2026-08-22, 15:45
Medlem
Abelssuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BevarsMilderPeng
Det kallas "skräckförfattare", och att hitta på saker är det han lever på. Tror du att han TROR på sjöjungfrur och andra väsen han har med i sina berättelser?

Någon sorts verklighetsförankring hade gjort serien sevärd.
Citera
2026-08-22, 17:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Abelssun
Någon sorts verklighetsförankring hade gjort serien sevärd.

Det var väl skilsmässorna bland föräldrarna som stod för det.
Citera
2026-08-24, 12:27
Medlem
Dornings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cineasten
Jag vet inte om det tagits upp än och jag ids inte läsa igenom hela tråden, men "sjöjungfrun" i serien påminner mer om en Siren än en sjöjungfru. De två mytologiska varelserna blandas nämligen ofta ihop.

Nej. Snarare Monstret i svarta lagunen med stjärtfena.
Citera
2026-08-24, 16:15
Medlem
Cineastens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dorning
Nej. Snarare Monstret i svarta lagunen med stjärtfena.
Tycker den påminner mest om en Siren så får du tycka vad du vill.
Citera
2026-08-24, 16:44
Medlem
Citat:
Tycker den påminner mest om en Siren så får du tycka vad du vill.

Hmm, enligt den Grekiska mytologin så är en siren, "Ett övernaturligt väsen, ofta avbildat som en kvinna med fågelkropp eller vingar, som lockade sjömän i fördärv med sin vackra sång" (Citerat från wikipedias snabbsvar)

Sjöjungfrun i svärtan liknar inte en fågel men dess sång stämmer överrens med sireners sång så de har nog lånat lite från sjöjungfru och lite från siren då de har skapat varelsen. Märkligt nog finns det en amerikansk serie som heter Siren men som handlar om sjöjungfrur.
Citera
2026-08-24, 21:19
Medlem
picapicans avatar
Varför är det alltid så lång tid mellan replikerna i serier, särskilt denna? De pratar i slow motion dessutom. Så störande.
Citera
2026-08-26, 10:45
Medlem
Cineastens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fredrikman
Hmm, enligt den Grekiska mytologin så är en siren, "Ett övernaturligt väsen, ofta avbildat som en kvinna med fågelkropp eller vingar, som lockade sjömän i fördärv med sin vackra sång" (Citerat från wikipedias snabbsvar)

Sjöjungfrun i svärtan liknar inte en fågel men dess sång stämmer överrens med sireners sång så de har nog lånat lite från sjöjungfru och lite från siren då de har skapat varelsen. Märkligt nog finns det en amerikansk serie som heter Siren men som handlar om sjöjungfrur.
Det var så jag tänkte. En mix av två mytologiska varelser. Ansiktet påminner ju mer om en Siren än en vacker sjöjungfru iaf.
Citera
2026-09-04, 01:03
Medlem
Såg av en slump scenen när Lassgård ligger och blöder på ön. Gillar Lassgård men shit vilket dåligt skådespel.
Citera
2026-09-06, 11:23
Medlem
Bret-Harts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krzysztof
Såg av en slump scenen när Lassgård ligger och blöder på ön. Gillar Lassgård men shit vilket dåligt skådespel.

Såg också det avsnittet och sjömonstret fick Roger Corman att se ut som Christopher Nolan
Citera
2026-09-06, 11:29
Medlem
avulsions avatar
Citat:
Det var så jag tänkte. En mix av två mytologiska varelser. Ansiktet påminner ju mer om en Siren än en vacker sjöjungfru iaf.
På franska betyder sirène sjöjungfru.
Citera
2026-09-06, 17:55
Medlem
Cineastens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av avulsion
På franska betyder sirène sjöjungfru.
Där ser man. Franska är inte ett språk jag behärskar.
Citera
2026-09-08, 08:37
Medlem
fjollciggs avatar
Citat:
Jag vet inte om det tagits upp än och jag ids inte läsa igenom hela tråden, men "sjöjungfrun" i serien påminner mer om en Siren än en sjöjungfru. De två mytologiska varelserna blandas nämligen ofta ihop.

Jag kanske missförstår dig nu, men att kidsen kallar varelsen för sjöjungfru är inget taxonomiskt ställningstagande. De har ingen aning om vad de har hittat, men med ett barns referensramar ligger det nära till hands att säga just sjöjungfru. I undertexten står ordet inom citationstecken.

Sen kan man såklart spekulera som tittare, och själv gissar jag att Ajvide blandade friskt från både jungfru, siren och Svarta Lagunen. Men först och främst är väl varelsen en metafor för droger och/eller besatthet, så kallad ”elevated horror”.

Jag gillade serien. Blev inte golvad, men hade säkert suttit klistrad i unga tonåren. Nu blir betyget stabila 3/5. Snygg, väl rollsatt och bra slut, men produktionen är mer yta än djup.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in