2026-07-30, 21:48
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Veridictores
Ja, nu är det nästan på minute två dygn sedan denna tragiska olycka. Det är skymning ute. Låga tunga regnmoln och ösregn, då ser man inte mycket.

Vanvetting chansning kan jag bara inte tro på. Måste varit bristande uppmärksamhet tänker jag. Och då är det tyvärr så illa att det inte ens behöver ha varit så himla dålig sikt för att snipan ska missa fartyget, det är helt enkelt bara att inte öppna kapellet och titta bakåt. Det är mer för att skeppet ska missa snipan som det mer eller mindre krävs någon form av tungt regnfall.
Citat:
Ursprungligen postat av Dumdryg
Snipan kan också ha glömt eller inte hunnit sätta på lanternorna för att det precis håller på att mörkna. Tror mer på bristande uppmärksamhet än vanvettig chansning. Kapellet var säkert uppfällt också så sikten runtomkring var noll och de kanske har korsat den där farleden hundra gånger tidigare utan att möta nåt fartyg.
Jo, och nu sitter jag och väntar intresserat på radar-historiken som man skall inhämta från lastbåten.
Att både lots och besättning uppger att man över huvudtaget inte upptäckt snipan tyder väl på kraftigt regn. Det låter ju som att även båtar av den storleken skall synas på modern radar när man läser om vad utredare (eller var det polis) säger?
Citera
2026-07-30, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Halfvarhovding
Ja det kan ju givetvis hänt med motorhaveri.

Skulle dottern och mamman ligga i fören för att det regnade kraftigt så vill det dock mkt till i en stressad situation att man tar med fru och två barn och hoppar i plurret om man inte skulle ligga mitt i skottfältet, dvs i god tid ser fartyget komma rakt emot en. Det är svårt att ta kloka beslut under stress eller panik

Alltså de kan ju inte ha sett fartyget komma. Att kasta sig i vattnet nära ett stort fartyg som kommer rakt emot en är ju fortfarande bättre än att vara inne i båten när den blir rammad, aldrig komma ut ur båten och sjunka till botten. Alternativ kasta sig av har man ju iaf en chans att klara sig. Dessutom hade väl pappan sett till att de kom upp från ruffen om han såg faran komma. De kan ju inte ha sett fartyget helt enkelt, i så fall skulle de ha gjort något för att rädda sig.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av popll
De har väl radarlarm.och kan slå på strålkastare
De har gjort fel!

Båda båtarna ska naturligtvis göra allt för att synas och ibland även höras
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Timeout
Ingen i tråden verkar vara vana båtägare.
När du sitter i en sån båt i en störtskur så hamrar det på bra vare sig du är i styrhytten, kajutan eller under kapellet över sittbrunnen.

Det är inget konstigt i att dom som räddade pappan och sonen inte hörde dom strax efter olyckan ca 21.30 för då regnade det kraftigt. Dom hörde dom först strax innan 22 när regnet hade upphört.
Ingen vettig människa sitter ute oskyddad i en störtskur.

Larmet till SOS kom in 22.03 och där kan det ta tid att komma fram för det är kö och värst är det sommarmånaderna. SOS har fått mycket kritik för långa kötider.
https://www.expressen.se/nyheter/sverige/hard-kritik-mot-sos-tar-for-lang-tid-att-svara/

Jag är fd båtägare till en båt med kapell över sittbrunnen och bakåt eller åt sidan ser man ingenting vid sånt regn genom plastfönstren.
I kajutan eller förpiken hör man ingenting när regnet vräker ner annat än regnets hamrande.

Mitt antagande att mamman och dottern låg i förpiken är enbart för att det är bekvämast där vid sånt väder.
Ingen jag känner bland sjöfolket har flytväst på när man ligger i kajutan för det blir för obekvämt.

Pappan och sonen var troligen i styrhytten och pga det hamrande regnet varken såg eller hörde dom någonting bakåt eller åt sidan.
Framåt var det också dålig sikt för torkarbladen hinner inte ta undan när det är en störtskur.

Det är helt klart inte många i tråden som är vana båtägare, men en och annan av oss finns ju här helt klart.

Det är som du säger med kapellet, man ser inget åt sidorna och bakåt med kapellet nere. Många kapell har inte ens fönster. Och när det blir ett kraftigt regn så blir ljudet av regnet så öronbedövande att man inte hör något annat, än möjligen motorn, som också väsnas en del och blurrar andra ljud.

