2026-07-30, 22:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ankan-mannen
Fartkameror kommer att få de smarta att inte begå brott just där, det är som att ställa ut vakter vid skolor, de smarta kommer välja andra metoder. Dumpen hävdar då de har så få kvinnor att dessa väljer andra metoder, dessa metoder, vad de nu är kan män också välja.
Som sagt inget bra exempel eftersom det finns ingen data eller forskning som bevisar att deras metoder har någon effekt.
Citera
2026-07-30, 23:19
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fredrik.Forsmark
Vad är det personen vinner på att göra det?
Blir publiceringen borttagen från hemsidan? Blir personen plötsligt bortglömd och förlåten? Räcker det att stå på ett torg, inför en livestream, på sina bara knän och be om förlåtelse för att allt ska vara glömt? Upphör barnen att bli mobbade i skolan? Får anhöriga frid och ro?

Om svaret är nej, vad är då syftet med ytterligare förödmjukelse?
Straff och skam är inte samma sak, och mer skam leder inte till bättre resultat. Tvärtom.

Visst, anhöriga drabbas alltid när någon i familjen begår ett allvarligt misstag. Det kommer man aldrig ifrån. Men det finns en avgörande skillnad mellan det lidande som följer av själva händelsen och det lidande som andra människor aktivt väljer att orsaka efteråt. Att veta vad en förälder gjort är en sak. Att barn blir mobbade i skolan, att bilder sprids mellan elever och att de får bära skammen för något de inte haft någon del i, det är något helt annat.

Så nej, jag tycker inte synd om den uthängda personen. Jag tycker synd om de anhöriga som tvingas leva med konsekvenserna av både gärningen och omgivningens behov av att fortsätta utdela straff långt efteråt.
Vad ska man göra med gäddorna då?
Citera
2026-07-30, 23:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av förman
Dumpen gör reklam för att de den närmsta tiden kommer publicera några personer med funktionsnedsättning.

Det har ju aldrig inträffat tidigare? Men Sara har vridit på sig i sängen och tänkt ut att vi kör och slänger upp dessa fittmagneter oavsett funktionsnedsättning. Det är ändå en ansträngning som suttit långt inne hos Dumpen.

Sara och Putte snackar om detta i senaste podden och visst nu är vi beredda på att det kommer levereras bisarra knullscenarion, tack Sara! Dumpen råkar inte sitta på några domar där funktionsnedsatta gått loss på riktiga fjortisar, tvärtom går också bra för så brukar det se ut i Dumpens chattar?

Patrik sa med egna ord i PK-debatten att barn inte känner nån skillnad och det kan ligga något i det.

"Några personer" är antagligen en hel laddning funktionsnedsatta som är på väg ut på Dumpen för att bli rikskändisar för mindre smickrande.
Senast redigerad av Gipsy-tears 2026-07-30 kl. 23:35.
Citera
2026-07-31, 00:03
Medlem
JohnnySamhalls avatar
Citat:
Det finns forskning som visar på att offentlig uthängning och social exkludering får kontraproduktiva effekter. Det är därför jag tycker att en oberoende utvärdering av den här typen av verksamhet är betydligt mer intressant än material som organisationen själv tar fram.

En intern granskning kan naturligtvis bidra med information, men den har inte samma tyngd som en oberoende studie med transparent metodik och möjlighet till kritisk granskning.

De som stödjer verksamheten ser framför allt de fall där någon konfronteras eller där ett ingripande sker. Jag tycker att man samtidigt måste väga in de negativa konsekvenser som metoden får för människor. När en arbetsmetod både har positiva och negativa effekter räcker det inte att bara titta på den ena sidan av ekvationen.

För mig handlar det inte om att förneka att det kan finnas goda avsikter, utan om att väga den samlade nyttan mot den samlade skadan. Gör man inte det riskerar man att berömma någon för att ha satt ett plåster på ett skrubbsår, samtidigt som man inte ser den större skada man samtidigt orsakar.

