2026-07-30, 22:00
Avstängd
Fantens avatar
I fallet med The Runaways så var det deras skivbolag som klädda upp dom i för dåtiden porriga underkläder. för att sälja skivor och locka folk till spelningarna, så inget feministiskt power move alls.
Citera
2026-07-30, 22:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Har inte sagt argan var en hycklare.
Däremot har det sagts i tråden att kvinnor som gör likadant uttrycker sin sexualitet på scener är hycklare.

Snarare gycklare eftersom få tar såna artister på allvar. Och det behöver inte ha nåt med politik att göra utan seriösa musiker håller inte på med gimmicks och provokation som ligger utanför det musikaliska uttrycket.
Citera
2026-07-30, 22:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fanten
I fallet med The Runaways så var det deras skivbolag som klädda upp dom i för dåtiden porriga underkläder. för att sälja skivor och locka folk till spelningarna, så inget feministiskt power move alls.

Så var det ju inte alls. Och det var inte ens hela bandet som klädde sig så. Du kan ingenting om Runaways, mer än möjligen rapa upp någon annans felaktigheter.
Citera
2026-07-30, 22:18
Avstängd
Fantens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Myror-Elefanter
Så var det ju inte alls. Och det var inte ens hela bandet som klädde sig så. Du kan ingenting om Runaways, mer än möjligen rapa upp någon annans felaktigheter.
Right. Det var 15-16 åriga tjejer som ville klä sig så, för sin egen skull. Right.
Citera
2026-07-30, 22:19
Medlem
Citat:

……
Elvis Presley var en extremt begåvad artist
som använde sig av sin sexualitet och sexuella attraktion på scenen, till massa människors glädje utan att de därför minskade ner honom till enkom detta.
Han fick behålla sin integritet som människa.

Samma borde gälla om han hade varit kvinna.

…..

Vad exakt är det de ”hycklar” över?

Ja de hycklar över att de ”objektiviseras” etc, fast det är precis det som de vill uppnå.
Vad annars?
I vilket annat syfte klä sig i string, högklackat o mini-top på scen?
De hycklar om att de ”bara är sig själva, gör sin grej” bla bla.
Elvis svängde på höfterna. Ja.
Men gick inte ut som offer.
Citera
2026-07-30, 22:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fanten
Right. Det var 15-16 åriga tjejer som ville klä sig så, för sin egen skull. Right.

Ja. Läs Cherry Curries självbiografi om du vill lära dig mer om den historien.
Citera
2026-07-30, 22:37
Medlem
Citat:
Du kanske tycker att du har gjort det, och jag ställde följdfrågor på det eftersom du var vag. Du svarade inte på dem.

Nej, om du läser i länken så ser du att du har fel. Du har också en naiv uppfattning om hur ett multinationellt skivbolag brukade fungera.

vad du tramsar....ta vilken stor manlig artist som helst som du anser har en artistisk integritet....
och du kommer se att hans album har bolag bakom sig...

Betyder det att den artisten därför varit "ägd" och haft sitt artisteri/ varumärke styrt av dess bolag?
Nä just det.. det har handlat om HUR kontrakten varit utformade och itne ATT det legat skivbolag bakom.

ta Bowie som ex. artist med stor integritet och nyskapande...ta en titt på hans album...skivbolag bakom vartenda ett...UJ! måste betyda att nån stod över honom och bestämde vilken persona, vilka kläder, texter och musik han skulle framföra...eller hur.
Senast redigerad av Merapi 2026-07-30 kl. 23:04.
Citera
2026-07-30, 22:44
Medlem
Citat:
vad du tramsar....ta vilken stor manlig artist som helst som du anser har en artistisk integritet....
och du kommer se att hans album har bolag bakom sig...

Betyder det att den artisten därför varit "ägd" och haft sitt artisteri/ varumärke styrt av dess bolag?
Nä just det.. det har handlat om HUR kontrakten varit utformade och itne ATT det legat skivbolag bakom.

Att du tycker att jag tramsar beror bara på hur dåligt insatt du är i branschen. Nu har jag förvisso varit i musikbranschen i större delen av mitt arbetsliv och jag vet hur mycket förutfattade och missinformerade meningar folk i allmänhet har om den så det är ok att du är naiv.

FYI: det är samma för kvinnliga och manliga artister och samma kontrakt för alla. Standardkontrakt.

Åter till topic så bryr sig inte branschen om feminister mer än om den kan tjäna pengar på en sådan lansering. Går det att tjäna pengar på feminister som yrar om "power moves" så gör den gärna det.
Men det gör inte att jag fattar vad feminister anser vara "power moves" för det...
Citera
2026-07-30, 22:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Proggrogg
Ja de hycklar över att de ”objektiviseras” etc, fast det är precis det som de vill uppnå.
Vad annars?
I vilket annat syfte klä sig i string, högklackat o mini-top på scen?
De hycklar om att de ”bara är sig själva, gör sin grej” bla bla.
Elvis svängde på höfterna. Ja.
Men gick inte ut som offer.

Därför att ingen gjorde honom till "offer" eller såg på honom som det enda värdet var hans höfter.
Citera
2026-07-30, 22:49
Medlem
Citat:
Att du tycker att jag tramsar beror bara på hur dåligt insatt du är i branschen. Nu har jag förvisso varit i musikbranschen i större delen av mitt arbetsliv och jag vet hur mycket förutfattade och missinformerade meningar folk i allmänhet har om den så det är ok att du är naiv.

FYI: det är samma för kvinnliga och manliga artister och samma kontrakt för alla. Standardkontrakt.

Åter till topic så bryr sig inte branschen om feminister mer än om den kan tjäna pengar på en sådan lansering. Går det att tjäna pengar på feminister som yrar om "power moves" så gör den gärna det.
Men det gör inte att jag fattar vad feminister anser vara "power moves" för det...
well eftersom det jag förklarat inte verkar förstås av dig, så hoppas jag nån annan kommer in i tråden och förklarar det bättre.
Citera
2026-07-30, 22:54
Medlem
Citat:
well eftersom det jag förklarat inte verkar förstås av dig, så hoppas jag nån annan kommer in i tråden och förklarar det bättre.

Om inte du kan förklara bättre så får jag hoppas på att någon annan är lite mer pedagogiskt lagd.
Citera
2026-07-30, 22:57
Medlem
Citat:
Vad pratar du egentligen om här? Sitt eget varumärke? Vad betyder det?

Musikartisters karriärer är skivkontrakt med försäljning och streams, merch, bokningsbolag och intäkter på det samt lansering och managers. När det gäller stora artister fungerar det som vilket förtag som helst med ägare, styrelse mm. Du verkar tro att de är nån slags konstnärer med dito integritet. Sånt hittar du bara hos alternativa artister. Mindre kända (för dig).
Sitt eget varumärke...= har artistisk frihet att gå vilken väg man nu vill gå.
Jag pratar alltså inte om ekonomiska avtal av den sort du beskriver ovan, även om ekonomi självklart har en del med saken att göra...utan om artistisk frihet.

Och tar vi just Madonna som exempel så skulle jag säga att det är ett av hennes kännemärken.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in