Citat:
Ursprungligen postat av
Timeout
Ingen i tråden verkar vara vana båtägare.
När du sitter i en sån båt i en störtskur så hamrar det på bra vare sig du är i styrhytten, kajutan eller under kapellet över sittbrunnen.
Det är inget konstigt i att dom som räddade pappan och sonen inte hörde dom strax efter olyckan ca 21.30 för då regnade det kraftigt. Dom hörde dom först strax innan 22 när regnet hade upphört.
Ingen vettig människa sitter ute oskyddad i en störtskur.
Larmet till SOS kom in 22.03 och där kan det ta tid att komma fram för det är kö och värst är det sommarmånaderna. SOS har fått mycket kritik för långa kötider.
https://www.expressen.se/nyheter/sverige/hard-kritik-mot-sos-tar-for-lang-tid-att-svara/
Jag är fd båtägare till en båt med kapell över sittbrunnen och bakåt eller åt sidan ser man ingenting vid sånt regn genom plastfönstren.
I kajutan eller förpiken hör man ingenting när regnet vräker ner annat än regnets hamrande.
Mitt antagande att mamman och dottern låg i förpiken är enbart för att det är bekvämast där vid sånt väder.
Ingen jag känner bland sjöfolket har flytväst på när man ligger i kajutan för det blir för obekvämt.
Pappan och sonen var troligen i styrhytten och pga det hamrande regnet varken såg eller hörde dom någonting bakåt eller åt sidan.
Framåt var det också dålig sikt för torkarbladen hinner inte ta undan när det är en störtskur.
Det är helt klart inte många i tråden som är vana båtägare, men en och annan av oss finns ju här helt klart.
Det är som du säger med kapellet, man ser inget åt sidorna och bakåt med kapellet nere. Många kapell har inte ens fönster. Och när det blir ett kraftigt regn så blir ljudet av regnet så öronbedövande att man inte hör något annat, än möjligen motorn, som också väsnas en del och blurrar andra ljud.
Annorlunda är det för oss som, huvudsakligen, seglar, vi står ute i öppen sittbrunn i ur och skur dag som natt. Alltid full sikt åt alla håll, utom där seglen skymmer som vi måste kolla specifikt med jämna mellanrum.
Min misstanke här är att de i snipan inte märkt någonting förrän kollisionen var ett faktum. I alla andra fall tror jag att de hade hunnit att gira undan i alla fall så pass att det inte gick så illa som det gjorde nu. Men helt säker kan man så klart inte vara.