2026-07-31, 10:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dumdryg
Felet är väl att befälhavaren är skyldig att ha uppsikt. Oavsett vad snipan har gjort så kan ju en fritidsbåt få ett haveri och driva in mitt i farleden och befälhavaren är skyldig att ha koll på om farleden är fri.

Uppsikt garanterar ju tyvärr inte att man upptäcker allt.

Det ska bli intressant att läsa haverirapporten och få reda på vad som faktiskt hände på bryggan
Citera
2026-07-31, 10:34
Medlem
GundeSs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShijieMeng69
Att du tror positioner räcker för att avgöra detta avslöjar din inkompetens.

Självklart behöver man även bla kurs, fart och avdrift för att kunna avgöra om de navigerade säkert eller inte.

Men ditt spån, jag ska använda AIS-track för att kontrollera om skepparen ens hade för avsikt att åberopa COLREG 9. Du skulle ju hamna i fängelse om du framförde ett fartyg.

Om de navigerade säkert eller inte berör fler regler än COLREG 9, din idiot.

Det skulle bli en mycket bättre diskussion om du helt bortsåg från COLREG 9 och kikade på de andra reglerna. Du har hakat upp dig på COLREG 9.

Du har potential att bli en av världens sämsta skeppare, så du borde hålla dig borta från alla fartyg (fartyg är allt som är avsett för att transportera människor eller gods).
Senast redigerad av GundeS 2026-07-31 kl. 10:44.
Citera
2026-07-31, 10:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TorsteniSthlm76
100% korrekt.

Hade de autopiloten på? Pysslade de med annat? Trötta, var iväg, Såg på film eller på mobiltelefonen?

När upptäckte Al*in fartyget? Vilken skräck..
En svensk lots var ju ombord för att bistå och enligt vad den har sagt så är det obegripligt att inte dom märkte något av olyckan. Så nog hade lotsen koll alltid.
Citera
2026-07-31, 10:37
Medlem
ZilverZoddes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solikamsk
Är det inte lite märkligt att alla 7 i besättningen på Misje Verde var ryssar.
Nej, vad är märkligt?
Citera
2026-07-31, 10:38
Medlem
LuiLuis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bennybrandslang
Anhållna kaptenen har antagligen blåst rött i alkometern. Då faller skuldfrågan direkt på honom oavsett. (Om inte pappan också var onykter)

Det tragiska är att detta än mer understryker varför man kvällstid inte skall kajka omkring i en led som trafikeras av tung yrkestrafik.

Ja, en bra tumregel kan vara att räkna med att dom inte ser dig och inte är nyktra. Det kan rädda liv.

NEJ. Kaptenen och alla i besättningen blåste NEGATIVT.
Citera
2026-07-31, 10:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Då skall man se det ur två perspektiv:

Från bryggan på fartyget handlar det om ett par minuter. Fartyget bromsar långsamt, girar långsamt och roterar under giren, särskilt om giren kombineras med full back. Försöker man styra undan alltför sent kan det innebära att man nästan säkert klipper hindret (båten) med aktern. Jag skulle säga tre till fem minuter - om hindret inte gör något för att komma undan.

Den lilla motorbåten är relativt sett smidig, vänder på en femöring och byter kurs på några få sekunder. Här har man alla chanser att hinna undan, bara min inser att "nu är det j-t nära". En segelbåt är inte riktigt lika smidig, för det finns alltid en 90-graderssektor där den inte kan göra fart framåt och den kan hamna i lä under skrovet. Här är möjligheterna att hålla undan litet mindre. Jag skulle säga mellan 20 sekunder till en minut.

