2026-07-31, 12:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tosv
Lotsen har inget egentligt ansvar ombord, han hjälper bara till.

Ok, så lotsen kan inte dömas i detta fall?
Citera
2026-07-31, 12:17
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jjagare
Här är en visualisering vid fint väder från styrbryggan, när snipan har lanternor
Notera den döda vinkeln

Obs endast ett EXEMPEL

https://ibb.co/4n8Hb5Rq
Djävla pedagogisk visualisering måste jag säga, har du satt ihop den själv? Även ifall du har använt dig av AI-genererad skit vill jag säga BRAVO!
Citera
2026-07-31, 12:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jjagare
Har bott i området i snart 50 år och varit till och från i området och fiskat, badat, åkt vattenskidor etc.
Man har ALLTID koll om man närmar sig farleden och det tror jag att de flesta bofasta här har.

Har alltid fått höra se upp när ni närmar er farleden och håll undan för fartyg
Problemet är väl om man inte är därifrån och tänker att man är i en liten skyddad fjord.

Det går så vansinnigt snabbt när dessa fartyg väl dyker upp, låg under tjörnbron vid ett tillfälle på fel plats och helt plötsligt blev det väldigt bråttom.
Citera
2026-07-31, 12:18
Medlem
Citat:
ryssarna?

Lotsen har inget ansvar ombord vad jag vet

Rysk kapten och besättning!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grinch99
Inte riktigt. Båtar under 7 m i längd och max maxfart under 7 knop behöver inte ha sidolanternor.

Sant, små båtar kan ha en vit som lyser runt om.
Citera
Medlem
GundeSs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Guldfisken-

Finns ett liknande fall i Stockholm där en taxibåt blev påseglad av en finlandsfärja i nedsatt sikt. Du kan läsa havkoms utredning i det fallet om du är nyfiken på vilka regler som gäller.

//2e styrman

Är du full? Jag hoppas verkligen inte att du styr något nu. Rättsfallet med taxibåten berörde inte ens COLREG 9.

Istället var det:
Regel 6
Regel 19
Regel 5
Regel 35
Citera
2026-07-31, 12:20
Medlem
Sjöfartsverket vill nog ha ett allvarligt samtal med lotsen.
Citera
2026-07-31, 12:21
Medlem
Bennybrandslangs avatar
Citat:
Du pratar om något du inte verkar förstå.

Alla på sjö/land/luftr skall göra sitt yttersta för att förhindra kollisioner, det har ingenting med väder att göra. Sjövägsreglerna gäller, upphinnande fartyg väjer alltid, styrbordsregeln gäller alltid.

Men man ska alltid följa den oskriva regeln, den som seglar för sitt nöje väjer för den som seglar för sitt nöje. Detta då man förutsätter att nöjesbåten har lättare att väja, och på samma tema ligg inte mitt i farleden och häva att du har rätt till det till det håll dig ut vägen.
Det var inte många rätt!
Jo, det har med väder att göra. Gå en radarutbildning så kanske du förstår. Vid dålig sikt kan du inte hävda företräde utan alla skall räkna med att de andra inte ser en.

Detta har INGENTING att göra med att "alla skall försöka hindra olyckor" på land

Lycka till med att tuffa på i tjock dimma med radar och bli påkörd av någon du hade haft företräde för i god sikt. Du åker dit för att du med radar skall ha sett den andra båten och väjt babord/akteröver.

Att du jämför landregler med sjön visar att du är totalt okunnig!
Citera
2026-07-31, 12:21
Medlem
ZilverZoddes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bennybrandslang
Autism?

Gick dom norrut i farleden?? och skulle till Lycke inomskärs? Nu har du nog tänkt fel.

Hur vet du att dom skulle gå inomskärs?

När dom rundat Älgöns ostsida har dom hela den gamla sjön från Marstrandsfjorden rakt i sidan. Inte bra med land i lä så nära. Det där är ingen vanlig väg att gå.

Puttrar gör du i din stockholmsskärgård.
Jo, det är en mycket vanlig väg att gå (mellan Älgön och Brattön) om man kommer norrifrån å skall till Nordön/Instö ränna. Sannolikt skulle de hem till Lycke å då har man båten på Nordön eller ännu närmare. Det är lä där jmf med å följa farleden genom förbi Älgö gavel.
Citera
2026-07-31, 12:23
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bennybrandslang
Autism?

Gick dom norrut i farleden?? och skulle till Lycke inomskärs? Nu har du nog tänkt fel.

Hur vet du att dom skulle gå inomskärs?

När dom rundat Älgöns ostsida har dom hela den gamla sjön från Marstrandsfjorden rakt i sidan. Inte bra med land i lä så nära. Det där är ingen vanlig väg att gå.

Puttrar gör du i din stockholmsskärgård.

Jag håller Mr Woods. Nu får du ju ge dig. Titta på sjökortet för fan:
https://geokatalog.sjofartsverket.se/kartvisarefyren/

Tjuvkil och Lycke är rakt öster om Marstrand och alltihop är inomskärs och knappast öppet hav.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bond123
Dom var ju redan på sjön så det är ju inte så att någon lastat in någon för att åka och krocka med ett fartyg.
Nu spekuleras det ju om att kollisionen var framtill på fartyget så det är väl inga problem att med en snipa lägga sig rakt framför ett fartyg.

Jo det har troligtvis varit maximal otur i detta fallet. Dels att fartyget inte upptäckte båten och dessutom så brukar bogvågen trycka bort en båt innan kollision. Nu har jag sett att fartyget var "pålätten" vilket kanske gjorde att den lilla båten kilades fast uppe på bulben. Maxima otur i vilket fall och mycket omständligt sätt att ta död på sin familj.
Citera
Medlem
jjagares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Djävla pedagogisk visualisering måste jag säga, har du satt ihop den själv? Även ifall du har använt dig av AI-genererad skit vill jag säga BRAVO!

Thx

Dock så är den inte autentisk med ljus, väder samt snipa

Men tanken var bara att försöka visa hur det kan se ut (sen får läsarna tänka in resterande)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in