Växte upp under 80-talet. I vanliga fall gillar jag återblickar m.m.
Men det här var en seg historia. Tog mig inte ens igenom det första avsnittet. Om det är som någon sa: Stranger Things, då kommer jag definitivt inte ge den en andra chans.
Men det här var en seg historia. Tog mig inte ens igenom det första avsnittet. Om det är som någon sa: Stranger Things, då kommer jag definitivt inte ge den en andra chans.
Den är inte alls lika urflippad. Jag upplevde Svärtan som utpräglat realistisk för att skapa kontrast till sjöjungfruns unikt sagolika karaktär. Stranger Things vardagsrealistiska nostalgi är förvisso seriens stora behållning, men efter hand löses den upp i en överkokt soppa av urflippad sci-fi, sfx och skräckfantasy.
Senast redigerad av Hugo Pratt 2026-07-30 kl. 20:01.
Flera verkar tycka att en sjöjungfru från åttiotalet bör se ut som i Solstollarna. Även om jag i princip kan sympatisera med tanken vill jag påminna om att sjöjungfrur är fiktiva och kan se ut på olika sätt i olika sammanhang.
Precis varenda jungfru ska se ut som tjejerna i Solstollarna, -Sjö eller inte.
Inte alls. 70-talisterna som gick i grundskolan under 80-talet gjorde samma sak. Slog mot överarmen, axeln eller knäade på låren och gjorde sk "lårkakor". Det är inget nytt påfund alls.