2026-07-30, 23:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av piang
Varför befann sig en fritidsbåt med amatörskeppare i en farled med stora handelsfartyg? Har inget där att göra.

I denna farled åker 400-600 fartyg per år, vilket blir runt 2 fartyg per dag. Att inga båtar skulle få åka där när det är så få fartyg är konstigt.
Citera
2026-07-30, 23:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShijieMeng69
Ska v vi förbjuda handelsfartygen eller fritidsbåtarna i så fall tycker du?

Begränsa fritidsbåtarna i så fall. Tex vid dåligt väder och mörker.
Citera
2026-07-30, 23:57
Medlem
barkeepers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Veridictores

Hörs i princip ingenting alls när en sån där bjässe kommer stävande särskilt inte framför den och alldeles särskilt inte om det blåser åt "fel" håll. Nu har jag inte kollat upp vindriktning den aktuella kvällen. Men rådande vindar, som det heter, på platsen är sydvästliga. Lägg ovanpå det om det var kraftigt regn och ljudet från den egna motorn ombord på snipan så har de nog inte hört ett ljud från fartyget innan kraschen var ett faktum.

Den har väl till och med hybriddrift? Då borde den vara extremt tyst.
Citera
2026-07-30, 23:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sall2001
Tack!
Det här resonemanget tycker jag låter synnerligen klokt och sunt. Skulle jag satsa en peng tror jag att snipan till slut kommer anses skyldig.

Men, återigen, ett väldigt bra inlägg!

Tack!

Väldigt mycket kommer att hänga på om det anses att skeppet har vidtagit alla nödvändiga åtgärder för att hålla god uppsikt. Det kommer antagligen också att utvärderas om skeppet borde sänkt sin hastighet. Vilket dock inte alls är en garanti för att en dylik olycka inte skulle ha kunnat inträffa med samma utgång.

Jag tror som du, att det kommer att sluta med att snipan anses ha haft skyldighet att hålla undan för skeppet. Men på sjön är det inte alltid bara en som får skuld, den kan fördelas. Det kan alltså bli så att även skeppet får en del av skulden till olyckan.

Ur mitt perspektiv är dock befälhavaren av snipan 100% ansvarig för det inträffade gentemot sig själv och sina ombordvarande. Han skulle haft uppsikt och han skulle ha sett till att undvika kollision. Han borde inte befunnit sig i farleden på ett sådant sätt att han inte hade möjlghet att väja för ett dylikt skepp.

Man kan så klart driva samma resonemang mot fartyget, att de inte skulle ha gått i farleden med mindre än att de kunde säkerställa att de inte körde på någon, vilket de bevisligen inte kunde. Men tyvärr funkar inte verkligheten så. Och det hjälper inte snipan.

Jag har ju min egen erfarenhet av att ha navigerat i decennier, i långsamtgående båtar i trånga farleder, bland fartyg upp till de allra största som korsar haven, Emma Maersk mötte vi i en farled häromsistens. Skit samma hur rätt jag har till väg, jag håller mig undan. Punkt. För att jag kan. För att det är enkelt för mig. För min och min besättnings skull. Ute till havs är det annorlunda. Jag flyttar ogärna på mig, av anledningar som alla seglare förstår, vindrikning, kurs, slag osv. där har skeppen skyldiget att väja för mig och det är extremt enkelt för dem att göra det. De vrider på en ratt eller matar in en ny kurs och trycker på en knapp, i princip. De har oftast hela havet på sig att väja. Och i 95% av fallen gör de det också. Det är ett givande och ett tagande.
Citera
2026-07-30, 23:58
Medlem
Citat:
Men hur ska du ha det? Så då menar du återigen att KAtten begränsar farleden åt väster?
Och då menar du att det är helt ok och säkert för fartyget att gå så det slickar Kattens strandlinje?

Eller vad menar du egentligen?

Vad jag vet så är sidledsbegränsningarna inte offentligt publicerade för svenska farleder.

Jag rekommenderar inte att slicka kattens strandlinje med ett handelsfartyg.
Citera
2026-07-30, 23:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svempa2014
Begränsa fritidsbåtarna i så fall. Tex vid dåligt väder och mörker.

