorna som kan vara med på provet. Tom 1000m kan räknas som trång farled, beror på skeppet som trafikerar. Men i detta fallet tror jag du har helt rätt, skeppet i fråga borde ha gott om plats. Tanken med frågan är att man skall vara skärpt och medveten om detta även i den bredaste av farleder.
De som inte har seglat eller kört en långsam båt som en snipa kan nog inte förstå hur liten chans man har att väja när stora fartyg kommer och hur svårt det är att bedöma deras fart och kurs utan hjälpmedel som radar eller smarta plotters. Man behöver sikta dem i god tid och anpassa sin rutt.
10-15 knop är en vanlig hastighet för fartyg och på 30 sek kommer de då 150-200 m. På en minut 300-600m.
Tom i klart väder har man att göra om man seglar eller kör en långsam båt.
Snipan kanske tar sig fram i 7 knop, jag har inte förstått vilken kurs den hade dock - om den gick med eller mot vinden, eller så har jag läst dåligt.
Jag såg vädret ute på havet den kvällen och det blåste riktigt hårt och regnskurar och moln satte ned sikten rejält. Regn och hård vind i ansiktet är inte bra för sikt, genom rutorna ser man också dåligt.
Men 30s hit eller dit hade antagligen räckt för att det hela skulle gått bra. Olyckligt och tragiskt.