2026-07-30, 22:20
Medlem
Varför kopplas inte haverikommissionens in i detta??
Citera
Medlem
Ja, det kryllar ju tyvärr av idioter och troll i tråden.

För de som är intresserad av att faktiskt lära sig någonting och förstå hur det fungerar till sjöss, så kan jag nämna lite om det här med farledsbredd och fyrar.

En fyr har ett syfte att leda fartyg rätt i sin färd på vattnet, på nätterna framförallt.

Fyren lyser i sektorer längs med en farled för att guida fartygen säkert. Det gäller då väldigt ofta på rätt sida om ett grund eller mitt emellan två grund eller andra hinder.

Även om det hänt att folk kört på en fungerande fyr mitt i natten, för att de inte förstått hur nära fyren var, så är det självklart så att man inte ska följa fyrens ljus ända fram till fyren. Man svänger innan.

En fyr har, ur navigationssynpunkt, tre sektorer. en röd, en vit och en grön.

Om man kommer åkandes på natten emot en fyr och ser att man är i grön sektor, då är man för långt ut åt styrbord (höger) och ändrar kurs mer åt babord tills man kommer in i vit fyrsektor som är den som markerar farleden. Hamnar man i röd sektor girar man styrbord. I vit sektor håller man kurs mot fyren, fram tills dess att man passerat faran och fyrens syfte upphör. Då girar man efter farleden och ofta följer man då en annan, nästa, fyr.

På ganska exakt den punkt där den här tragiska olyckan inträffade så är farleden extra trång. Man har en ö, Katten på till väster om farleden, och ett grund som är utmärkt med ett sjömärke, en grön prick, till öster.

För att fartyg i mörker ska kunna finna sin väg säkert emellan ön och sjömärket, så finns fyren Älgö Q på Älgöns nordvästra sida. Den lyser med sin vita sektor precis där farleden går förbi Katten och sjömärket. Det är fyrens syfte att leda fartygen säkert igenom just denna passage. Längre norrut gäller inte fyrens sektorer och ej heller längre söderut.

Det här kan och förstår alla som har grundläggande navigationskunskaper. Det är så att säga lektion 1B.

bokstaven Q i fyrens namn Älgö Q anger att fyren blinkar quick, den tänds och släcks då 1 gång varje sekund, med duty cycle 50%. Detta för att fyren inte ska misstas för en annan fyr eller något annat ljus från land eller andra fartyg.

Syftet med Älgö fyr är alltså passagen mellan Katten och sjömärket. Där har fyren sin avsedda sektorplacering och sektorsbredd. Bredden på sektorn är knappt 200m (170m beräknade jag den till för att vara mer exakt, uifrån avstånd i sjökortet.).

200m är alltså den bredd som ett fartyg som passerar ön Katten förväntas hålla sig inom.
Det är också fastställt i domstol, att detta är att anse som farledens bredd. Ganska självklart egentligen eftersom det är där fyren säger att man ska vara.

Sedan vet vi också från ganska många olika domstolsfall att farledsbredder på såväl 300 som 400m har ansetts vara trånga farleder.

För mig är allt ovanstående rena självklarheter, liksom det faktum att farleden mellan Katten och sjömärket är en trång farled för fartyg som Misje Verde.

Det är mycket tydlig att det finns element i tråden som har noll förståelse för allt detta och låtsas som de kan något men istället bara sprider en massa dynga, som att farleder är mer än 400meter bred, eller 800meter bred och det ena med det andra. Rent skitsnack är vad det är.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Veridictores
Ja, det är inte alls säkert att vi någonsin får se de där radarbilderna tyvärr. De går rakt in i utredningarna. Möjligen om haverikommissionen utreder olyckan och de presenteras den vägen. Jag tvivlar på att denna olycka kommer att leda till åtal. Men omöjligt är det inte. Jag hoppas ju inte det, utan att det kan få stanna vid att det var en tragisk olycka. Men samtidigt vill man ju gärna få ta del av all den information som då blir tillgänglig.

Vad gäller radarn så är det allt annat än självklart. Det är såväl regn som sjö som ställer till det, och sedan har vi radarns täckning, beroende på var på båten den sitter, hur långt före båten den senast kan se snipan, och var befann sig snipan då. Om snipan kom från Tjörn skulle den kunna ha varit i radarskugga bakom Katten t.ex. Antagligen mindre troligt, men kan ju inte uteslutas.

Haverikommissionen ska ju utreda olyckan, vilket man bekräftade idag.
Så nog kommer det en mycket detaljerad och offentlig utredning på det hela.
Men det dröjer något år.
Citera
2026-07-30, 22:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av emazet
Varför kopplas inte haverikommissionens in i detta??