Om vi utgår från den bild som Dumpen och många av deras följare själva målar upp, att de människor de har kontakt med utgör en mycket hög risk. Dumpen har själva uppgett att omkring 95 procent av dem de chattar med aldrig dyker upp till ett möte. Alltså ca 15000 personer som enbart haft kontakt via chatt.

Om man sedan konsekvent väljer att resonera utifrån värsta tänkbara scenario, då måste man rimligen göra det hela vägen.
Efter att ha deltagit i sexuella konversationer, tar personen sina fantasier vidare på annat håll? Vi vet inte. Men om man utan bevis utgår från värsta möjliga utfall när det gäller den ena sidan, blir det inkonsekvent att det inte händer här också. Man skulle enkelt kunna hävda att fiskarna har hjälpt till att få ca 15000 barn att bli antastad eller våldtagna. Bra jobbat där Dumpen.

Det är också därför jag har svårt att förstå hur man så tvärsäkert kan beskriva metoden som enbart positiv eller förebyggande, utan att samtidigt undersöka vilka oavsiktliga effekter den faktiskt får.

Om man verkligen utgår från att de här uthängda personerna är så farliga som det påstås, varför väljer man då en metod som leder till att de förlorar arbete, sociala sammanhang och stora delar av sitt vardagliga nätverk. Resultatet blir att personen får betydligt mer ensam tid, mindre social kontroll och färre människor omkring sig som faktiskt ser hur personen mår eller vad den gör. Om man nu anser att individen utgör en hög risk är det inte självklart att det är en utveckling som ökar tryggheten. Samtidigt är det samhället som får bära kostnaderna när människor förlorar sin försörjning och hamnar utanför arbetsmarknaden.

Om utgångspunkten verkligen är att minska risken för framtida brott borde målet rimligen vara att minska riskfaktorerna, inte att förstärka dem.

Och det här är ändå bara en del av helhetsbilden. Vi har då inte tillexempel pratat om de anhöriga och barn som också påverkas av en offentlig exponering, trots att de inte själva har gjort någonting.

Eller i de fall där det faktiskt finns tidigare okända brottsoffer kan en uppmärksammad uthängning komplicera situationen. Om någon först efter publiceringen väljer att berätta om vad man varit med om kan det uppstå invändningar om motiv eller tidpunkten för berättelsen. Det betyder naturligtvis inte att uppgifterna är mindre sanna, men det kan göra en redan svår process ännu mer komplicerad.

Föreställ dig själv att bära på ett trauma under lång tid, samla mod för att till slut berätta och sedan mötas av misstankar om att man bara söker uppmärksamhet eller har påverkats av den mediala uppmärksamheten. För den som redan lever med skam och skuld kan detta bli en till börda att bära. I värsta fall ta sitt liv.

Det är därför jag menar att man måste väga in alla konsekvenser av en metod, även de som inte är avsikten. Annars ser man bara ena sidan av myntet och missa alla de människor som också drabbas.

Och det här är ändå bara en del av helhetsbilden. Vi har då inte tillexempel pratat om de anhöriga och barn som också påverkas av en offentlig exponering, trots att de inte själva har gjort någonting.

Detta är något jag mfl ofta återkommer till. Det fanns i ungdomen en bekant till en vän till mig som var ganska nära släkting till en av sveriges största bedragare på den tiden. Tror du han fick höra om det ofta från folk (alla möjliga konstiga frågor å skämt)? Å det var ändå liksom ren ekonomisk brottslighet å inget annat. Bara en sån simpel sak som att någon råkar se någons förälder full som fan kan ju sprida sig snabbt speciellt i lite lägre åldrar (när folk senare börjar dricka själva så är det liksom ingen big deal längre men i grundskolan - där kan div rykten sprida sig snabbt å utan nån som helst nyans). Där brister moralen i Dumpen mfl pedo-hunters-grupper rejält. Man borde ju helst vilja undvika nån slags kollektiv bestraffning men det är ibland exakt konsekvensen utav denna arbetsmetod. Endast riktigt grova fall där det finns en uppenbar direkt fara för allmänheten borde publiceras ocensurerat, imo.

