2026-07-31, 01:23
Medlem
Tänker på historien om råttfångaren (?) Som spelade flöjt o alla barn blev förtrollade
Allt sånt är obehagligt
Barn som blint följer någon/något
Citera
2026-07-31, 01:50
Medlem
Snart börjar del 4 🤓
Citera
2026-07-31, 05:06
Medlem
Sjöjungfrun är en metafor för ångest och depression och allt handlar om psykisk ohälsa och självmord!
Citera
2026-07-31, 06:57
Medlem
Pitschkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Proggrogg
Ja det är väl det som är behållningen. I den mån sådan finns.
Men ingen har en free-style!

Grov miss. Eller lyckades de inte hitta en?

Ligger inte "Johannes" i sin säng och lyssnar på en Freestyle vid ett par tillfällen?
Citera
2026-07-31, 06:59
Medlem
Pitschkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fearreaper
Var inte det mer vanligt med en walkman än en Free-style?

En Walkman räknades som en Freestyle...
Citera
2026-07-31, 08:06
Medlem
Pitschkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tavastehus
Ska bli intressant att se var den hamnar utanför Sverige, om det blir en internationell belägenhet. Min fru som älskar Stranger Things skulle gärna titta om det fanns engelska undertexter. Hoppas Netflix eller Amazon Prime plockar upp Svärtan.

Tyskland, förmodligen, då ZDF är inblandade i produktionen.
Senast redigerad av Pitschka 2026-07-31 kl. 08:30.
Citera
2026-07-31, 12:00
Medlem
Kaoss avatar
Nu är det verkligen inte barnprogram som alla verkade tro. Satan vad mörkt det blev. Väldigt Ajvide.
Citera
2026-07-31, 12:35
Medlem
Cineastens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlmaTor3
Kanske där du bodde.
Jag tror inte Stockholm skiljde sig från resten av landet på den punkten. Ungar gjorde i stort sett lika idiotiska saker övet hela landet trots frånvaron av Tiktok och youtube-trender.
Citera
2026-07-31, 12:35
Medlem
Cineastens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pitschka
En Walkman räknades som en Freestyle...
Exakt.
Citera
2026-07-31, 12:42
Medlem
Cineastens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av popll
Tänker på historien om råttfångaren (?) Som spelade flöjt o alla barn blev förtrollade
Allt sånt är obehagligt
Barn som blint följer någon/något
Bra liknelse faktiskt. Det finns en välgjord, klart ångestframkallande stop motion-version av Råttfångaren från Hameln jag såg som barn. Mycket obehaglig sak.
https://youtu.be/2sriHX3PbXw?si=VFehdjWCt9CTLIes
Citera
2026-07-31, 12:45
Medlem
Kaoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ahlenius86
Sjöjungfrun är en metafor för ångest och depression och allt handlar om psykisk ohälsa och självmord!

No shit, Ajvide brukar använda klassiska skräck eller sagodjur och ramar in dom i någon sorts grårealistisk vardag för att skriva väldigt mänskliga historier.

Han har för övrigt en jävligt intressant korthistoria om en tomte i en av sina antologier.
Citera
2026-07-31, 12:51
Medlem
Har sett hela serien nu. När det gäller 80-talet tycker jag de gjort det bra, inga överdrivna interiörer utan lite blandad stil på möbler och tapeter. Det mesta av kläderna kändes rätt. En sak jag reagerade på var att 1985 var inhemsk musik väldigt stort. Svensktoppen regerade och även om man inte direkt älskade dansbandsmusik och melodifestivalen fanns det överallt.

Min gissning är att man aktivt satsat på samtida internationell musik (Live aid och balgrundsmusik generellt i serien) för att öppna dörren för att serien ska köpas in av andra länder.

Övrigt:
Ture Nerman (Mattias) utmärkte sig särskilt med gott skådespeleri. Och fisksjöjungfrumasken var välgjord!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in