Det kan hända att de görs. Det återstår att se. Och om det inte görs kommer de antagligen att komma med någon kommentar om detta, för jag gissar att pressen kommer att undra samma sak.
Citera
2026-07-30, 22:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av popll
Så inte så mkt sjöfart pga det

Hur tror du råvaran kommer till den kemiska industrin då? Just det… via båt
Citera
2026-07-30, 22:22
Medlem
Borde det krävas högre utbildning för fritidsskeppare ?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 0x539
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/kvinna-hittad-dod-efter-batolyckan-utanfor-marstrand

Flickan har hittats död
Såg detta, så fint att hon är funnen! Lider något oerhört med pappan och pojken + alla deras nära och kära som är kvar med tomrummet och sorgen. Hoppas de får all den hjälp de kommer att behöva.

Livet är skört hörni, det är en sekund sedan kan allt vara över, en blinkning bort. Glöm inte det och var rädda om er!
Citera
Medlem
Konstigt det inte händer oftare egentligem
Nu när man ser vad det är för JÄTTEmonster som går utanför idyllem
Citera
2026-07-30, 22:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hsmannen
Nu hittades även flickan död enligt Kustbevakningen

Sorgligt, vila i frid.🌹

De var snabba med att få dykare på plats och söka igenom nere runt vraket av fritidsbåten får man väl anta. Den borde man väl kunna få upp hyfsat enkelt också och utifrån dess skador få ledtrådar om kollisionen. Jag tror inte på att de bara skulle ha vält av någon svallvåg, utan kollision.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bennybrandslang
Fartyget kan inte väja för något dom inte ser. Och ja, jag har och har haft båt sedan 70-talet.

IW 25an hade inte i farleden att göra! Farleden är till för tung yrkestrafik med garanterade djup.

Att få det till att ett 90 meters fartyg skall hinna väja för en IW är totalt bonkers.

Snipa skall, om nödvändigt, vinkelrätt korsa farleden så snabbt som möjligt.

Jag seglar för tillfället en båt med 2,5 meters djupgående och jag håller mig ändå aldrig i farleden om djupen utanför tillåter och det gör dom i 90% av bohusländska skärgården.

Om du har en önskan att dö... kajka då runt i farlederna i dålig sikt och sent på kvällen... Ingen ser dig och ingen märker när din båt krossas av fartyget.

Fartyget i fråga skulle inte ens känt av min båt. (9 ton)
Farlederna är till för alla och det är mycket praktiskt att följa fyrlederna i mörker. Naturligtvis håller man sig i utkanten av farleden (styrbord) och håller god uppsikt åt alla håll hela tiden. Men att mindre båtar inte har i farleden att göra är bullshit landkrabbesnack, sorry.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svempa2014
Borde det krävas högre utbildning för fritidsskeppare ?
Nej, eller kanske, men inget som hade hjälp i detta fall gissar jag.
Citera
Medlem
ZilverZoddes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aktakontro
Nu känner jag att det får räcka med dumheter, som exempelvis att fritidsbåtar inte får befinna sig i farleder. Sannolikt ett flertal olyckliga omständigheter som sammanfallit i denna olycka med så tragisk utgång.

Fartyget Misja Verde har ett djupgående på 3,9 meter olastat.
https://misje.no/wp-content/uploads/2023/06/VERDE-Description-1.pdf

Samma bild fast utan beskärning nertill, vilket ger en viss uppfattning vilket siktfält som råder från bryggan innan någon befinner sig rakt föröver fartyget.
https://misje.no/delivery-of-2nd-new-building-m-v-misje-verde/

Sjökort över aktuellt område. Märket som det pratas om markerar grund på 12 meters djup. Förmodad olycksplats syd-sydost om Katten? Misja Verde har färdats i sydvästlig riktning. Som referens är det 600 meter mellan Hättan och Älgö gavel.
https://ufs.sjofartsverket.se/Current/NoticeDetails?notice=16849&from=register

Har det ens framkommit vilken väg IW25 har gått eller endast spekulationer hittills? Söder om Katten i sydostlig riktning är min tolkning?

Jag vill med detta inte lägga skuld på någon men undrar uppriktigt ifall farleden verkligen är så smal för ett fartyg av denna storlek, att det verkligen inte funnits utrymme för en gir i det hypotetiska fall där besättningen på Misja Verde hade uppmärksammat snipan i tid. Har själv enbart erfarenhet av ”mindre” motorbåtar och segelbåtar (<50 fot).
Nej, farleden ÄR inte smal. Finns oceaner av utrymme. Ett 13 meters grund är sen heller ingen begränsning för ett fraktfartyg som sticker 4m.
Att tro att fartyget inte hade gått över grundet, med 9 meters klarering, om det gällt människoliv är det bara det mest insnöade som tror.
Nej, man såg inte varandra, aven eller annan orsak.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in