2026-07-30, 21:30
Moderator
Ancistruss avatar
Vänligen fokusera på trådens topic om Flashback kapats, kuppats eller på annat vis i smyg tagits över av någon/några grupper politiskt till vänster.

/Mod
2026-07-30, 21:31
Moderator
vfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IRME
Jag håller med och det inte det jag är emot. Problemet är att bedömningen är helt absurd i många fall. T.ex., om man nu skulle starta en tråd om bränderna på grekland så kan man få tråden låst efter man har diskuterat några sidor på grund av att det finns redan trådar om grekland eller om bränder.

Fast det exemplet är värdelöst, har du läst reglerna?

0.02. Trådstart och forumval
Var noga med att posta ditt inlägg i rätt underforum. Ditt inlägg ska ha anknytning till det ämne som forumet avser. Starta inte en ny tråd ifall det redan finns en lämplig tråd. En trådstart måste vara begriplig i sig själv och inte tvinga läsaren att hämta information från externa källor.

Det åligger ett ansvar som användare också, sök eller fråga en moderator innan du startar en ny tråd som kan tänkas ha ett flertal trådar redan. Så svårt är det inte.
2026-07-30, 22:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fear2be
Behöver du en kram?

Som moderator ska man inte missbruka sin roll genom det övertag man har. Nu kan jag inte moderera bort ditt inlägg här - men skulle naturligtvis inte göra det heller, eftersom att det vore fel. Jag utgår från att mina kollegor resonerar lika dant för jag har inte sett något sånt fulspel på de tio+ år som jag har varit mod. Jag kan ta att du kallar mig fula öknamn som vänster, då det är så tramsigt att det nästan blir roligt. Regler är regler även om man själv som moderator kan tycka att vissa regler gärna kunde avskaffas, de finns där av en anledning och det är inte alltid man gillar att dela ut en åtgärd.

De görs och mycket av den varan. Jag bryr mig inte eg inte, men ni borde. För er egen överlevnad skull. Det finna andra ställen idag.
2026-07-31, 00:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vf
Fast det exemplet är värdelöst, har du läst reglerna?

0.02. Trådstart och forumval
Var noga med att posta ditt inlägg i rätt underforum. Ditt inlägg ska ha anknytning till det ämne som forumet avser. Starta inte en ny tråd ifall det redan finns en lämplig tråd. En trådstart måste vara begriplig i sig själv och inte tvinga läsaren att hämta information från externa källor.

Det åligger ett ansvar som användare också, sök eller fråga en moderator innan du startar en ny tråd som kan tänkas ha ett flertal trådar redan. Så svårt är det inte.

Ja fast om det inte finns en lämplig tråd? Det är svepskäl från moderatorerna som tycker att man ska bumpa en 20åriga gammal tråd som handlar om något annat - eller så kan de inte ens peka på någon relevant tråd. Har hänt flera gånger.
2026-07-31, 06:40
Moderator
vfs avatar
Citat:
Ja fast om det inte finns en lämplig tråd?

Då är det väl perfekt att starta en ny tråd.

Citat:
Det är svepskäl från moderatorerna som tycker att man ska bumpa en 20åriga gammal tråd som handlar om något annat - eller så kan de inte ens peka på någon relevant tråd. Har hänt flera gånger.

Att bumpa 20 år gamla trådar är knappast något vi moderatorer rekommenderar, kan du ge några exempel iom att det hänt flera gånger.
2026-07-31, 08:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vf
Att bumpa 20 år gamla trådar är knappast något vi moderatorer rekommenderar, kan du ge några exempel iom att det hänt flera gånger.

Hej, jag har tidigare blivit varnad för att diskutera specifika moderatoråtgärder så det får jag tyvärr inte göra. Märkligt att du inte vet att det är mot reglerna - eller uppmanar till regelbrott.
2026-07-31, 08:41
Medlem
Vänlige Viktors avatar
Citat:
Hej, jag har tidigare blivit varnad för att diskutera specifika moderatoråtgärder så det får jag tyvärr inte göra. Märkligt att du inte vet att det är mot reglerna - eller uppmanar till regelbrott.

Tror jag förstår vad du menar, men att bumpa gamla trådar genererar väl inte varning?
Är väl inte ens fel, så länge man är inom topic?
Eller har jag fel här?

Att exemplifiera konstigheter med gamla varningar är dock ett brott mot 0.06
Bra regel i många fall. I andra fall är den vansinnig.

/VV
2026-07-31, 08:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vänlige Viktor
Tror jag förstår vad du menar, men att bumpa gamla trådar genererar väl inte varning?
Är väl inte ens fel, så länge man är inom topic?
Eller har jag fel här?

Att exemplifiera konstigheter med gamla varningar är dock ett brott mot 0.06
Bra regel i många fall. I andra fall är den vansinnig.

/VV

Jag har specifikt fått problem när jag har velat diskutera sådana här idiotåtgärder från moderatorer och gett exempel, så jag får inte ge exempel.

Ändras regeln så återkommer jag.
Senast redigerad av IRME 2026-07-31 kl. 08:45.
2026-07-31, 08:49
Medlem
Vänlige Viktors avatar
Citat:
Nej men jag har specifikt fått problem när jag har velat diskutera sådana här idiotåtgärder från moderatorer och gett exempel, så jag får inte ge exempel. Ändra regeln så återkommer jag.

Exakt!!!
Att exemplifiera andra likartade fall i en tråd som denna borde naturligtvis inte alltid generera 0.06
Vansinne.
Håller med dig helt här.
0.06 har ett syfte att inte störa topic med klagovisor i en tråd.
Att i en tråd som denna förklara att det hänt liknande saker förut, borde dock vara till godo snarare än att det viftas med ett gult kort.
Självklart med en viss ackuratess så att tråden inte spammas med en massa annat gammalt groll.
2026-07-31, 09:35
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Inga regler utan undantag, frågar en moderator efter information så är det imo inte regelbrott att lämna ett sakligt svar

Citat:
Ursprungligen postat av Vänlige Viktor
Kan inte minnas att jag nånsin sett varning delas ut för trådbumpning med vettigt inlägg som hör till topik däremot sett varning delas ut för trams som "hahahaha" "rätt åt dig" och dylikt.
2026-07-31, 11:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Inga regler utan undantag, frågar en moderator efter information så är det imo inte regelbrott att lämna ett sakligt svar

Var står det? Eller hittar ni på regler som ni vill? Det är just därför jag vill hålla mig till reglerna när jag ändå fått sådant emot mig tidigare.
2026-07-31, 13:07
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Var står det? Eller hittar ni på regler som ni vill? Det är just därför jag vill hålla mig till reglerna när jag ändå fått sådant emot mig tidigare.

Skulle en moderatorsåtgärd inte få postas i en klagomålstråd vore ju hela konceptet 0.06.

Sedan är det ju naturligtvis stor skillnad på om man kommer med exempel, speciellt ett ombett sådant, eller om man kommer dragandes med ett eget fall i en klagomålstråd som handlar om en helt annan moderatorsåtgärd.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in