2026-07-29, 22:58
Medlem
Jag upplever det som att en hel del, på gränsen till många av mina inlägg blir borttagna, jag får varningar. Har för mig att jag blivit avstängd med men kan ha fel där. Det var väl för några år sedan när det var något om att Flashback skulle ändras i grunden, kommer inte ihåg exakt vad det gällde. Men efter det så har jag fått en hel annan upplevelse av Flashback, Flashback känns inte fritt längre. Jag upplever det som att jag blir censurerad mer ofta än jag tillåts kritisera vänstern och Socialdemokraterna. Helt solklara inlägg som visar vänsterns smutsiga buk tas bort och ersätts med en varning. Medans man i kommentarsfältet ifrån någon på vänstersidan kan i princip säga och påstå vad de vill utan att vare sig kommentarerna försvinner.
Har Flashback blivit slavar för vänstern eller är det bara hjärnspöken?
2026-07-29, 23:03
Medlem
Anybodykillers avatar
Det som påverkar flashback mest är väl lagen om digitala anslagstavlor och andra ting i svensk lag numera?

Det verkade betydligt mer luddigt förr och det fanns en period där de agerade som att enbart var person hade ett ansvar för vad de skriver. Att flashback tillhandahåller ett publicitiskt verktyg är något de senare fått stå för.
2026-07-29, 23:06
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Korpen2000
Jag upplever det som att en hel del, på gränsen till många av mina inlägg blir borttagna, jag får varningar. Har för mig att jag blivit avstängd med men kan ha fel där. Det var väl för några år sedan när det var något om att Flashback skulle ändras i grunden, kommer inte ihåg exakt vad det gällde. Men efter det så har jag fått en hel annan upplevelse av Flashback, Flashback känns inte fritt längre. Jag upplever det som att jag blir censurerad mer ofta än jag tillåts kritisera vänstern och Socialdemokraterna. Helt solklara inlägg som visar vänsterns smutsiga buk tas bort och ersätts med en varning. Medans man i kommentarsfältet ifrån någon på vänstersidan kan i princip säga och påstå vad de vill utan att vare sig kommentarerna försvinner.

Det är dina hjärnspöken plus att du inte klarar av att hålla dig on topic med din kritik.
2026-07-29, 23:06
Medlem
Jag vet inte om det blir mer vänster men det har blivit mindre frihet och yttrandefrihet och gått i mer auktoritär riktning, helt klart.
2026-07-29, 23:09
Medlem
Citat:
Nej, det inte definitivt inga hjärnspöken - det har utan tvekan hänt mycket de senaste fem-tio åren. Förmodligen delvis beroende på vem som får bli moderator (en i "coola gänget") men kanske ännu mer beroende av varifrån pengaflödet kommer.

Men, det är som det är - inget man kan göra något åt.

Citat:
Ursprungligen postat av IRME
Jag vet inte om det blir mer vänster men det har blivit mindre frihet och yttrandefrihet och gått i mer auktoritär riktning, helt klart.
Yep.
2026-07-29, 23:10
Medlem
FallerIfallerAs avatar
Citat:

Det är dina hjärnspöken men jag tycker det oftare blir varningar nu än det blev för 15-20 år sedan!
2026-07-29, 23:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FallerIfallerA
Det är dina hjärnspöken men jag tycker det oftare blir varningar nu än det blev för 15-20 år sedan!
Men det var något som hände med Flashback väl? De bytte ägare eller den som bestämmer. Jag minns inte.
2026-07-29, 23:17
Avstängd
Nej det är inga hjärnspöken, det är för att du är Svensk och kommenterar Müslis.. I princip du kritiserar Moderatorernas flickväns pojkvän.

Läs på om regeln om just hets mot folkgrupp. Minsta lilla kritik mot pedofilerna som kommer hit tas bort direkt. Men detsamma gäller inte om någon skriver om du som Svensk här.

Har stresstestat denna regeln ett par gånger och där händer ingenting!
Senast redigerad av Kanonen56 2026-07-29 kl. 23:21.
2026-07-29, 23:25
Avstängd
StormuftinMagdas avatar
Flashback är väl en del av det psykologiska försvaret i viss utsträckning, skulle jag tro.
Om man inte följer riktlinjerna så blir fb bortplockat från internet.
Det finns väl intressegrupper som donerar pengar till forumets ledning förutsatt att visa kriterier uppfylls i gengäld.
Kanske?
2026-07-29, 23:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StormuftinMagda
Flashback är väl en del av det psykologiska försvaret i viss utsträckning, skulle jag tro.
Om man inte följer riktlinjerna så blir fb bortplockat från internet.
Det finns väl intressegrupper som donerar pengar till forumets ledning förutsatt att visa kriterier uppfylls i gengäld.
Kanske?
Har för mig att Sossarna och vänstern är inblandade på något sätt. Minns jag helt fel?
2026-07-29, 23:43
Medlem
BiskopBrasks avatar
Hejsan Korpen2000
Flashback var ju inne på en rättegång för ett år sedan, var det väl. Och där nagelfors en massa inlägg. Det kan säkert ha påverkat.

Som utomstående och inte trådstartare är det svårt att veta om du blir censurerad, eller om dina inlägg blir det. Men välskrivna, artiga och vänliga inlägg kan jag inte tänka mig att de raderas. Men skriver man otidigheter, kallar folk för förolämpningar, använder rasistiska jargong som man på förhand vet kommer raderas, samt kallar det för frihet att skriva så, så har nog tiderna förändrats.

Sedan tror jag också det är tidsandan. Det är mera tillrättavisande idag än vad de var för 20-40 år sedan. När jag var ung på 1980-talet kunde man inte kalla folk för dumma i huvudet som görs nu på sociala medier. Gjorde man det då fick man en snytning (på den tiden var man tvungen att göra det öga mot öga). Och kallade man på polis för det, så sa polisen att det var rätt åt dig.

Vi lever i en högkänslig tid, krankheten är stark, och så håller man på och anmäler varandra även här på Flashen. Det är som Flashens anmälningsfunktion är som att man ska springa och skvallra för morsan. Väx upp och stå ut. Och var artig mot dina medmänniskor som vi var för i tiden.
2026-07-29, 23:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BiskopBrask
Men välskrivna, artiga och vänliga inlägg kan jag inte tänka mig att de raderas.

Stämmer inte alls, trådar blir låsta eller slängda i papperskorgen titt som tätt för att mod tycker att det finns bättre forum, bättre frågor, eller andra trådar att skriva i, det spelar ingen roll om det är sant eller inte. Spelar heller ingen roll om debatten är aktiv och livlig i dessa trådar utan debatten stoppas rakt av helt utan tanke på att låta yttrandefriheten och det öppna forumet få ha sin gång.
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in