Kort sagt. Även du tycks vara för ett helt annat "Dumpen-koncept" som tål att granskas som vilken annan frivillig verksamhet eller yrke som helst för den delen. Påstår man sig stolt och stort att tjäna allmänhetens intresse så ska man väl för fan tåla att granskas oxå.
Citera
2026-07-31, 00:10
Medlem
JohnnySamhalls avatar
Citat:
Nej det kan- bör de inte göra. Dels så har de bevisat att de inte förstår statistik. Sedan skulle de aldrig redovisa något som talar emot dem, de har inte den moralen.

Det är tydligt att dom brister just ang den moraliska biten. Själva grundtanken å ambitionen var troligen god som sådan men att tänka ett litet steg längre verkar inte vara deras starka sida. Troligen är bägge för uppblåsta för det och samtidigt får man ju uppbackning från div håll å kanter. Visst får dom hård kritik oxå men man hanterar inte den speciellt bra som bekant.
Citera
2026-07-31, 01:30
Medlem
rallykalle69s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Vad ska man göra med gäddorna då?
Ingen aning. Majoriteten ägnar sig åt chattande.

Men du som är källan till all kunskap, nästan som fråga Saida så vet du allt helt magiskt.

Vad ska vi göra åt alla faror i verkligheten? Du vet, alla tusentals 18-25 som bankar på <15 på löpande band. Det är en bättre fråga.

För att hjälpa dig lite.. vad av dessa 2 anser du vara mest relevant?

1) din 14 åriga dotter kommer i kontakt med Gösta 84, Gösta skickar bild på sin kuk till din dotter, varav hon ba "Omg, ge mig! kan vi snälla ses!?!?" (allt sammantaget ganska långsökt va?)

2) dottern som har kompisar givetvis kommer i kontakt med Sebbe 24 och börjar hänga med honom, helt okej, inget konstigt så. Men plötsligt så är dom KK (dvs våldtagen i era mått).

Vad är mest sannolikt att hända? Kan du förmå att ta in detta och svara på vad som är mest sannolikt?

Tro det eller ej, men det händer varje dag. Tanter & Dumpare "Herregud!! Gädda 807" Hur många finns det?

Ja, det är ju säkerligen 1000 våldtäkter per dag av Sebbe-exemplet. Vad ska ni göra åt det?

Det är inget annat än faschinerande hur verklighetsfrånvända "ni" är
Citera
2026-07-31, 04:01
Medlem
Ankan-mannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Jag menar att gäddan ska be om ursäkt på Dumpen också, att bara be om ursäkt inför ev anhöriga räcker inte.
Detta ska kännas rejält och vara ytterst pinsamt för att gäddan förhoppningsvis ska sluta söka barn och unga i sexuellt syfte.
Att sopa detta under mattan hjälper ingen.
Att ev anhöriga blir lidande är ofrånkomligt, så ser det alltid ut när folk inte kan sköta sig, omgivningen blir lidande.
Vi ska inte tycka synd om gäddorna nu, de flesta glöms bort, de som fortfarande är aktuella är ju gäddor som själva ser till att hålla sig kvar i rampljuset, vilket de naturligtvis själva har ansvar för.
Vad menar du, finns det en möjlighet att be om ursäkt på Dumpens sida. Vet att några bett om ursäkt redan vid konfrontationen, räknas dessa och blir de förlåtna då.

De som hålls i rampljuset är de som Dumpen sett till att förnedra extra mycket. Att tycka synd om är inte frågeställningen, det gör i ingen skillnad. Agerandet är frågeställningen.

Förresten har Sara bett om ursäkt till alla hon blåst på pengar, hon kanske rent av har betalat tillbaka, knappast roligt, någon ånger finns inte hos henne.
Citera
2026-07-31, 04:10
Medlem
Moscow99s avatar
Är ju snarast den första som "pratar".
Blev ofrivilligt bögad av äldre broder.
Hela mitt vuxna liv har jag ägnat åt antingen sprit eller självförakt.
Borde stött den slöa mattkniven i den som förtjänade det. Gjorde jag det? Nej!
Som vuxen får jag ta ansvaret. Bad jag om det som 8-åring? Nej. Det är samhällets svar. "Ja, men han var ju barn också. Iofs fem år äldre och hyperintelligent. Han visste vad han gjorde. Jag får leva med skiten.
Citera
2026-07-31, 07:17
Medlem
rallykalle69s avatar
Citat:
Förresten har Sara bett om ursäkt till alla hon blåst på pengar, hon kanske rent av har betalat tillbaka, knappast roligt, någon ånger finns inte hos henne.
Nej nej, hon gör ju inget fel överhuvudtaget, hon gör en insats för samhället osv osv.

