Citat:
Ursprungligen postat av
arboristjavisst
Självklart inte meningen att snacka skit om mamman. Men med tanke på hur extremt mycket skuldbeläggande PAPPAN får både här och i andra forum tycker jag det behöver balanseras lite. Vi VET inte säkert att det var han som körde, men ändå får han all skuld?
Ok. Snällt av dig att vilja försvara honom om du upplever att han får orättvis beskyllan men det finns bättre sätt än att göra frun till någon ”bad guy” som åsidosatt sitt ansvar.
Jag vet självklart inte heller men jag tror att det var pappan som körde (eller vad man nu använder för term för båtar) av denna anledning: han och pojken hade flytvästar på sig. Hade mamman och dottern också haft det hade de flutit på ytan. Eftersom de inte gjorde det talar det för att de inte hade flytvästar eftersom de dragit sig tillbaka in i båten (alternativt hade flytvästar men fastnat inne i båten, eftersom de nu inte fanns på ytan, då båten vattenfylldes och de flöt upp och således inte kunde dyka mot en öppning). Jag anser alltså att det talar för att pappan var den som styrde och hade sonen med sig där ute.
Däremot anser jag inte att han ska skuldbeläggas. Andra i tråden talar om att ett tänkbart scenario är att motorn har dött och att man då driver utan att kunna göra något åt det. Även om den inte har gjort det finns det väl flera olika alternativ som kan ha hänt och som han inte kan klandras för?
Även om han har gjort en felbedömning: folk gör det hela tiden. Som tur är går det oftast bra ändå, men det är ofta just tur och inte skicklighet. Det är mänskligt att fela. Och det är lätt att vara efterklok eller ligga i soffan under lugna omständigheter och komma på bättre sätt att agera men inte lika lätt i en potentiellt väldigt stressande situation som plötsligt uppkommit och som kräver snabba beslut där man kanske inte är säker på vad olika alternativ ger för slutgiltigt resultat.
Jag klandrar absolut inte pappan. Oavsett om han gjort något felbeslut eller inte har han fått tillräckligt med straff i form av att behöva leva med den skuld han troligen kommer att känna resten av sitt liv, även om han inte hade någon förskyllan alls att det slutade så sorgligt som gjorde.
Måtte nu den lilla flickan hittas så hon kan få vila tryggt tillsammans med sin mamma igen.