Annorlunda är det för oss som, huvudsakligen, seglar, vi står ute i öppen sittbrunn i ur och skur dag som natt. Alltid full sikt åt alla håll, utom där seglen skymmer som vi måste kolla specifikt med jämna mellanrum.

Min misstanke här är att de i snipan inte märkt någonting förrän kollisionen var ett faktum. I alla andra fall tror jag att de hade hunnit att gira undan i alla fall så pass att det inte gick så illa som det gjorde nu. Men helt säker kan man så klart inte vara.
Citera
2026-07-30, 21:50
Medlem
ZilverZoddes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Veridictores
Nehej, så det finns inga gränser, hur kan du då påstå att farleden är 400m bred om den är gränslös?

Du kan som vanligt ingenting.

Farleden utgörs av den navigerbara ytan, i farledens sträckning. Som navigerbar yta räknas den ytan där fartygen kan navigera säkert. Den sträcker sig alltså inte till landremsor på öar och land.

Farleders bredd definieras också av fyrars vita sektorer, detta enligt rättspraxis. Här finns just en sådan vit fyrsekter precis rakt igenom farleden mellan Katten och sjömärket. Nämligen Älgö fyr med karaktär Q. Den har sektorbredden 3,5 grader och avståndet till katten är ca 1,5 distans.

Det ger en navigerbar farledsbredd på 170 meter.

Och det är inte in åsikt. Det är fyrsektorn fartyget ska hålla sig inom för säker navigering och att utgör den juridiska farledsbredden har domstol slagit fast.

Så då har vi där en objektiv siffra på farledsbredden vid olycksplatsen. 170 meter. Till och med en bra bit under de 300 jag generöst tog i med.
Fel 1 från dig.
Jag har aldrig påstått den är 400m bred. Citera eller pudla (jag påstod 700-800m å som svar till ditt felaktiga claim att den var under 400m skrev jag den var bredare än 400m)

Fel2 VIT fyrsektor visar farledens MITT. Fyrsektorn krymper dessutom desto närmare fyren du kommer. Menar du på fullt att alla farleder krymper när du närmar dig en fyr?
Krymper den även I dagsljus? Varför då om den i själva verket blir bredare. Här gick du återigen i AI-fällan.
.
Citera
2026-07-30, 21:51
Medlem
Mejselkalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skraeckodla
Bosatta i Stockholm. Farsan kommer från Göteborg där mkt släktingar fortfarande bor.

Farsan har dessutom en egen wikipedia-sida och är en ganska känd komiker. En av deltagarna i podden Kafferepet.

Är du säker på detta?
Citera
2026-07-30, 21:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tavelramskrok
Båda båtarna ska naturligtvis göra allt för att synas och ibland även höras
Det har de uppenbarligen inte gjort
Båten bakom är viktiga vittnen!
Citera
2026-07-30, 21:53
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Jo, och nu sitter jag och väntar intresserat på radar-historiken som man skall inhämta från lastbåten.
Att både lots och besättning uppger att man över huvudtaget inte upptäckt snipan tyder väl på kraftigt regn. Det låter ju som att även båtar av den storleken skall synas på modern radar när man läser om vad utredare (eller var det polis) säger?

Ja någon i tråden som bodde i närheten skrev att det var två kraftiga regn. Ett typ vid 21:30 och ett senare när räddningsinsatsen var igång tror jag.
Det blir intressant att höra om snipan bara korsade farleden eller blev upphunnen bakifrån.
Citera
Medlem
Flickan hittad
Citera
Medlem
Mbabbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anders_f
Ser väl ut som en liten Skäreleja? I så fall väldigt sjösäker båt.
Ja verkligen säker, bara 50% som dog i den lilla trevliga turen i blåst och regn.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kirtap88
Någon som vet vart familjen var ifrån?

Farsta enligt mr.koll
Citera
2026-07-30, 21:54
Medlem
fululfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lostinflashback
Och en så stor båt ser inte en sådan liten båt i det vädret. Det är mer eller mindre omöjligt. Så dom kör på som vanligt i en farled.

Det blir den mindre båtens ansvar att inte vara på fel plats

De har utrustning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in