2026-07-31, 09:58
Medlem
israelisinnocents avatar
Visst rätt ska vara rätt men har man inte lite självbevarelsedrift som minst på sjön
Man har bara skyldigheter

När man kör bil sitter det i ryggmärgen att kolla backspeglar, inget man gör i båt?
Fast då hade man nog haft nackspärr
Citera
2026-07-31, 10:01
Medlem
Aftonbladet
En person har anhållits efter fartygsolyckan vid Tjörn, uppger Åklagarmyndigheten.

Åklagaren beslutade i går kväll att anhålla befälhavaren som nu är frihetsberövad.

– Jag har anhållit befälhavaren dels på flyktfara eftersom han är hemmahörande i ett land utanför Norden och EU, dels fara för otillbörlig påverkan på brottsutredning, till exempel på vittnen, säger senior åklagare James von Reis som leder förundersökningen.

Misstankarna gäller vårdslöshet i sjötrafik och vållande till annans död.

Senast på söndag klockan 12 ska åklagaren fatta beslut om kaptenen ska begäras häktad eller släppas på fri fot.

Citera
2026-07-31, 10:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fululf
En fråga för kunniga på sjöfart:

Hur lång tid tar det mellan att hamna i ett läge där en kollision av detta slag är ofrånkomlig och själva kollisionen?

Jag har kört mycket båt i sommar utanför Stigfjorden och det är väldig trafik, så svårt att svara på.

Får du maskinhaveri i kollisionskurs så är det ju enbart mötande trafik som kan väja.
Citera
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Unoboss
Nu är kapten gripen.
Läs mellan raderna sluta hata folk utsatta av olyckor.

Det ska alltid skyllas på ett sådant respeklöst vis här av folk som i riktiga livet håller käften på ett sådant vis det inte finns logik i.

En dag är det du som är drabbad.

På köpet inser du att svenska folket gör narr av dig på flashback. Vilket får dig att hata ditt egna folk.

Har fortfarande problem med att se att det enbart är fartygets fel. Vi pratar väl om ett rätt stort fartyg och det har väldigt begränsade möjligheter att väja/bromsa i tid om man jämför med en mindre fritidsbåt. Jag säger inte att de inte kan ha gjort fel eller inte varit uppmärksamma men hur faan kan man missa ett stort fartyg då sikten ändå var rätt bra
Citera
Medlem
GundeSs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av israelisinnocent
Visst rätt ska vara rätt men har man inte lite självbevarelsedrift som minst på sjön
Man har bara skyldigheter

När man kör bil sitter det i ryggmärgen att kolla backspeglar, inget man gör i båt?
Fast då hade man nog haft nackspärr

Om man t.ex. kör en segelbåt (eller snipa) i trånga farleder där det förekommer stora fartyg, kikar man bakåt då och då av självbevarelsedrift.
Citera
2026-07-31, 10:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GundeS
Säkrast för vem? Du skulle ju hamna i fängelse om du var kapten, precis som kaptenen av handelsfartyget kommer att göra.

Du fattar ju inte att endera åberopar man COLREG 9 och håller åt styrbord, eller så åberopar man inte COLREG 9 och lägger sig där det passar bäst efter väder och vind.

Du förstår uppenbarligen inte varför passusen om så långt till styrbord som säkerheten medger är inskriven i regeln. Det är uppenbart.

Vid all navigation måste man givetvis ha sitt eget samt andra fartygs säkerhet i åtanke vid navigeringen.

Om man lägger sig där det "passar" bäst med tanke på väder och vind och annan trafik, så är det just säkerheten man tänker på.

Eller menar du att handelsfartyg i världens alla rrånga farleder alltid enbart ska bry sig om att hålla till styrbord? Då har du ett digert jobb framför dig att omutbilda världens alla styrmän, lotsar och kaptener. Lycka till!
Citera
2026-07-31, 10:03
Medlem
barkeepers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av israelisinnocent
Skulle det verkligen märkas ännu mindre höras en kollision, viktmässigt är det som att köra på några stockar?
Dessutom har de ganska lång död vinkel i synen från brygga tänker jag

Personligen tror jag att det är fullt möjligt att köra på en liten plastbåt med en stor stålbåt utan att märka någonting.
Citera
2026-07-31, 10:04
Medlem
GundeSs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShijieMeng69
Du förstår uppenbarligen inte varför passusen om så långt till styrbord som säkerheten medger är inskriven i regeln. Det är uppenbart.

Vid all navigation måste man givetvis ha sitt eget samt andra fartygs säkerhet i åtanke vid navigeringen.

Om man lägger sig där det "passar" bäst med tanke på väder och vind och annan trafik, så är det just säkerheten man tänker på.

Eller menar du att handelsfartyg i världens alla rrånga farleder alltid enbart ska bry sig om att hålla till styrbord? Då har du ett digert jobb framför dig att omutbilda världens alla styrmän, lotsar och kaptener. Lycka till!

Det du inte fattar är att väldigt ofta åberopar kaptenen inte COLREG 9. Det är därför de ligger där de ligger. Men man kan inte i efterhand komma och säga att den visst gällde.
Citera
2026-07-31, 10:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av popll
Menar nog att denne borde vetat om hur området kryllar av semesterbåtar

Det har du rätt i. Jag skulle bli extremt förvånad om inte lotsen visste det.

Självklart sänker lotsen farten genast om han är orolig för kollision. Vid detta tillfälle såg man dock inte snipan öht.
Citera
2026-07-31, 10:06
Medlem
Citat:
Posta en bild på AIS-rutten då. Då ser vi ju om skepparen av handelsfartyget har hållit åt styrbord, som han måste om han tänkt åberopa trång farled.

Vad hände med "så långt det är säkert"?

Hur vet du att det var säkert att hålla till styrbord vid just det tillfället?

Du måste läsa hela regel 9. Inte bara de otd som passar dig.
Citera
2026-07-31, 10:08
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Om man t.ex. kör en segelbåt (eller snipa) i trånga farleder där det förekommer stora fartyg, kikar man bakåt då och då av självbevarelsedrift.

Om det regnar och kapellet är uppfällt så ser du i princip ingenting bakåt genom plastrutan i kapellet. Man måste ställa sig upp i takluckan och kika runt omkring och det gör inte många i regn för då blir det blött inne i båten.
Citera
2026-07-31, 10:08
Medlem
Bennybrandslangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Nu har jag börjat tappa räkningen på hur många gånger jag behövt fråga vad i hela världen det är för fel med att framföra fritidsbåt med barn ombord under kvällstid.
Säg mig, var kan jag läsa om att Polisen upprättat en anmälan om misstänkt grovt sjöfylleri?

Helvete vad med moralkärringar och viktigpettrar vi verkar ha här på forumet...
Du är tyvärr helt okunnig och borde inte skriva i tråden öht!

Det vi med lång båtvana skriver är att det är idioti att ge sig ut i dålig sikt och begynnande mörker och regn.

Dessutom! Det enkla svaret på din fråga finns i form av olyckan vi diskuterar men det flyger hela tiden över huvudet på dig!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in