Citat:
Ursprungligen postat av
ZilverZodde
Den e 800m å sist jag kollade var 800m mer än 400m som jag BARA skrev för att DU påstod den var smalare än 400m. Griper du efter halmstrån?
Farledsgränser är inte ens ett ord, än mindre har sådana varit utsatta i sjökort. Mittlinje finns å fyrsektorer finns. Men farledsgränser är öht inget som finns på sjökort.
Nehej, så det finns inga gränser, hur kan du då påstå att farleden är 400m bred om den är gränslös?
Du kan som vanligt ingenting.
Farleden utgörs av den navigerbara ytan, i farledens sträckning. Som navigerbar yta räknas den ytan där fartygen kan navigera säkert. Den sträcker sig alltså inte till landremsor på öar och land.
Farleders bredd definieras också av fyrars vita sektorer, detta enligt rättspraxis. Här finns just en sådan vit fyrsekter precis rakt igenom farleden mellan Katten och sjömärket. Nämligen Älgö fyr med karaktär Q. Den har sektorbredden 3,5 grader och avståndet till katten är ca 1,5 distans.
Det ger en navigerbar farledsbredd på 170 meter.
Och det är inte in åsikt. Det är fyrsektorn fartyget ska hålla sig inom för säker navigering och att utgör den juridiska farledsbredden har domstol slagit fast.
Så då har vi där en objektiv siffra på farledsbredden vid olycksplatsen. 170 meter. Till och med en bra bit under de 300 jag generöst tog i med.