Exakt så. Tror dock att snipan hade kunnat klara sig betydligt bättre om lastfartyget bara träffat 5-10 meter längre styrbord eller babord. Då hade bogsvallet antagligen tryckt iväg snipan lite grann, båten hade kanske kantrat men knappast sjunkit direkt. Att bli tacklad med aktern låter trots allt som ett betydligt mer tilltalande alternativ än att bli rammad med bulben - även om det säkert också hade varit farligt. Jag tycker att mer och mer pekar på att det rört sig om en extrem otur i kombination dålig uppsikt från båda fartygen.
Citera
2026-07-31, 10:40
Medlem
415brushans avatar
Jag kan bara säga såhär

Om:

1. Det blir fullt öppet kring svarta lådan, man kan läsa FUP osv. Då är det en olycka och inget fuffens. Mänskligt fel, och kaptenen kommer bli åtalad

2. Det går par veckor. Ingen FUP släpps. De skyller på tekniskt fel. Då är det något millitärt fuffens inblandat

Håll utkik på nyheterna och hur de kommer presentera utredningen offentligt.
Citera
2026-07-31, 10:42
Medlem
ZilverZoddes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av popll
Lotsen har lika mkt ansvar om inte mer. De har lokalkännedom
Är det korruption på bästkusten?
Lotsen är som en rådgivare. Kaptenen har yttersta operationella och juridiska ansvaret
Citera
2026-07-31, 10:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 415brushan
Jag kan bara säga såhär

Om:

1. Det blir fullt öppet kring svarta lådan, man kan läsa FUP osv. Då är det en olycka och inget fuffens. Mänskligt fel, och kaptenen kommer bli åtalad

2. Det går par veckor. Ingen FUP släpps. De skyller på tekniskt fel. Då är det något millitärt fuffens inblandat

Håll utkik på nyheterna och hur de kommer presentera utredningen offentligt.

Vilken planet bor du på?
Det kommer inte att presenteras varken någon FUP (om det öht kommer) eller annan utredning liknande Haverikommissionens under 2026.
Citera
2026-07-31, 10:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZilverZodde
Lotsen är som en rådgivare. Kaptenen har yttersta operationella och juridiska ansvaret

Lotsen kan dock fortfarande misstänkas för brott givetvis.
Vilket denne säkert lär göra om man kommer fram till det.
Varför befälhavaren har anhållits, ej häktats, är ju för att skapa ett par dagars andrum där denne ej kan försvåra utredningen pga sitt ej Svenska medborgarskap. Man vill ju inte att hen lämnar landet t ex.
Så mycket mer är det inte.
Det är ju först om denne häktas som det blir mer intressant.
Citera
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anders_f
Tidigare var det så, men efter kriget i Ukraina, med tillhörande sanktioner, så får det nog anses tveksamt, då t.ex. betalningar till ryska banker inte längre är tillåtna och den lön som betalas till besättningen inte längre lagligt kan skickas till familjerna.

Det är nog bara ett praktiskt problem för de i besättningen som är ryssar (tydligen alla här) och som vill skicka hela eller delar av hyran till någon i Ryssland.

Det finns (mig veterligen) inga sanktionsregler om att ryssar inte är anställningsbara på fartyg i NIS.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tdlefnierregus
Har fortfarande problem med att se att det enbart är fartygets fel. Vi pratar väl om ett rätt stort fartyg och det har väldigt begränsade möjligheter att väja/bromsa i tid om man jämför med en mindre fritidsbåt. Jag säger inte att de inte kan ha gjort fel eller inte varit uppmärksamma men hur faan kan man missa ett stort fartyg då sikten ändå var rätt bra

Man får se det från fler håll. Jag skrev tidigare att jag trodde 70/30 på vem som eventuellt kommer att åtalas. Viär fortfarande långt ifrån åtal.
Att kaptenen anhålls nu är en ren säkerhetsåtgärd, som håller i tre dagar. Sedan måste ett beslut om häktning tas i domstol. Tyvärr måste det nog till ganska bra bevis för att han ska häktas.
Om han inte anhållits idag så hade han omgående lämnat Sverige, för att aldrig komma tillbaka.
Nu har man alltså tre dagar på sig att fortsätta utreda.
Flyktfara och påverka utredning är standardformuleringar.

För den andra parten föreligger inte flyktfara, och ringa möjlighet att påverka utredning. Därav inget behov av anhållande.
Bådas inblandning i olyckan utreds givetvis fortfarande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in