Narcissistiska drag så det räcker och blir över. Blir väl inte bättre när hon är halvt döende, om än seglivad. Största nyttan hon gör är kasta in handduken.
Citera
2026-07-31, 07:18
Medlem
rallykalle69s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moscow99
Är ju snarast den första som "pratar".
Blev ofrivilligt bögad av äldre broder.
Hela mitt vuxna liv har jag ägnat åt antingen sprit eller självförakt.
Borde stött den slöa mattkniven i den som förtjänade det. Gjorde jag det? Nej!
Som vuxen får jag ta ansvaret. Bad jag om det som 8-åring? Nej. Det är samhällets svar. "Ja, men han var ju barn också. Iofs fem år äldre och hyperintelligent. Han visste vad han gjorde. Jag får leva med skiten.
För att förtydliga, inte Sören 57 som du tjatade på att få träffa? Konstigt det där, Dumpen har lärt oss att det är så det fungerar.
Citera
2026-07-31, 15:43
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av PachaMamaKarin
Vadå efterträda?
Dumpen har anställt en fd fiskare för Douglas Roos miljon.

Jaha, vem då? Har Aschberg godkänt detta?

Jag tycker dumpen ska rekrytera Janne Josefsson.
Citera
2026-07-31, 15:58
Medlem
Citat:
Har de inte fortfarande samma modus operandi? Är det inte fortfarande samma arbetsmetod? Och leder den inte fortfarande till att anhöriga drabbas av ytterligare lidande?

Nej, du besvarar fortfarande inte den fråga jag faktiskt ställer. Hur hjälper det barnet som sitter med sin mobil hemma? Hur hindrar det någon från att fortsätta grooma barn på nätet?

Det du svarar är att personen kan bli igenkänd på Ica. Men det är inte samma sak som att förhindra brott. Slutar en trettonårig flicka att svara på meddelanden bara för att mannen finns publicerad på Dumpen? Sitter hon och bläddrar igenom deras publiceringar för att kontrollera varje profil hon kommer i kontakt med? Hur är det tänkt att det ska fungera i praktiken?

Att någon blir igenkänd i den fysiska världen säger väldigt lite om vad personen kan göra bakom ett anonymt konto på nätet. Hur hjälper uthägningarna mot de? Det är just det jag ber dig förklara.

Jag vet inget särskilt om gäddor. Jag har aldrig varit särskilt intresserad av fiske.

Däremot har jag ett stort intresse för beteendevetenskap, psykologi, kriminologi och forskning. Det är därifrån mina resonemang kommer, inte från någon romantisk föreställning om hur världen borde fungera.

Men vi kan nog avsluta här. Du verkar mest svara på frågor jag aldrig ställt, samtidigt som de frågor jag faktiskt ställer lämnas obesvarade. Då blir det svårt att föra en meningsfull diskussion.

Då är det ju medvetna om sina problem då de förändras. Om det inte var det skulle det inte förändrats. Sedan kanske de fått påtryckning men det är en annan femma.
Nej det är inte samma arbetsmetod när t.ex. kommentarfunktionen är borta och Impulskollen.

Vårdnadshavaren har väl förhoppningsvis koll på Dumpen?
Du beskriver det som att ett barn är helt utelämnat.

Du är inte ett dugg rolig. Gäddor är förstås förövarna som Dumpen fångar.
Men du har brist på argument det märks.

Ja som sist när du gav upp. Jag är van att du kastar in handduken och kommer tillbaka i framtiden kanske lite mognare.
Senast redigerad av buffalo3tys 2026-07-31 kl. 16:01.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in