2026-07-31, 10:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GundeS
Posta AIS-rutten så syns det ju om kaptenen har hållit så långt styrbord som det är säkert.

Att du tror positioner räcker för att avgöra detta avslöjar din inkompetens.

Självklart behöver man även bla kurs, fart och avdrift för att kunna avgöra om de navigerade säkert eller inte.
Citera
2026-07-31, 10:27
Medlem
Befälhavaren anhållen ...
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/oE1y1R/en-person-anhallen-efter-fartygsolyckan-vid-tjorn

Flera misstankar om brott samt risk för flykt och vittnespåverkan.
Citera
2026-07-31, 10:27
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fululf
En fråga för kunniga på sjöfart:

Hur lång tid tar det mellan att hamna i ett läge där en kollision av detta slag är ofrånkomlig och själva kollisionen?

Då skall man se det ur två perspektiv:

Från bryggan på fartyget handlar det om ett par minuter. Fartyget bromsar långsamt, girar långsamt och roterar under giren, särskilt om giren kombineras med full back. Försöker man styra undan alltför sent kan det innebära att man nästan säkert klipper hindret (båten) med aktern. Jag skulle säga tre till fem minuter - om hindret inte gör något för att komma undan.

Den lilla motorbåten är relativt sett smidig, vänder på en femöring och byter kurs på några få sekunder. Här har man alla chanser att hinna undan, bara min inser att "nu är det j-t nära". En segelbåt är inte riktigt lika smidig, för det finns alltid en 90-graderssektor där den inte kan göra fart framåt och den kan hamna i lä under skrovet. Här är möjligheterna att hålla undan litet mindre. Jag skulle säga mellan 20 sekunder till en minut.
Citera
2026-07-31, 10:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dumdryg
Felet är väl att befälhavaren är skyldig att ha uppsikt. Oavsett vad snipan har gjort så kan ju en fritidsbåt få ett haveri och driva in mitt i farleden och befälhavaren är skyldig att ha koll på om farleden är fri.

100% korrekt.

Hade de autopiloten på? Pysslade de med annat? Trötta, var iväg, Såg på film eller på mobiltelefonen?

När upptäckte Al*in fartyget? Vilken skräck..
Citera
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorsteniSthlm76
Den lilla båten borde ha sett och hört fartyget, tittar man inte 360 grader en gång ca var 30e sekund, oftare vid dåligt väder..

Höra fartyget kan du inte. Men visst borde snipan ha kollat runtomkring i 360 grader då och då. Men i praktiken gör ju inte folk det, särskilt inte när det regnar.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bickel
Fullkomligt skitsnack. Vilket krånglig sätt att ta livet av familjen. Lasta in dem i en båt sent på kvällen och hoppas på att ett lastfartyg dyker upp att krocka med. På platsen kanske det dyker upp några stora fartyg om dagen, inte ett par i timmen. Att lyckas medvetet att krocka med en långsam snipa i dålig sikt och utan att lastfartyget märker något kräver enorm skicklighet och tur. En snabb styrpulpet kan naturligtvis medvetet köra rätt in i sidan på en större båt, eller rätt in i en bergvägg men inte en snipa.
Dom var ju redan på sjön så det är ju inte så att någon lastat in någon för att åka och krocka med ett fartyg.
Nu spekuleras det ju om att kollisionen var framtill på fartyget så det är väl inga problem att med en snipa lägga sig rakt framför ett fartyg.
Citera
2026-07-31, 10:31
Medlem
Bennybrandslangs avatar
Anhållna kaptenen har antagligen blåst rött i alkometern. Då faller skuldfrågan direkt på honom oavsett. (Om inte pappan också var onykter)

Det tragiska är att detta än mer understryker varför man kvällstid inte skall kajka omkring i en led som trafikeras av tung yrkestrafik.

Ja, en bra tumregel kan vara att räkna med att dom inte ser dig och inte är nyktra. Det kan rädda liv.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av popll
Jag ser det tvärtom
Anledning att man har lots är ju att denne ska hjälpa i ett område som är okänt för kaptenen
Jo i och för sig. Men att se en snipa på en farled där den inte ska vara är ju inte lättare för en lokal lots än ett utländskt befäl
Citera
Medlem
LuiLuis avatar
Svarta lådan från det stora fartyget är säkrat och när man tar upp fritidsbåten från djupet så kommer många frågetecken att rätas ut.
Sannolikt är skulden delad och med faktorer som tex regn, dålig sikt m.fl. har denna fruktansvärda, oförklariga och tragiska olycka skett, där en halv familj är utplånad.

Mina tankar går till familjen 🕊️
Citera
2026-07-31, 10:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Nej, inte om man känner till att Norge har möjlighet att registrera fartyg i ett bekvämlighetsregister. Det här har ansetts vara "bra", eftersom Norge har haft bättre ordning än Liberia, Caymanöarna, Panama etc etc. Framförallt är vinsten för redarna att man kan anställa billigare arbetskraft efter andra regler än de ordinarie norska.

Tidigare var det så, men efter kriget i Ukraina, med tillhörande sanktioner, så får det nog anses tveksamt, då t.ex. betalningar till ryska banker inte längre är tillåtna och den lön som betalas till besättningen inte längre lagligt kan skickas till familjerna.
Citera
2026-07-31, 10:33
Medlem
Bukharins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BombaySaphire
Han verkar lite enkel i huvudet så att säga. Korkad rätt och slätt. Men det hör inte hemma i den här tråden.

Jag tror inte det faktiskt. För mig har han alltid verkat vara en person med enkel livsstil (f.d. snickare som sadlat om till komiker, sedan pga familjelivet närmast slutat turnera med sin standup och valt en mer bekväm tillvaro som podcastare, som passar honom bra eftersom han är naturligt rolig ("funny bones"). Hans största podcast (som enligt mig är rätt svennig och inte särskilt underhållande) har blivit så framgångsrik att ekonomin går ihop utan att han behöver jaga jobb. Han har förmodligen varit på kortlistan av potentiella På Spåret-deltagare i några år.

Man behöver inte vara så himla intelligent för att framföra en båt, men med det sagt gör ni misstaget att använda hans uttryck som underhållare som indikativt för hans intelligens. Är man uppväxt på västkusten med familj som bor vid havet så klarar man naturligtvis att åka lite båt. Men rätt som det är har man extrem otur och då kan det gå dåligt.
Citera
2026-07-31, 10:33
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorsteniSthlm76
100% korrekt.

Hade de autopiloten på? Pysslade de med annat? Trötta, var iväg, Såg på film eller på mobiltelefonen?

När upptäckte Al*in fartyget? Vilken skräck..

Jag gissar att de upptäckte fartyget först när de blev rammade. Hade han sett fartyget tidigare så hade han hunnit lägga om kursen 90 grader och tagit sig någorlunda ur vägen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in