Ja. Ganska lätt val
Citera
2026-07-30, 23:59
Medlem
ZilverZoddes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svempa2014
Men borde inte fritidsbåtar stoppas om det går 1000 stora fartyg per år förbi i farleden?
( Det var nån som skrev att trafiken är så stor och ökar för varje år)
Det blir 3 fartyg om dan, det är inte mycket om man tänker att det på sommarmånaderna går flera hundra fritidsbåtar om dan.
Havet är stort, sunt förnuftigt trånga sund å allt funkar fint.
Här vet vet vi för lite, men en mängd olika olyckliga oberoende omständigheter är orsaken. Sannolikt kommer båda farkoster klandras.
Citera
2026-07-31, 00:01
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cameleont
Har svårt att tro att man nattar ngn nere i en koj på en hemfärd i snipa på 7 meter i en farled kl 21:00 h oavsett ålder.
Flytväst är obligatoriskt punkt.

Nä men om barnen lekt hela dagen och de är på väg hem och motorgången är sövande så är det ju stor chans att nåt barn ligger och sover i ruffen, precis som ungar somnar i bilen.
Citera
2026-07-31, 00:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZilverZodde
Det blir 3 fartyg om dan, det är inte mycket om man tänker att det på sommarmånaderna går flera hundra fritidsbåtar om dan.
Havet är stort, sunt förnuftigt trånga sund å allt funkar fint.
Här vet vet vi för lite, men en mängd olika olyckliga oberoende omständigheter är orsaken. Sannolikt kommer båda farkoster klandras.

Man får inte cykla på motorvägen. Snipan borde inte få vara mitt i en farled i dåligt väder och mörker.
Citera
2026-07-31, 00:02
Medlem
ZilverZoddes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShijieMeng69
Bara för att andra områden är trängre betyder inte det att det inte är trångt vid katten. Det är dessutom inte 800m från katten till den gröna lateralbojen. Var har du mätt det?

Trångt, trängre, trängst.
Hur långt är det exakt? Ett 12 meters grund skulle fartyget oavsett kunna segla rakt över om liv stod på spel, så pricken i sig HADE inte blivit förmildrande. Nu såg han ju öht inte snipan så tveksamt om frågeställningen ”trång farled” öht kommer upp
Citera
2026-07-31, 00:04
Medlem
Får dålig magkänsla av denna man. Kollat på hans podds insta. Han drar snusk historier om sin bror. Kan ha helt fel- men det luktar dåligt omdöme och kanske alkohol. Är det bara jag som har den känslan. Ha respekt för vatten.❤️
Citera
2026-07-31, 00:05
Medlem
ZilverZoddes avatar
Citat:
Ja, att du är utomordentligt korkad är ingen nyhet. Vägar har körfält och dessa begränsas som regel av målade markeringar, och jo, det går utmärkt att med högerhjulen, för de är ju som regel två, inte bara ett, slicka denna målade linje. Det är, självklart, säkert att använda hela körfältets bredd för bilen.

På precis samma vis som en farled ska vara säker för ett fartyg att använda i dess fulla bredd.

Därför definieras farleden som den navigerbara ytan. Inte ytan från strandlinje till strandlinje eller vad hinder det månne vara.

Men visst, jag förstår att du är alldeles för intellektuellt svag för att någonsin förstå något av detta och alldeles för mentalt svag för att någonsin medge att du är ute och cyklar fullständigt med dina påhitt och galenskaper.
Eftersom det inte finns målade markeringar på havet så ska vi väl jmf med vägar utan vägmarkeringar där man själv, likt på havet, ser var vägkanten är.

Att du sen i oförminskad skala spyr ut personangrepp gör inte din redan svaga AI-upphängda argumentering något starkare…

Men kunde du svara på tidigare fråga om varför du menar farleden smalnar av (likt vit fyrsektor) desto närmare fyren du kommer?
Senast redigerad av ZilverZodde 2026-07-31 kl. 00:13.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in